وعده ساماندهی اقامتگاه های غیرمجاز عملی نشد

مسئولان گلستان هر ساله در آستانه تعطیلات از ساماندهی کارتن به دست ها خبر می دهند، ولی این وعده هیچ گاه عملی نشده و برتعداد این افراد افزوده می شود.

مراکز اقامتی گلستان در تسخیر کارتن به دست ها

به گزارش گلستان24؛توریست و گردشگر بهترین راوی و مبلغ برای انتشار نقاط مثبت و منفی هر شهر محسوب می‌شود بنابراین چگونگی برخورد با این مهمانان بسیار مهم است و می‌طلبد که نظارت خاص بر تمامی مراکزی که گردشگران با آن سروکار دارند از جمله مراکز اقامتی صورت گیرد.

با وجود تدابیر و جلسات مختلف، تابلو به ‌دستان اجاره سوئیت‌های غیرمجاز در شهرهای گردشگرپذیر گلستان از جمله گرگان فعال هستند و هر روز بر شمار آنان هم افزوده می‌شود.

حضور ساماندهی نشده این افراد، در حاشیه خیابان‌ها و تقاطع‌ها علاوه بر ایجاد خطرات جانی برای خود آن‌ها و مسافران، در نازیبا کردن چهره شهر هم تأثیر می‌گذارد.

مردم به دلیل مشکلات مالی قادر به اقامت در هتل‌ها نیستند بنابراین این مراکز طرفدار دارددر آستانه فرا رسیدن سال نو و با توجه به موقعیت جغرافیایی استان، ساماندهی مکان‌های استیجاری ضروری است و باید این افراد در قالب طرح خانه مسافر و با پوشش‌های یکسان و شبیه به هم ساماندهی و شناسنامه‌دار شوند تا اگر مشکلی پیش آمد، روند رسیدگی آسان‌تر شود.

یکی از جوانان تابلو به دست، در ورودی غربی گرگان در گفتگو با مهر گفت: چند سال است که یکی از طبقات منزل خود را به مسافران اجاره می‌دهیم.

اکبر رضایی با بیان این‌که در ایام خاص سال، مانند عید نوروز و تابستان استقبال خوبی از این اقامتگاه‌ها صورت می‌گیرد، ادامه داد: مردم به دلیل مشکلات مالی قادر به اقامت در هتل‌ها نیستند بنابراین این مراکز طرفدار دارد.

از او در مورد گرفتن مجوز پرسیدم که توضیح داد: چند بار برای گرفتن مجوز اقدام کردم اما متأسفانه تمام شرایط آن را نداشتم و پرداخت هزینه‌های آن هم برایم دشوار بود.

 

همکاری همه دستگاه ها برای امنیت مسافر

سوئیت های اجاره ای بدون نظارتی که در گرگان رشد یافته اند علاوه بر مشکلات اقتصادی در گردشگری گاهی باعث بروز مشکلات امنیتی هم شده اند.

خانه مسافر، ویلا یا سوئیت‌ خصوصی مجوز داری است که نام قدیم آن، خانه اقامتی، استیجاری و خصوصی بوده است.

در خصوص خانه مسافر با کارشناس گردشگری گفتگو کردم. فاطمه زمانی به مهر گفت: خانه مسافر دارای قانون و دستورالعمل‌هایی است و به صاحبان این اماکن پس از گذشتن از مراحل قانونی و تشخیص صلاحیت‌های فردی مجوز و پروانه بهره‌برداری برای اقامت مسافران داده می‌شود.

وی تصریح کرد: خانه‌های مسافر دارای مجوز، باید استحکام لازم را داشته و همچنین صاحب‌ خانه مسافر به‌صورت مقطعی مسافران خود را بیمه کند.

این کارشناس گردشگری اضافه کرد: به منظور حفظ امنیت و آرامش مسافران و گردشگران، همکاری دستگاه‌های مختلف به ویژه نیروی انتظامی، اداره نظارت بر اماکن عمومی، دادستانی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اصناف لازم است.

نازیبا شدن چهره شهر

زمانی با بیان این‌که وجود نابسامان این افراد، چهره شهر را نازیبا می‌کند، اظهار کرد: علیرغم لزوم ساماندهی این افراد اما تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته و بازار کار آن‌ها هم چنان داغ است و هر روز بر شمار آنان افزوده می‌شود.

وی با بیان این‌که اسکان از اولین دغدغه مسافران بوده، تصریح کرد: این دغدغه وقتی دو چندان می‌شود که مقصد، گلستان و جنگل‌های زیبا آن و سواحل زیبای خزر باشد.

زمانی گفت: باید با تقویت اقامتگاه مسافران اطمینان خاطر آن‌ها را به دست آوریم تا صنعت گردشگری را به وضعیت مطلوب برسانیم.

این کارشناس گردشگری افزود: وجود برخی از محدودیت‌ها سبب می‌شود تا مسافران به دلیل دست یافتن به سر پناهی امن به راهنمایان تابلو به دست اعتماد کنند و چه بسا اغلب از مکان‌های بی‌کیفیت و ناامن سر در ‌آورند.

وی تصریح کرد: هویت دار شدن سوئیت‌ها در جهت ارتقاء امنیت این‌گونه اماکن و ارائه خدمات مطلوب مؤثر است و موجب نظارت بر کمیّت و کیفیّت آن‌ها می‌شود.

 

ساماندهی کارتن به دستان نیازمند عزم استانی است

دستگاه‌های مختلفی باید در کنار هم قرار گیرند تا ساماندهی این افراد رقم بخورد، یکی از این سازمان‌ها، اداره میراث فرهنگی است که بر طریقه مجوز دادن به این اقامتگاه‌ها و فعالیت آن‌ها نظارت می‌کند. به همین منظور با رحمان فرمانی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان، گفتگو کردیم. وی به مهر گفت: ساماندهی خانه مسافر از ضروریات است اما این کار تنها مربوط به میراث فرهنگی نیست. 

وی ادامه داد: به استناد مصوبه وزیران صدور مجوز برای خانه مسافر، یکی از تکالیف سازمانی ما است و خانه مسافر طبق این مصوبه جزو مصادیق گردشگری مطرح شده است، ولی برای ساماندهی آن‌ها یک عزم استانی نیاز است.

فرمانی تصریح کرد: مجری خانه مسافر و ساماندهی و شناسنامه‌دار کردن آن‌ها مشخص است و در این راستا تلاش خود را می‌کند اما به دلیل موضوعاتی محقق نمی‌شود.

وی گفت: در زمینه صدور پروانه نیاز به استعلام از شهرداری، نیروی انتظامی، اماکن و غیره است و باید مباحث ترافیکی، بهداشتی و استحکام بنا و پروانه ساختمانی بررسی شود.

فرمانی گفت: متقاضیان وارد سامانه و بخشی از این مسیر را طی می‌کنند ولی به دلیل عدم احراز صلاحیت و نداشتن حداقل‌ها نمی‌توانند آن را به سرانجام برساند زیرا عمدتاً افرادی خانه‌های خود را در اختیار مردم و مسافران قرار می‌دهند که حاشیه‌نشین بوده و یا سکونتگاه‌های غیررسمی دارند.

وی بیان کرد: لذا با این توضیحات ساماندهی سخت است و نتیجه این می‌شود که افرادی غیرمجاز در حاشیه خیابان‌ها کارتن به دست می‌گیرند و مسافران فارغ از این‌که آن خانه در کجاست، از آن استفاده می‌کنند.

 

فرهنگ سازی در مورد استفاده از این اقامتگاه‌ها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان توضیح داد: موضوع مهم دیگر، فرهنگ‌سازی در این زمینه است، مردم نباید از سکونتگاه‌های غیرمجاز استفاده کنند، زمانی که تقاضا وجود نداشته باشد عرضه این اماکن کم‌رنگ می‌شود و صاحبان آن به فکر گرفتن مجوز می‌افتند.

فرمانی تأکید کرد: وقتی مردم به سمت واحدهای دارای شناسنامه بروند اگر نقصی در سرویس بود می‌توانند به دستگاه مورد نظر مراجعه و شکایت کنند.

وی گفت: میراث فرهنگی، نیروی انتظامی، دستگاه قضا و غیره باید در کنار هم قرار بگیرند و با آن‌ها برخورد کنند.

۴۵ خانه مسافر مجوزدار در استان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با بیان این‌که ۴۵ نفر در استان دارای پروانه هستند و اطلاعات آن‌ها در سامانه ملی ثبت شده، اضافه کرد: مسافران می‌توانند با عکس مکان و قیمت‌ آن در سامانه آشنا شوند؛ لذا اجحافی در حق مردم نمی‌شود زیرا قیمت آن در سامانه ثبت است اما افراد غیرمجاز با توجه به نوع ماشین قیمت را تعیین می‌کنند.

فرمانی گفت: به علت این‌که ما در مسیر تهران- مشهد و جاذبه‌های توریستی هستیم این پدیده در استان شایع است و در شهرهای گرگان، گالیکش، آزادشهر و بندرگز بیشترین تراکم این افراد وجود دارد.

وی ادامه داد: منهای قیمت دلایلی دیگری هم وجود دارد که مردم بیشتر رغبت می‌کنند تا از این فضاها استفاده کنند، سهل گیری و عدم ارائه شناسنامه از این دلایل است.

مشکلات پروانه گرفتن

فرمانی گفت: این افراد به دلیل نداشتن پروانه، استحکام بنا، پارکینگ و هزینه‌های بالای تبدیل کاربری مسکونی به خانه مسافر روبرو هستند بنابراین تقاضاکننده با این تفاسیر به دنبال مجوز نمی‌رود و تابلو به دست می‌گیرد.

فرمانی بیان کرد: میراث فرهنگی بابت صدور پروانه پولی دریافت نمی‌کند و علاوه برآن کسانی که از میراث مجوز بگیرند تخفیف ۲۰ درصدی حامل‌های انرژی و مالیاتی هم شامل حال آن‌ها می‌شود.

وی افزود: استعلام از شهرداری، بهداشت، نیروی انتظامی در حوزه‌های چندگانه ترافیکی، امنیتی، نیاز به صرف هزینه ندارد اما ممکن است مسائل بهداشتی برای آن‌ها بار مالی داشته باشد یعنی اگر نیاز به رساندن به استانداردها باشد، باید هزینه پرداخت کنند.

 

اقامتگاه غیررسمی از آسیب های جدی است

فرمانی گفت: به همراه نیروی انتظامی چند مرحله به کنار خیابان رفته و تابلو به دستان را جمع‌آوری کردیم و از آن‌ها تعهد گرفتیم اما آن‌ها به دلیل ناتوانی در گرفتن پروانه دوباره به این کار برمی‌گردند.

وی اقامتگاه‌های غیررسمی را از آسیب‌های جدی برشمرد و گفت: هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه مسافرهای مجاز، عوارض و مالیات پرداخت می‌کنند و بنابراین لازم است مسافران به این اماکن مراجعه کنند.

اقامتگاه غیررسمی به چالش تبدیل شده است

در ادامه به سراغ رئیس پلیس آگاهی گلستان رفته و از وی در خصوص مشکلات این مراکز پرسیدیم. مجتبی مروتی در گفتگو با مهر اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم ارائه شناسنامه و مدارک هویتی در این مراکز، افراد بسیاری با مقاصدی ناپسند از جمله دزدی به آن جا مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر اطلاعات این افراد ثبت شود پیگیری‌های قانونی راحت‌تر خواهد بود ولی چون این کار اتفاق نمی‌افتد به چالش اساسی تبدیل شده است.

مروتی از جمع‌آوری این افراد به صورت مقطعی خبر داد و گفت: متأسفانه این روش تنهای چاره کار نیست زیرا اغلب کسانی که در کنار خیابان می‌ایستند مالک نیستند و در عوض گرفتن درصدی این کار را انجام می‌دهند.

وی از مردم خواست تا موارد مشکوک اقامت افرادی بدون خانواده در این اماکن را به پلیس آگاهی گزارش دهند.

با توجه به هجمه‌های تابلو به دستان در معابر و نبود امنیت لازم در خانه مسافرهای فاقد مجوز برای گردشگران استان، لازم است طرحی جدی و با هر نامی برای نظارت بر اماکن اقامتی گردشگران آغاز شود.

رشد قارچ گونه تابلو به دستان ضرورت کددارکردن آن‌ها را افزایش داده و باید این کار را از هم اکنون شروع کرد تا در آینده‌ای نه چندان دور به این مهم دست پیدا کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار