یادداشت احمدرضا احمدی ؛

همه مردم در خطر تخریب قلب هستند اما کارگزاران بدلیل دسترسی آسان به مواهب دنیوی و اموال عمومی و همچنین حب جاه، نقششان در تخریب قلب محسوس تر است زیرا «حب جاه و حب مال» در تخریب قلب نقش ویرانگری دارند و اگر مدیران با مراقبه نفس نتوانند حب مال را ریشه کن کنند و محبت دنیا در قلب انسان ریشه بدواند قلب خراب می شود به همین دلیل امام المسلمین یادآورِ روحیه انقلابی دهه شصت شده اند.

عقبگرد مدیران به سمت دنیا نشانه ای از سیطره شیطان بر روح و جان انسان است

به گزارش گلستان24؛احمدرضا احمدی عضوستاد تحول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور در یادداشتی نوشت: چندی پیش امام المسلمین مطلبی را به کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی متذکر شدند که مرا به اندیشه واداشت تا تاملی بر فقره فقره این سخنان معرفتی داشته باشم که عصاره ای از کتب معراج السعاده و جامعه السعاده، نراقیین است.

تقریبا همه کارگزارانی که از دهه شصت تا هم اکنون در مراتب عالی و میانی و صف از زمره کارگزاران هستند حتما یکی از این دو کتاب و یا حداقل معراج السعاده که یک دوره کامل اخلاق نظری و عملی است را دارند چرا که دهه شصتی های انقلابی در مسیر مدیریت و خدمتگزاری بدنبال ریاست به معنای متداول نبودند لذا کتب اخلاق و عرفان را پیوسته می آموختند تا قطار شخصیتی شان از ریل اعتقادات،اخلاقات و احکام الهی خارج نشود.

دهه ی شصتی ها خیلی تلاش می کردند ارتباط خود را با خداوند تبارک و تعالی قوی کنند و شیطان نفس را در بند کشند.

دهه شصتی های انقلابی علاوه بر تعبد و تقید به انجام واجبات و ترک محرمات، به مستحبات و توقف در شبهات همت داشتند.

نماز اول وقت، وترجیحا با جماعت، روزه های مستحبی دو روز در هفته، ساده زیستی و ... از حداقل های دوران دهه شصت و تبلور آن در سلوک کارگزاران بود.

سعی وافر دهه شصتی ها، اهتمام عملی نسبت به آنچه را گفته شد سبب می گردید که از زبان، گوش، چشم و قلب خود مراقبت کنند.

سخن امام المسلمین گواه این مدعاست: «اگر دیدید که یک عمل خیری را در دهه‌ی ۶۰ یا دهه‌ی ۷۰ انجام می‌دادید، حالا که دهه‌ی ۹۰ است، آن را انجام نمی‌دهید یا رغبت ندارید یا اصلاً فراموش کرده‌اید، یک دعایی بود که آن وقت می‌خواندید، حالا اصلاً یادتان نیست، یا یک عمل خلافی بود، یک حرامی بود که آن وقت مقیّد بودید انجام ندهید، حالا انجام می‌دهید راحت و بی‌دغدغه، بفهمید که عقب رفته‌اید.» دیدار(۹۷/۱/۲۰) با برخی از مسئولان و کارگزاران نظام)

قلب انسان، در حال عقبگرد در آستانه تخریب است، قلب در حال تاریک شدن است.

قلبِ خراب محل حکومت شیطان است، قلبی که تحت سیطره شیطان در آمد از یاد خدا غافل می شود، خشیت الهی ندارد. انسان بایستی نسبت تعمیر خانه ای که توسط شیطان تخریب شده هر چه سریع تر اقدام کند.

گام اول برای عمران و آبادانی قلب ، مراقبه است. مراقبت از قلب ، مراقبت از حضور خدا در قلب و مراقبت از عدم حضور و سیطره شیطان برقلب.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند:«خدا رحمت کند کسی را که مراقب قلب و زبانش باشد.»

«تعمیر قلب» یعنی مرمت قلب؛ شاید این تعبیر تازه ترین تعبیر در حوزه عرفان و اخلاق باشد و عجیب آن است که این تعبیر در جمع کارگزاران بکار گرفته شده است.

همه مردم در خطر تخریب قلب هستند اما کارگزاران بدلیل دسترسی آسان به مواهب دنیوی و اموال عمومی و همچنین حب جاه، نقششان در تخریب قلب محسوس تر است زیرا «حب جاه و حب مال» در تخریب قلب نقش ویرانگری دارند و اگر مدیران با مراقبه نفس نتوانند حب مال را ریشه کن کنند و محبت دنیا در قلب انسان ریشه بدواند قلب خراب می شود به همین دلیل امام المسلمین یادآورِ روحیه انقلابی دهه شصت شده اند.

« شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند... خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیت‌های انقلابی بوده‌اید، یعنی دهه‌ی ۶۰ را به خوبی درک کرده‌اید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بی‌اعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان می‌رود؛ این اشکال کار است.»

همان عقبگرد یا همان ارتجاع، بار منفی دارد.چرا عقبگرد نتیجه ای جز سقوط ندارد؟.پاسخ این است که شیطان مرجوم به خداوند قهار، تشر رفته است که بندگانت را اغوا می کنم مگر مخلصین را.

وقتی شیطان، مومن را در مسیر تعالی می بیند او را دنبال می کند.اسباب و ابزار گوناگون انحراف را در اختیار دارد.

مومن در صراطِ مستقیم در حرکتی پرشتاب است و اعتنایی به ابزار شیطان نمی کند؛ اما به تعبیر قرآن برخی از ابزارهای شیطان در چشم مومن جلوه گری می کند.«زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعامِ وَ ...»شیطان پس از ناامیدی تمام مسیر مومن را پر از دام می کند و مومن غافل که از نفس خود مراقبت نمی کند عقبگرد می کند تا به آنچه قلبش را تسخیر کرده برسد این تصرف ممکن است همان لحظه آشکار شود و مال و جاه دلبری کند و ممکن است سالیانی بطول انجامد. این است که امام المسلمین، کارگزاران را به مراقبت نفس توصیه می فرمایند.

به عقیده راقم این سطور، برخی از کسانی که یک زمانی بدنیا پشت کرده و حتی از مباحات اعراض می کردند تا نفس را مهار کنند و شیطان نتوانسته آنان را بدام بیاندازد، امروز از روی غفلت و عدم مراقبت، بعد از ده سال، بیست سال، سی سال و بیشتر بدام شیطان افتاده به حق الناس و بیت المال رحم نمی کنند.

کسی که بدام شیطان افتاد فتنه انگیزی می کند، از ولایت امام معصوم علیهم السلام خارج می شود، از حکم نایب امام عصر(عجل الله تعالی)سر باز می زند.اهانت می کند، دروغ میگوید، تهمت می زند و همه روشهای شیطانی را برای نابودی مومنین و مومنات و نیز نظام دینی بکار می بندد.

چنین فردی عقبگرد کرده و در کاروان طاغوت در آمده است.چنین شخصی از ولایت الله بیرون و به ولایت شیطان و امر طاغوت گردن می نهد.چنانکه خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم فرمود:« اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنوا یُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ ۖ وَالَّذینَ کَفَروا أَولِیاؤُهُمُ الطّاغوتُ یُخرِجونَهُم مِنَ النّورِ إِلَى الظُّلُماتِ ۗ أُولٰئِکَ أَصحابُ النّارِ ۖ هُم فیها خالِدونَ.بقره/۲۵۷

در نتیجه باید از قلب مراقبت کرد تا نفس اماره بر آن حاکم نشود، تلاش نفس اماره و شیطان نابودی قلب و حکومت شیطان برقلب است مگر خداوند رحم کند.

بقول مولوی " نفس اژدرهاست او کی کرده مرده است      از غم بی آلتی افسرده است. «مثنوی»."

 

ارسال نظر

آخرین اخبار