یادداشت/

خطر تغییر بذرها، استان گلستان قطب گردشگری کشور را تهدید می‌کند بذرهای جدید اگرچه امتیازاتی دارد اما کیفیت نمونه‌های سنتی را ندارد توت فرنگی از همین اقلام است

تحقیقات جهاد کشاورزی نیازهای کشاورزان را مبنای تحقیق خود قراردهد

به گزارش گلستان24؛نمونه های جدید موسوم به توت فرنگی خارجی طعم و مزه توت‌های سنتی را ندارد و مصرف‌کننده با حسرت از طعم توت فرنگی گذشته یاد می‌کند.
تنها دغدغه کشاورزان برای رفتن به سمت توت فرنگی خارجی، بحث ماندگاری آن است چیزی که اگر تحقیقات کشاورزی گلستان به این خواسته، پاسخ منطقی می‌داد کار به اینجا نمی‌رسید که حالا توت فرنگی خوشگل بی‌مزه داشته باشیم کار به جایی نمی‌رسید که در شهر «دلند» شهرستان رامیان از مراکز توت فرنگی کشور تنها یک کشاورز توت فرنگی سنتی داشته باشد.

اگر تحقیقات جهاد کشاورزی نیازهای کشاورزان را مبنای تحقیق و یا توسعه خود قرار می‌دادند کشاورزان ما در دام بذرها و نمونه‌های فاقد کیفیت نمی‌افتادند.
اگر صنایع تبدیلی ما به کمک کشاورز می‌آمد دغدغه خرابی محصول باعث نمی‌شد کشاورز ما از چاله به چاه بیفتد و به سراغ بذرهای خوش قیافه اما بی‌کیفیت برود.
اگرچه شاید توت فرنگی اولویت تحقیقاتی ما نباشد اما این محصول از این جهت برای کشاورزان گلستانی مهم است که اولین درآمد آنها پس از زمستان بیکاری تلقی می‌شود و درآمد آن پشتوانه‌ای برای مخارج محصولات تابستانه است.
پیش از این هم کشاورزان گلستانی با دلایل مشابه بذرهای خانگی و محلی گوجه، هندوانه، خیار و... را از دست دادند و به جای آنها بی‌آنکه متولی کشاورزی باخبر شود بذرهای ناشناخته اما پربازده و بی‌کیفیت وارد مزارع و بازار شد، از طرفی با از دست دادن بذرهای محلی عملا ذخایر ژنتیکی ما در آن محصول از بین می‌رود و حتی امکان تحقیق در آینده بر آنها نمی‌ماند.
سند آمایش سرزمینی گلستان مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است لازمه پیشرفت این طرح، ترویج و حمایت از محصولات ارگانیگ است چرا که ذائقه مصرف‌کننده به صورت فزآینده‌ای به سمت محصولات ارگانیک می‌رود با این روند درآمد کشاورزی در آینده از آن کسانی است که بذرهای محلی و اصلی را حفظ کردند.
اگر گلستان قطب کشاورزی کشور می‌خواهد سهمی در بازار آینده محصولات ارگانیک داشته باشد باید خطر تغییر بذرها را جدی بگیرد و ارزش بذرهای سنتی خود را بداند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار