استاندار گلستان:

نمی توانیم یقه کشاورز را بگیریم که برنج نکارد

به گزارش گلستان24؛مناف هاشمی روز یکشنبه در کارگروه خرید تضمینی محصولات زراعی گلستان در گرگان اظهار کرد: اگر قرار است برای کشاورزان در کشت انواع محصولات تعیین تکلیف شود باید به فکر تامین تفاوت درآمد زارعان کشت های گوناگون باشیم.
وی بیان کرد: کشاورز یک استان از محصول برنج در یک هکتار 250 میلیون ریال درآمد دارد و اگر کشاورز گلستانی بخواهد در همین مقدار زمین گندم بکارد و از شالی صرف نظر کند تنها 30 میلیون ریال سود خواهد کرد.
به گفته وی؛ این تفاوت فاحش درآمدی پیامدی جز ترغیب کشاورز به کشت برنج و بی توجهی به مشکل کمبود آب از طرف او ندارد. 
استاندار گلستان ادامه داد: اگر چه مشکل کمبود آب در کشور بسیار جدی است ،اما باید به فکر تامین منافع کشاورزان هم بود وفقط اکتفا به ابلاغیه هایی مانند منع کشت برنج مشکل را حل نکرده و زارع را وادار به زراعت های دیگر نخواهد کرد.
هاشمی همچنین تقویت و توسعه کشت گندم گلستان را نیازمند بهره مندی صحیح از همه ظرفیت های این بخش دانست و گفت: گندم تولید شده گلستان دارای کیفیت مطلوبی است ،اما هم اینک فقط از حدود 30 درصد کارخانه های آرد استان استفاده و بقیه گندم ها بدون بهره وری و فرآوری راهی استانهای دیگر می شود.
وی بیان کرد: اگر از همه ظرفیت کارخانه های آرد استفاده شود ، فرصت اشتغال بیشتری برای جوانان استان فراهم و درآمدهای حاصل از آن رغبت کشاورز را در توسعه کشت گندم افزایش خواهد داد.
به گزارش ایرنا ، کشاورزان گلستانی پارسال در 371 هزار هکتار از اراضی استان گندم کاشتند که از این زمین ها یک میلیون و 400 هزار تن گندم برداشت کردند.
امسال نیز افزون بر 370 هزار هکتار از زمین های گلستان به کشت گندم اختصاص دارد. 

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار