رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان گلستان گفت: ۶۰ درصد از فارغ‌التحصیلان عضو سازمان نظام‎مهندسی شغل ندارند و ما وظیفه داریم برای این فارغ‌التحصیلان شغل ایجاد کنیم.

 بیکاری ۶۰ درصدی فارغ‎التحصیلان عضو نظام‎مهندسی کشاورزی استان گلستان

به گزارش گلستان24؛حسین عابدی ظهر امروز در نشست‌خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی در تیر ماه سال 1380 با مصوبه از مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و هدف از تشکیل این سازمان برون‎سپاری وظایف دولتی و به‌کارگیری فارغ‎التحصیلان دانشگاهی در راستای اصل 44 بود.

وی تصریح کرد: براساس قانون و در راستای اصل 44 و واگذاری امور دولتی، سازمان نظام‎مهندسی و کشاورزی استان گلستان می‎تواند با سازمان‎ها و دستگاه‎های مختلف قرارداد داشته باشد تا از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی استفاده شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان گلستان ادامه داد: 8 هزار و 280 نفر مشتمل 22 رشته در سطوح مختلف دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی عضو این سازمان هستند و باید از این ظرفیت در مسیر توسعه استان استفاده کنند. واگذاری‎ها امور به سازمان نظام مهندسی از سال 1380 آغاز شده و مجوز سموم، کود و کلینیک‎ها، سوخت کشاورزی، پلاک‎گذاری ماشین‎آلات کشاورزی از طریق کارشناسان سازمان نظام مهندسی استان انجام می‎شود.

وی یادآور شد: صدور مجوز و تمدید مجوز سموم در سازمان نظام مهندسی انجام می‎شود و 383 مجوز سم فروشی در استان گلستان واگذار شده و همه این سم‎فروشی‎ها فعال است. پروانه اشتغال و رتبه‎بندی و عضویت در سازمان نظام مهندسی از شرایطی است که برای واگذاری مجوز سم‎فروشی به فارغ‎التحصیلان رشته‎های گیاه‎پزشکی و در رشته‎های زراعت که فعالیت دارند، در نظر گرفته شده است.

عابدی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی استان گلستان در بحث مستثنیات از منابع طبیعی گله‎مند است، از سال 1391 تفاهم‎نامه‎ای داشتیم که به کارشناس نظام مهندسی مستثنیات واگذار شده بود که 18 شرکت و 54 نفر از کارشناسان در این راستا به‎کارگیری شد اما از اردیبهشت ماه سال 1396 نامه‎ای از سازمان جنگل‎ها و مراتع کشور ابلاغ و از آن مدت همکاری ما قطع شد.

وی با بیان اینکه 280 میلیون تومان در سال 1391 ما از قبل این واگذاری مستثنیات درآمد کسب کردیم که 80 درصد برای کارشناسان در نظر گرفته می‎شد، گفت: 480 میلیون‎تومان در سال 1395 از این محل درآمد داشتیم اما در سال 1396 به 30 میلیون تومان کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان تاکید کرد: دنبال این هستیم که این مشکل به وجود آمده را حل کنیم که با توجه به نامه‎ای که از سوی سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده امید داریم این مشکل حل شود.

عابدی با بیان اینکه ما براساس تعرفه‌ای که وزارت به ما اعلام می‎کند کارمزد از متقاضی می‎گیریم، یادآور شد: 60درصد از فارغ‌التحصیلان ما شغل ندارند و ما وظیفه داریم برای این فارغ‌التحصیلان شغل ایجاد کنیم. کارگزاری سوخت در شهرستان‎ها به سازمان نظام مهندسی واگذار شده و در هرشهرستان یک یا دو نفر برای این منظور به‎کارگیری کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان گلستان  تاکید کرد: پلاک‌گذاری تراکتورها از سال 1394 آغاز شده و تفاهم‎نامه‎ای به این منظور انعقاد و کارشناسانی برای این منظور آموزش داده شد.

وی با بیان اینکه عمر کمباین و تراکتورهای قابلیت پلاک‌گذاری را 13 سال در نظر گرفته شد بود، گفت: بر این اساس 8 هزار تراکتور در استان گلستان وجود داشت که کمتر از 13 سال عمر کاری داشتند و 4 هزار و 200  تراکتور پلاک‎گذاری شد.

عابدی با بیان اینکه پلیس راهور در نامه‎ای شرط پلاک‎گذاری را بیمه قرار داد، گفت: 700 پرونده به این علت بر روی دست ما باقی مانده بود و در یک ماه گذشته و با جلساتی که با پلیس راه و مکانیزاسیون کشاورزی داشتیم درصدد آن بودیم که مشکل کشاورزان را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عمر مفید تراکتورها در استان 25 سال در نظر گرفته شده، گفت: در سال‎های گذشته رشد خوبی در افزیش ناوگان کشاورزی در استان داشتیم و 23 هزار تراکتور قابلیت پلاک گذاری در استان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی استان گلستان با بیان اینکه 40 کمباین از مجموعه 2 هزار و 500 دستگاه کمباین در سطح استان گلستان پلاک گذاری شده، تاکید کرد: به زودی برای پلاک‎گذاری ماشین‎آلات کشاورزی فراخوان زده می‌شود و در سال 1397 این پلاک‎گذاری عمومیت پیدا می‌کند.

عابدی به شرکت رویش اشاره کرد و گفت: در این شرکت کارشناسان ما برای بوجاری بذر، خرید و فرش سم و کود می‎تواند مشغول فعالیت شوند، همچنین نماینده استان گلستان از سازمان نظام مهندسی استان برای صندوق رفاه به کشور معرفی شده و قرار است برخی اقدامات رفاهی از این طریق برای اعضای سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد.

وی گفت: در بحث بوجاری بذر گندم سه سال فعالیت داریم و مزارع مادری ایجاد کردیم  که گندم آنها را در کاشت و داشت نظارت و با قیمت بالاتر از دولتی تحویل می‎گیریم و به عنوان بذر گواهی شده سازمان نظام مهندسی به کشاورزان ارائه می‎دهیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع‌طبیعی گلستان یادآور شد: جایگاه سازمان نظام مهندسی به عنوان یک مرکز تخصصی در طرح کارورزی نادیده گرفته شده و با توجه به اینکه در سال‎های 85 طرح کارورزی موفق بوده هر چقدر تلاش کردیم که این روند به آئین‎نامه آن سال بازگردد، موفق نبودیم.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار