در میز کشوری صادرات توتون عنوان شد؛

رئیس سازمان صنعت ،معدن وتجارت گلستان در میز کشوری صادرات توتون گفت: 60 درصد توتون کشور در استان گلستان تولید می شود.

تولید 60 درصد توتون کشور در استان گلستان

به گزارش گلستان24؛میز کشوری صادرات  محصول توتون با حضور رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان ، رایزن بازرگانی ج.ا.ایران در اقلیم کردستان عراق ، نمایند سازمان توسعه تجارت ایران ، نمایند گان  شرکت دخانیات ایران ، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت ،معدن و تجارت مازندران ، رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان گیلان، جمعی از مدیران دستگاههای دولتی وغیر دولتی مرتبط ومدیران واحدهای تولیدی استان ، در سالن جلسات سازمان صنعت ،معدن وتجارت گلستان برگزار گردید.

قوانلو در این جلسه گفت : بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس توانمندی ها و ظرفیت ها استان ها میزهای کشوری محصولات صادراتی به استانهای کشور واگذار گردید. که در این راستا با توجه به سطح زیرکشت و میزان برداشت وصادرات توتون ،  استان گلستان به عنوان مسئول میزکشوری صادرات توتون از سوی سازمان توسعه تجارت ایران  انتخاب گردید.

رئیس سازمان صنعت ،معدن و تجارت گلستان هدف از برگزاری این میز را  بررسی فرآیند تولید، صادرات ،بسته بندی و حمل و نقل ، شناسایی ظرفیتهای تولیدی صادراتی ، شناسایی فرصتهای جدید تولید برای صادرات و توسعه بازارهای هدف صادراتی و بررسی و رفع موانع و مشکلات پیش روی تولید کنندگان و ارائه راهکارها و تصمیمات مقتضی جهت ارائه یه سازمان توسعه تجارت ایران  عنوان نمود .

وی گفت: توتون در استان، با سطح زیر کشت حدود 2500 هکتار و تولید تقریبی 6000 تن انواع توتون (بارلی و ویرجینیا و باسما) حدود 60 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده که از لحاظ تولید رتبه اول کشور را دارا می باشد و برای بیش از 2000 خانواده روستایی از حوزه تولید تا فروش این محصول ایجاد شغل گردیده و برای بیش از 3000 نفر شغل غیر مستقیم نیز ایجاد کرده است.

قوانلو گفت: در سال زراعی 96-97 در مجموع 4380 تن کشت توتون سیگارت صورت گرفته که استانهای گلستان با 1700 تن ، مازندران با 1000 تن و گیلان با 500 تن بیشترین تولید را در سطح کشور داشتند.

وی گفت: با توجه به انتزاع وظایف حاکمیتی و واگذاری به مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و بدنبال آن عدم همکاری شرکت دخانیات کشور شاهد بروز مشکلاتی در زمینه تولید این محصول استراتژیکی در استان هستیم که از ان جمله می توان به عدم عقد قرارداد کامل با کشاورزان توتون کار در زمینه کاشت ،داشت ،برداشت و خرید برگ توتون ،عدم تامین نهاده ها از جمله بذر ،کود و سم و... جهت کشت توتون،عدم پرداخت مساعده جهت رفع مشکلات و تهیه امکانات اولیه جهت کشت توتون اشاره کرد . تمام این موارد موجب سلب اعتماد کشاورزان توتون کار نسبت به ادامه فعالیت کشت توتون و در نهایت کاهش سطح زیر کشت و جایگزینی سایر محصولات کشاورزی گردیده که آمار ارائه شده مربوط به سطح زیر کشت در سالهای 95 و 96 در استان بیانگر این موضوع بوده و چنانچه سیاست ها و استراتژی اصلاحی در حوزه کشت توتون و حمایت از کشاورزان صورت نگیرد در سال 97 به مراتب افت و کاهش بیشتری خواهد داشت.

قوانلو افزود : عمده ترین مقاصد صادراتی این محصول  کشورهای روسیه و آذربایجان می باشند که امیدواریم با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت گسترش بازارهای هدف صادراتی گامهای موثری برداشته شود .

قوانلوطولانی بودن دوره کاشت ، داشت و برداشت توتو ن با نیاز به تامین سرمایه در گردش بالا از سوی تولید کننده ، بالا بودن قیمت تمام شده محصول کشاورزان بنا به دلایل مختلف مثل هزینه های کارگریعدم عقد قرارداد فی مابین کشاورزان فعال این حوزه و شرکت های تولیدی مصرف کننده توتون، عدم تناسب و توازن قیمت توتون در استان های محل تولید در کشور بطوریکه بعضاً تا 50 درصد اختلاف دیده می شود، عدم تطابق میزان سطح زیر کشت توتون با واحدهای صنعتی در حوزه فرآوری و تولید عدم  پرداخت به موقع وجه توتون و حمایتهای مالی از کشاورزان مشابه سنوات قبل مانند پرداخت مساعده، پرداخت وام خرید ادوات و ساخت ابنیه و غیرهرا از جمله موانع و مشکلات  تولید این محصول بر شمرد.

/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار