هر ساله بخش وسیعی از اراضی گلستان به کشت محصولات پاییزه به خصوص غلات اختصاص می‎یابد با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت غلات، این روزها مسوولان و دستگاه‌های مرتبط خود را برای برداشت و خرید مناسب محصولاتی همچون گندم، کلزا و جو در استان آماده می‎کنند.

پیش‎بینی رتبه نخست گلستان در تولید گندم

به گزارش گلستان24؛گلستان با دارا بودن 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب‎های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می‎شود. از آنجایی که هر ساله بخش وسیعی از اراضی گلستان به کشت محصولات پاییزه به خصوص غلات اختصاص می‎یابد با توجه به نزدیک شدن فصل برداشت غلات، این روزها مسوولان و دستگاه‌های مرتبط خود را برای برداشت و خرید مناسب محصولاتی همچون گندم، کلزا و جو در استان آماده می‎کنند.

*پیش‎بینی رتبه نخست گلستان در تولید گندم

در همین رابطه دبیر خانه کشاورز گلستان، علم، فن، تجربه، مهارت و ابزار را از عوامل مؤثر در تولید دانست و در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط جوی مناسب در استان تولید گندم افزایش یافت و حدود 10 درصد افزایش خرید و برداشت گندم نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.

علیقلی ایمانی تصریح کرد:حدود 370 هزار هکتار اراضی گلستان به کشت گندم اختصاص دارد که پیش‎بینی می‎شود با توجه به شرایط جوی مناسب و اراضی که مورد بازدید قرار گرفت شاهد افزایش تولید نه تنها در گندم بلکه در جو و کلزا در استان باشیم در واقع انتظار داریم امسال گلستان رتبه نخست تولید گندم  در کشور را کسب کند.

وی با بیان اینکه جو بیشتر در شمال گنبدکاووس و آق‌قلا کشت می‎شود، ادامه داد: در 72 هزار هکتار اراضی استان جو کشت شد که پیش‎بینی 150 هزار تن برداشت جو را در استان داریم همچنین حدود 60 هزار هکتار کشت کلزا در استان اتفاق افتاد که پیش‌بینی می‎شود 150 هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود، با توجه به قرار دادن اطلاعات و آموزش‎های مناسب و همچنین توزیع بذرهای مناسب داخلی و خارجی  نسبت به سال گذشته شاهد افزایش چشمگیری در تولید و خرید کلزا خواهیم بود.

دبیر خانه کشاورز گلستان بیان کرد: بحث تناوب زراعی برای کلزا نقش مهمی دارد چرا که اگر به طور مستمر گندم کشت شود شاهد افزایش علف‎های هرز و آفات در مزارع خواهیم بود اما وقتی تناوب صورت گیرد علف‎های هرز و آفات کاهش و شاهد افزایش عملکرد در سطح خواهیم بود.

*عدم تغییر قیمت خرید گندم در سال جاری

ایمانی در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری گفت: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب سال 1367 تکلیف را برای همه مشخص کرده است در یکی از موارد ذکر شده وزارت جهاد کشاورزی ملزم است تا مرداد ماه هر سال هزینه‎های متعارف تولید را محاسبه و قیمت پیشنهادی را به سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی اقتصاد ارائه دهد البته این اتفاق افتاد و وزرات مربوط هزینه‎های تولید و تورم را آنالیز و پیشنهاد افزایش 10 درصد قیمت خرید گندم را داد، با این وجود علیرغم پیگیری‎های انجام شده قیمت گندم تغییری نکرد و مانند سال گذشته با قیمت یک هزار و 300 تومان خریداری می‎شود.

وی یکی از مشکلات در فصل برداشت غلات را ریزش عنوان کرد و افزود: تمام سعی ما بر این است که ریزش محصولات کاهش یابد متأسفانه از آنجایی که ناوگان ما به روز نشده است همواره با مسأله ریزش مواجه هستیم بنابراین از رانندگان درخواست می‎کنیم نسبت به درزگیری کامیون‎ها خود اقدام کنند همچنین کشاورزان از رانندگان درخواست کنند تا بار بیش از حد مجاز را وارد کامیون نکنند چرا که جاده‎های روستایی ما استاندارد نیست و بارگیری بیش از حد مجاز موجب افزایش ریزش حین حرکت کامیون خواهد شد.

*پرداخت 50 درصد از وجه گندم به محض تحویل حواله محصول به بانک‎

مدیر کل اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان نیز در خصوص آمادگی این اداره کل در فصل برداشت غلات استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای خرید گندم سال 1397 از دی ماه سال گذشته در قالب کارگروه‎ها و برگزاری جلسات متعدد آغاز شده است بر همین اساس 120 مرکز خرید در سطح گلستان برای گندم اختصاص یافته است.

حمیدرضا علی‎محمدی تصریح کرد: با توجه به اینکه در دهه نخست خردادماه خرید گندم آغاز می‎شود سعی شده تا خرید به نحو مطلوب انجام و در اسرع وقت گندم‎ها تحویل گرفته شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت مراکز خرید به اندازه کافی در استان وجود دارد، افزود: پراکنش مراکز خرید در سطح استان مطلوب است در واقع نقاطی که گندم بیشتری کشت می‎شود مراکز خرید بیشتری نیز در همان نقاط وجود دارد با این وجود از کشاورزان و رانندگان درخواست می‎کنیم به مراکزی گندم را تحویل دهند که از تجمع و تراکم کمتری برخوردار بوده تا سرعت تخلیه بار افزایش یابد.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی گلستان در خصوص پرداخت بهای گندم به کشاورزان گفت: برنامه‎ریزی‎ها به این سمت پیش رفته است تا 50 درصد از بهای گندم  به محض ارائه حواله محصول به بانک پرداخت شود و 50 درصد دیگر در فرجه‎ای که موجب نارضایتی کشاورزان نشود به آنها پرداخت شود.

علی‎محمدی بیان کرد: با توجه به حاکم بودن شرایط جوی مناسب در استان انتظار داریم میزان برداشت گندم نسبت به سال‎های قبل افزایش یابد و احتمال اینکه رتبه نخست برداشت گندم در کشور را داشته باشیم بسیار زیاد است.

*آمادگی ناوگان حمل محصولات کشاورزی در گلستان/ درزگیری کامیون‎ها و بارگیری در حد مجاز یکی از راه‌های جلوگیری اتلاف گندم

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گلستان با اشاره به آمادگی ناوگان حمل محصولات کشاورزی در آستانه فصل برداشت غلات استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: حمل و نقل یکی از بحث‎های مهم در فصل برداشت غلات به خصوص گندم، کلزا و جو محسوب می‎شود در حال حاضر 8 هزار و 500 ناوگان حمل بار محصولات در استان وجود دارد که با فراخوان دادن به استان‎های دیگر در فصل برداشت محصولات شاهد حضور 20 هزار ناوگان حمل در استان خواهیم بود.

مهدی میقانی تصریح کرد: یکی از دغدغه‎های مهم ما تخلیه سریع، ایجاد نشدن صف‎ و توقف‎های طولانی در مراکز خرید است با توجه به بازگشایی هم زمان مراکز خرید و راه‎اندازی سامانه‎ برای اطلاع رسانی به کشاورزان که به کدام مرکز خرید نزدیک مزرعه خود مراجعه کنند می‎تواند بخش زیادی از دغدغه‎های ما را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: تیم‎ها نظارتی در استان تشکیل شده و به فرایند حمل و نقل نظارت خواهند داشت اما نکته مهم در فصل برداشت، ریزش حین حمل و نقل غلات است از کشاورزان و رانندگان درخواست می‎کنیم نسبت به این مسأله حساس باشند درزگیری کامیون‎ها و بارگیری در حد مجاز می‎تواند کمک زیادی به عدم ریزش و اتلاف این نعمت‎های گرانبها داشته باشد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار