همزمان با شروع فصل گرما بازار فروش عینک‌های آفتابی توسط دست‌فروشان داغ شده و علیرغم غیراستاندارد بودن، کسی بر کار آن‌ها نظارت نمی‌کند.

قیمت پایین عینک دست‌فروشان، دلیل استقبال مردم است

به گزارش گلستان24؛در روزهای گرم و آفتابی تابستان افراد برای مقابله با اشعه مضر نور خورشید به سراغ انواع و اقسام عینک‌های آفتابی می‌روند که با اشکال، رنگ‌ها و قیمت‌های مختلفی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

اگرچه نور خورشید برای تداوم حیات لازم و ضروری است اما قرار گرفتن طولانی مدت در برابر پرتوهای پرقدرت آن، مخصوصاً اشعه فرابنفش تأثیر نامطلوبی روی بینایی انسان داشته و عواقب سخت و غیرقابل جبرانی ایجاد می‌کند.

بنابراین تهیه و استفاده از عینک آفتابی استاندارد از ضروریاتی است که هر شخص باید به آن توجه کند؛ نکته‌ای که از نظر بسیاری از مردم پنهان مانده و آن‌ها به جای خرید از مغازه‌های معتبر دارای مجوز، به فروشندگان غیررسمی و دست‌فروشان متوسل می‌شوند، غافل از این‌که با این کار بینایی خود را در معرض تهدید جدی قرار می‌دهند.

در گرگان هم با وجود این‌که تقریباً در تمام نقاط شهر، فروشگاه‌های مجاز عرضه عینک آفتابی و طبی وجود دارد بورس‌ خرید و فروش عینک‌های آفتابی و حتی طبی غیراستاندارد توسط دست‌فروشان داغ است و این مشکل اصلی فروشندگان مجاز عینک است.

نظارت بر دستفروشان مشکل است

برخورد با دست‌فروشان و بساطی‌های کنار خیابان که اقدام به عرضه عینک‌های غیراستاندارد می‌کنند، کار راحتی نیست، چراکه این افراد به‌طور ثابت در یک مکان مستقر نیستند و دائم محل عرضه‌ و فروش عینک‌های خود را تغییر می‌دهند و همین امر امکان شناسایی و برخورد با این افراد را سخت و مشکل کرده است.

یکی از فروشندگان مجاز عینک آفتابی با ابراز نارضایتی از عدم برخورد شهرداری با دست‌فروشانی که عینک آفتابی عرضه می‌کند، به خبرنگار مهر گفت: بنده با ۲۰ سال سابقه و پرداخت مالیات و عوارض با بازرسی‌های مکرر اصناف و تعزیرات روبرو هستم اما دست‌فروشانی وجود دارند که بدون هیچ برخوردی عینک آفتابی عرضه می کنند.

روح‌الله نصیری افزود: مردم نمی‌دانند که به مرور زمان چه آسیبی به چشم و بینایی آن‌ها وارد می‌شود وگرنه به این افراد مراجعه نمی‌کردند.

قیمت پایین دلیل استقبال مردم از دست‌فروشان

وی به دستگاه تست uv عینک‌های آفتابی اشاره کرد و گفت: پزشکان همواره تهیه عینک آفتابی از مراکز مجاز را به مردم توصیه می‌کنند ولی آن‌ها به دلیل قیمت پایین دست‌فروشان که بازار ما را هم کساد کرده‌اند، به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

چند قدم بالاتر از مغازه آقای نصیری، بساط پهن شده فردی که خود را سیاوش معرفی می‌کند، وجود دارد؛ وی که از کسب و کارش راضی است ادعا می‌کند که همه عینک‌هایش استاندارد و بی‌خطر است و دلیل آن را هم تعداد زیاد مشتریان اعلام می‌کند.

سیاوش که گویا از خسارت‌های استفاده عینک‌های آفتابی غیراستاندارد بی‌خبر است تنها به معرفی شکل ظاهری عینک به مشتریان خود می پردازد و اعتقاد دارد خریداران هم بیشتر برای تأثیر در پوشش ظاهری‌شان از عینک‌های آفتابی استفاده می‌کنند.

خانم جوانی در کنار بساط سیاوش ایستاده و به عینک‌ها نگاه می‌کند؛ از او در مورد مضرات عینک‌های غیراستاندارد پرسیدم و وی با ابراز بی‌اطلاعی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: باور من بر این است که عینک‌هایی که در مغازه‌ها و بساط دست‌فروشان یافت می‌شود هیچ فرقی با هم ندارد.

وی بیان کرد: اگر آن‌ها کالای غیراستاندارد عرضه می‌کنند که به سلامتی مردم آسیب می‌زند چرا هیچ کس جلوی ادامه فعالیت آن‌ها را نمی‌گیرد؛ وقتی با آن‌ها برخورد نشود من و امثال من فکر می‌کنیم اجناس آن ها یکی است و تفاوت قیمت به دلیل پرداخت مالیات صاحب مغازه است.

عینک‌های آفتابی غیراستاندارد سلامت مردم را تهدید می‌کند

یک کارشناس اپتومتریست در خصوص عینک های آفتابی به خبرنگار مهر گفت: عینک آفتابی وسیله‌ای ضروری برای حفاظت از سلامت چشم‌هاست که نیاز به آن در فصل تابستان و به دلیل تابش شدیدتر اشعه خورشید بیشتر احساس می‌شود.

ساره رحیمی افزود: اشعه مادون قرمز در صورت تابش مستقیم به چشم، دید مفید را از بین می‌برد. این موضوع هنگام صبح که خورشید در حال طلوع است، بسیار بیشتر از دیگر ساعات روز بوده و حس‌گرهای بینایی با دقت بالاتری این پرتوها را دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: کار عینک‌های آفتابی محافظت از چشم‌ها در برابر این نیروی قدرتمند است، حتی در مواقعی که آسمان از ابر پوشیده شده است.

رحیمی تصریح کرد: امروزه مردم به دلیل کاهش قدرت خرید به استفاده از کالاهای ارزان‌قیمت روی آورده‌اند غافل از این‌که نمی‌دانند چه مشکلاتی آن‌ها را با استفاده از این عینک‌ها تهدید می‌کند.

وی گفت: مردم با خرید عینک‌های غیراستاندارد آفتابی راه ورود آسیب به چشم خود را هموار می‌سازند، زیرا نه‌تنها نور آفتاب از شیشه‌های دودی این عینک‌ها به راحتی عبور کرده و بر چشم تأثیر می‌گذارد بلکه سلامت افراد را هم به خطر می‌اندازد.

معضل اجتماعی

رحیمی این مسأله را معضل اجتماعی خواند و افزود: استفاده از عینک‌ آفتابی غیراستاندارد، حساسیت شدید چشمی ایجاد کرده و زخم قرنیه‌ به‌ وجود می‌آورد.

وی با بیان این‌که عینک‌ آفتابی تقلبی، به علت داشتن شیشه‌های نامرغوب، آفتاب را بیشتر به خود جذب می‌کند، گفت: این عینک‌ها زاویه‌های غیراستاندارد دارند و شیشه‌های مورد استفاده در آن‌ها هم مورد تأیید وزارت بهداشت نیست.

شیشه‌های عینک آفتابی باید صاف و یکدست بوده تا باعث خستگی چشم نشودرحیمی با تأکید بر این‌که بهتر است افراد برای استفاده از عینک‌های آفتابی، با چشم پزشک مشورت کنند، اضافه کرد: عدم استفاده از عینک‌های آفتابی مناسب باعث افزایش میزان ابتلا به آب ‌مروارید و بسیاری از اختلالات بینایی می‌شود.

وی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین مسائل تأثیرگذار در زمینه اختلالات بینایی، اشعه ماوراء بنفش است که با ضریبی به نام UV سنجیده می‌شود؛ این ضریب در کشور ما به دلیل تابش زیاد نور خورشید بسیار بالا است و این موضوع، ضرورت محافظت سیستم بینایی در برابر اشعه ماوراء بنفش و تأثیرات سوء آن را بیش از پیش مشخص می‌کند.

عینک آفتابی کودکان

رحیمی نسبت به استفاده از عینک‌های آفتابی غیراستاندارد توسط کودکان به والدین هشدار داد و گفت: استفاده از عینک‌های آفتابی فانتزی به دلیل زیبایی ظاهری در کودکان بیشتر دیده می‌شود.

وی افزود: در عینک‌فروشی‌های دارای مجوز، دستگاه‌های محاسبه‌گر میزان جذب اشعه مضر توسط عینک‌های آفتابی وجود دارد که استفاده از این دستگاه‌ها راه مناسبی برای تشخیص عینک‌های استاندارد از غیراستاندارد است.

رحیمی خاطرنشان کرد: شیشه‌های عینک آفتابی باید صاف و یکدست بوده تا باعث خستگی چشم نشود.

برای بررسی چگونگی نظارت بر کار فروشندگان عینک با حجت الله نوروزی، رئیس اتحادیه عینک، ساعت و شیشه گرگان گفتگو کردیم؛ وی به خبرنگار مهر گفت: اتحادیه در خصوص فروش عینک‌های آفتابی غیراستاندارد توسط دست‌فروشان با معاونت شهرداری گرگان مکاتبه کرده ولی متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی از طرف آن‌ها صورت نگرفته است.

وی به مردم توصیه کرد که عینک‌های آفتابی با uv ۴۰۰ را از مغازه‌های دارای مجوز از اتحادیه تهیه کنند.

۳۰ مغازه عینک فروشی مجوزدار در گرگان

نوروزی ادامه داد: حدود ۳۰ مغازه در گرگان از اتحادیه پروانه کسب دارد و قیمت و استاندارد عینک‌های آن‌ها همواره مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بررسی‌های ما در سطح شهر نشان داده که دست‌فروشان، عینک‌های آفتابی غیراستاندارد و همچنین عینک طبی می‌فروشند و با سلامت مردم بازی می‌کنند.

نوروزی افزود: علیرغم ارسال نامه به شهرداری این دست‌فروشان هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهند و در مکان‌های متعدد مانند روبروی پارک شهر، خیابان امام خمینی(ره)، روبروی پاساژ وارکانا و غیره بساط کرده‌اند.

وی تأکید کرد: عینک‌های عرضه شده توسط این افراد معمولاً به صورت شیشه دودی است که جلوی اشعه ماوراءبنفش خورشید را که برای چشم ضرر دارد، نمی‌گیرد.

فرهنگ سازی شود

نوروزی با بیان این‌که بر کار مغازه‌های دارای مجوز هم بازرسی اتحادیه و هم خود اتحادیه نظارت دارد، گفت: همه ساله توسط صداوسیما برنامه کوتاه چند دقیقه‌ای در خصوص مضرات عینک آفتابی غیراستاندارد ساخته می‌شود اما این کافی نیست و باید فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

وی بیان کرد: برخی از مغازه‌ها در کنار فروش اجناس خود، عینک آفتابی هم عرضه می‌کنند؛ این تداخل صنفی است و با آن برخورد می‌شود، تاکنون چند مغازه پلمب شده است.

نوروزی گفت: بر قیمت مغازه‌های دارای مجوز بازرسی تعزیرات و اتاق اصناف نظارت می‌کند ولی اگر کسی از دست‌فروشی شاکی باشد نمی‌توان برای وی کاری انجام داد.

وی تصریح کرد: اعضای صنف شاکی هستند که چرا با وجود پرداخت عوارض، مالیات و پرداخت حق و حقوق اتحادیه هیچ کس بر کار دست‌فروشان نظارت نمی‌کند.

متأسفانه عرضه این کالای غیراستاندارد در سطح شهر گرگان به وفور به چشم می‌خورد و این لزوم نظارت دقیق تر مسئولان امر را نشان می دهد.

اندازه‌گیری و تعیین درصد ضد اشعه بودن عینک‌ها با وسایل مخصوصی انجام می‌شود که مختص عینک‌سازی‌ها و عینک‌فروشی‌ها است بنابراین مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که خرید از دست‌فروشانی که علمی در این زمینه ندارند نه تنها هیچ کمکی به مقابله با نور خورشید نمی‌کند بلکه زمینه آسیب چشم و بیماری‌های مختلف را مهیا می‌سازد که تا سالیان سال گریبان گیر افراد خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار