مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: تاکنون ۵ هزار و ۳۷۸ موقوفه در بانک اطلاعاتی سامانه جامع ثبت و وقف‌نامه‌ها نیز بازخوانی و بازنویسی شده است.

بیش از 5000 موقوفه استان گلستان در سامانه جامع وقف ثبت شد

به گزارش گلستان24؛حجت‌الاسلام روح‌اله سلیمانی‌فرد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وضعیت استان در مسئله موقوفات مطلوب است، اظهارداشت: این استان مردم متدینی دارد که در کارکردهای اجتماعی و مذهبی وقف، یادگاری‌های خوبی از خود برجای گذاشتند.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد رقبات و موقوفات گلستان از جمله استان‌های پیشتاز در کشور است، افزود: تاکنون 5 هزار و 378 موقوفه در بانک اطلاعاتی سامانه جامع ثبت و وقف‌نامه‌ها نیز بازخوانی و بازنویسی شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان بیان داشت: امروز بسیاری از فعالیت‌های اوقاف در حوزه‌های مختلف در بستر سامانه جامع انجام می‌شود که شفافیت مالی و اجرای امینانه نیت واقف را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: یک‌هزار و 751 مورد از موقوفات استانی منفعتی و 3 هزار و 695 موقوفه نیز انتفاعی شامل 2 هزار و 862 مسجد، 123 بقعه، 146 فاطمیه، 91 تکیه، 67 مدرسه علمیه و 120 زینبیه بوده که البته این آمارها در حال به‌روز رسانی است.

سلیمانی‌فرد در خصوص تعداد رقبات وقفی استان پس از تجمیع و همچنین رتبه برتر گلستان در تعداد رقبات وقفی گفت: تعداد رقبات وقفی استان 68 هزار و 382 مورد است که قالب رقبات استان مشاعی است و پس از سال 91 تجمیع آنها را آغاز کردیم و امروز به این تعداد رسیده‌ایم.

 وی افزود: از این تعداد 40 هزار و 775 رقبه متصرفی بوده که امورات آن در اختیار ادارات اوقاف است و 27 هزار و 88 رقبه نیز توسط متولیان امور آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و اوقاف در این بخش شأن نظارتی دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه اوقاف می‌تواند در اشتغالزایی نقش موثری را ایفاء کند، اظهارداشت: تدوین سند اشتغالزایی در پروژه‌های اجرایی و فرصت‌های سرمایه گذاری در موقوفات و رقبات در دستور کار قرار دارد. در کشاورزی و باغداری و حتی در گردشگری به ویژه توریسم مذهبی که یکی از رویکردهای ما است اوقاف نقش مهمی دارد.

وی گفت: در بافت قدیم گرگان رقباتی وجود دارد که مستهلک شده است، بناداریم پس از مرمت آنها را در اختیار جوانانی که دارای مدرک فنی و حرفه‌ای هستند قرار دهیم تا مشاغلی که با این محلات سنخیت دارند، ساماندهی و ایجاد شود.

سلیمانی‌فرد بیان داشت: از ابتدای امسال تاکنون 500 شغل در کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌ها ایجاد شده است. امیدواریم تا پایان سال تحرک عمیق و جدی را در ایجاد پروژه‌های جدید با پیوست اشتغالزایی داشته باشیم. در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی نیز برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار