به گزارش فارس از گرگان، نقش و اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای در توسعه اقتصادی در نزد کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال توسعه شناخته شده است به گونه‌ای که بسیاری از کشورها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به عنوان پیش‌زمینه و نخستین گام اقدام به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌ای خود و سرمایه‌گذاری در آن می‌کند.

برگزاری نمایشگاه تولیدات در مرکز گلستان

به گزارش گلستان24؛آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آموزش‌هایی هستند که انتظار می‌رود دانش‌آموزان و نخبگان در زمان ورود به دنیای کار از سازگاری نسبی در مقایسه با دانش‎آموختگان رشته‌های نظری برخوردار باشند به عبارت دیگر این دانش‌آموختگان باید توانایی لازم را برای اشتغال داشته باشند.

نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش می‌تواند نگرش، دانش و مهارت لازم را به دست آورد به همین علت در اغلب کشورهای اروپایی و صنعتی بعد از دهه 190 میلادی توسعه صنعتی در آموزش فنی و حرفه‌ای می‌دانند و در بهبود و رشد آن تاکید بسیار دارند.

شاید بنیادی‌‌ترین مانع در راه گسترش آموزش فنی در برخی از کشورهای در حال رشد همانگونه که در بسیاری از کشورهای پیشرفته چنین است وجود نگرش منفی در بسیاری از افراد نسبت به این آموزش‌ باشد؛ کار دستی و فنی از قدیم فقط درخور افراد بی‌سواد در نظر گرفته شده بود.

در بسیاری از کشورها وضعیتی به وجود آمد که درصد بزرگی از افرادی که دوره دبیرستان خود را به پایان می‌رساندند و یا حتی فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها می‌شدند صرفا برای اینکه شغل اداری کافی برای آنها وجود نداشت بیکار می‌ماندند.

روشن است که نمی‌توان نگرش را یک ‌شبه دگرگون کرد اما با آموزش فنی به عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و با آگاه‌سازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفه‌ای در اختیار افراد قرار می‌دهد تغییر نگرش‌ها بسیار سریع انجام می‌شود.

آموزش فنی و حرفه‌ای باید از تربیت افراد برای فراهم کردن مهارت‌ها و دانش‌های لازم پا را فراتر بگذارد و افرادی را تربیت کند که بتواند توانایی درک، داوری و اظهار وجود و سازگاری با محیط‌های گوناگون را داشته باشد.

* آموزش‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای تقریبا عالی بود/ بازارچه دائمی در گلستان ایجاد شود

یکی از هنرجویانی که در مرکز فنی‌و حرفه‌ای شهرستان گرگان مشغول به کار بود در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان  گفت: مدت سه سال است که به عنوان هنرجو در این سازمان مشغول فعالیت هستم که فعالیت‌های من بیشتر در قالب شیشه، ویترای و غیره بود.

این هنرجو در حالی که از آموزش‌های مرکز فنی و حرفه‌ای ابراز خرسندی می‌کند، ادامه داد: آموزش‌ها در مراکز فنی و حرفه‌ای تقریبا عالی بود و امکاناتی که در اختیار ما قرار دادند بسیار مجهز بود ولی بعد از این که آموزش را یاد گرفتیم و مسلط شدیم بزرگترین مشکلی که با آن مواجه شدیم عرضه کالا است و ما نمی‌توانیم به خوبی کالای خودمان را عرضه کنیم.

هنرجوی دیگری با گلایه از عدم بازارچه دائمی برای عرضه کالاهایش ابراز نگرانی کرد و گفت: بسیاری افراد از حرفه‌ای که در این آموزشگاه انجام می‌دهند به عنوان کمک درآمد خودشان استفاده می‌کنند اگر بتوانیم یک بازارچه دائمی در این شهرستان داشته باشیم بسیار عالی خواهد بود که متاسفانه بسیاری از وقت‌ها مسوولان قول برپایی این بازارچه‌ها را می‌دهند ولی بنا به دلایلی این بازارچه‌ها برپا نمی‌شود.

این هنرجو ادامه داد: ما دلمان می‌خواهد بتوانیم برای اشتغال خانگی، خودمان را بیمه کنیم و مشکل بیمه یکی از مشکلات عمده ما هنرجویان محسوب می‌شود یکسری از نمایشگاه‌ها در استان‌های دیگر برگزار می‌شود اگر مسوولان متولی بتوانند ما را به این نمایشگاه‌ها معرفی کنند بسیار خوب است تا در نهایت بتوانیم هنر خودمان را به خارج از استان بشناسانیم.

وی افزود: یکسری از آموزش‌ها توسط فنی و حرفه‌ای به هنرجویان ارائه داده می‌شود و برخی از آموزش‌ها توسط شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود متاسفانه رشته‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند رشته‌هایی هستند که بیشتر به اشتغالزایی افراد منجر می‌شوند مانند رشته خیاطی که بازار کار آن عمومی‌تر است در مرکز فنی و حرفه‌ای نداریم و به مراکز خصوصی سپرده شده است و با هزینه بالا آموزش داده می‌شود.

این هنرجو با تاکید بر اینکه اشتغالزایی باید برای هنرجویان فنی و حرفه‌ای فراهم شود، گفت: هنرهایی که می‌دانیم برای افراد بهتر اشتغالزایی می‌کنند را در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش دهیم تا ایجاد شغل برای هنرجویان کند.

* بازار فروش برای هنرجویان و مهارت‌آموزان فراهم شود/ با ارائه تسهیلات به هنرجویان؛ ورود کالای هنرجویان به نمایشگاه ملی را فراهم کنیم

کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای در استان گلستان در این زمینه گفت: آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای اساسا با کارکردهای چندگانه‌ای نظیر کارکردهای اجتماعی، کارکردهای آموزشی به ویژه کارکردهای اقتصادی در تمام دنیا به عنوان پیشران توسعه محسوب می‌شوند و تمام بخش‌های اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از محل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارتزاق می‌کنند.

قلیچلی ابراز کرد: این نشان از اهمیت و جایگاه والا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارد اما مراکز متعددی در سطح شهرستان با آن مواجه هستیم مثلا دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای، آموزشکده‌ها و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای، آموزشگاه‌های خصوصی فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سطح شهرستان گرگان وجود دارد.

وی تصریح کرد: موضوع بازار فروش برای هنرجویان و مهارت‌آموزان بسیار مهم است برگزاری نمایشگاه دائمی یکی از راه‌های بازاریابی محصولات است که می‌توانیم به عرضه محصولات هنرجویان در سطح شهرستانی و نهایتا استان کمک کنیم.

کارشناس آموزش فنی و حرفه‌ای در استان گلستان خاطرنشان کرد: عرضه محصولات هنرجویان برای حضور در بازارهای ملی بسیار مهم است باید با ارائه تسهیلات به هنرجویان ورود کالای هنرجویان به نمایشگاه ملی را فراهم کنیم و در برخی از حوزه‌ها توانایی حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی را داریم می‌توانیم از طریق سفارتخانه‌ها به بازارهای بین‌المللی و آسیای میانه ورود کنیم و کالاهای خودمان را به آنها عرضه کنیم.

قلیچلی ابراز کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تمام دنیا به عنوان پیشران توسعه محسوب می‌شوند که این پیشران توسعه نیاز به یک اشتراک مساعی بین سازمان‌های متولی است سازمان فنی و حرفه‌ای به تنهایی قادر به رفع مشکل عرضه کالای هنرجویان نیست با همت سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های متولی که می‌توانند در عرضه کالا موثر باشند به اقتصاد خانوار و اقتصاد کشور کمک کنند.

* نمایشگاه مهارت‌آموزی در کردکوی و مینودشت برگزار شد/ نمایشگاه تولیدات به زودی در گرگان برگزار می‌شود

معاون آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در تقویم اجرایی کشور از 31 تیرماه لغایت 6 مرداد به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است که در این راستا برنامه‌های متعددی در سطح شهرستان‌های استان گلستان برگزار کردیم.

قلی‌پور ابراز کرد: در راستای گفتمان مهارت‎آموزی و توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی که بتوانیم مردم را بیشتر با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آشنا کنیم نمایشگاه‌های متعددی در سطح شهرستان‌ها داشتیم موضوع پایگاه مشاوره و همچنین عموم مردم می‌توانستند به طور رایگان از کارگاه‌های آموزشی ما بازدید کنند.

وی تصریح کرد: نمایشگاه مهارت‌آموزی در شهرستان‌های کردکوی و مینودشت برگزار شد در شهرستان گرگان برنامه‌ریزی کردیم که نمایشگاهی در حوزه تولیدات بانوان برگزار شود مشکل مکان را برای ایجاد این نمایشگاه داشتیم که امیدواریم بتوانیم در مردادماه جاری این نمایشگاه را در گرگان برگزار کنیم.

معاون آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان اذعان کرد: یکی از اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای برگزاری نمایشگاه‌ها دائمی در راستای دستاوردهای تولیدات کارآموزان است در سطح استان گلستان این برنامه‌ها را در شهرستان گرگان داریم و این هماهنگی با ادارات مرتبط و شهرداری انجام می‌شود که بتوانیم نمایشگاه دائمی در سطح استان گلستان داشته باشیم.

قلی‌پور خاطرنشان کرد: دو نوع آموزش رسمی و غیر رسمی داریم متولی اصلی آموزش‌های غیر رسمی فنی و حرفه‌ای است آموزش‌های رسمی مانند آموزشگاه، دانشکده و آموزشکده‌ها را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که چرا برخی از رشته‌ها و دوره‌های آموزشی به بخش خصوصی واگذار می‌شود، ابراز کرد: تکلیف قانونی ما است و ما باید یک سری از رشته‌ها و دوره‌های آموزشی را در راستای اشتغالزایی به بخش خصوصی واگذار کنیم در مراکز ما واحدهای مشاوره و هدایت شغلی داریم که استعداد و علاقمندی هنرجویان را شناسایی می‌کند تا در آن حرفه‌ای که مرتبط با رشته خودشان است راهنمایی کنند.

معاون آموزش پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گلستان گفت: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با اداره کاریابی و ادراه کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان در حال تنظیم هستیم که بتوانیم هنرجویانی که از سمت ما فارغ‌التحصیل شدند و کار یاد گرفتند شغلی را در سطح استان با همکاری اداره کار استان گلستان فراهم کنیم.

قلی‌پور  افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای صرفا برای مهارت نیست بلکه آموزش‌های ما باید منجر به اشتغال شود ما سند توسعه مهارتی استان را تنظیم می‌کنیم که برگرفته از اسناد بالادستی، سند آمایش سرزمین، سند توسعه اشتغال، فرهنگ بومی منطقه‌ای با هماهنگی ادارات تابع استان گلستان انجام شد که بتوانیم آموزش‌های خودمان را در استان گلستان هدفمند کنیم.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار