مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی گلستان گفت: 200میلیارد تسهیلات اجرای سامانه نوین آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی استان هم اینک در اختیار این مدیریت است که زارعان برای استفاده از آن اقدام کنند.

گلستان نیازمند اعتبار برای اجرای آبیاری تحت فشار

به گزارش گلستان24؛تقی کمال غریبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: کشاورزان استان می توانند با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ها از این وام برای تجهیز زمین های کشاورزی خود به سامانه نوین آبیاری تحت فشار اقدام کنند.
به گفته وی، برای استفاده از این تسهیلات متقاضیان واجد شرایط اجرای طرح باید 15 درصد آورده داشته باشد.
وی افزود: اکنون برای اجرای هرهکتار زمین کشاورزی به روش آبیاری قطره ای(روی زمین) 100 میلیون ریال یارانه دولتی، آبیاری کم فشار (زیرزمینی)60 میلیون ریال و ماشین های آبیاری هم 85 میلیون ریال در نظر گرفته شده است هر چند با توجه به افزایش قیمت ها، در ارایه تسهیلات نیز باید بازنگری صورت گیرد.
کمال غریبی گفت: اکنون گلستان در اجرای نوین آبیاری تحت فشار رتبه پنجم کشوری با پوشش 57 هزار هکتار از زمین های کشاورزی را دارد در حالی که در سال 93 رتبه 25 کشوری با پوشش 30 هزار هکتار را داشت.
او ادامه داد: در سال قبل برش در نظر گرفته شده برای جهادکشاورزی استان در اجرای این طرح هفت هزار و 200 هکتار بود که در سطح هشت هزار و 300 هکتار اجرا شد.
مدیر آب و خاک گلستان اضافه کرد: گسترش این طرح باعث می شود تا راندمان آبیاری در زمین های کشاورزی زیر پوشش بیش از 80 درصد افزایش یابد و هدر رفت آب به کمترین میزان برسد.
وی به طرح لوله گذاری انتقال آب به زمین کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در گذشته با اعتبار استانی انجام می شد که از دو سال قبل تزریق اعتبارات ملی نیز آغاز شده است.
کمال غریبی با اشاره به تغییرات اقلیمی استان به سمت خشکسالی و ضرورت بیشترین استفاده از منابع زیر زمینی در بخش کشاورزی و فاصله زیاد چاه تا زمین که بین دو تا هشت کیلومتر است، افزود: اجرای طرح انتقال آب با لوله گذاری از چاه تا زمین کشاورزی یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی بوده که باعث کاهش هدر رفت آب و کاستن از مشکلات بین کشاورزان می شود.
به گفته وی، با توجه به امکان سنجی چند سال اخیر برای انتقال آب به مزارع لوله گذاری به طول پنج هزار کیلومتر در نظر گرفته شده که با اجرای آن، مدیریت راندمان بهره مندی از آب کشاورزی به بیش از 90 درصد افزایش می یابد.
طبق گزارش شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان 34 هزار حلقه چاه آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز وجود دارد.
گلستان دارای 650 هزار هکتار زمین کشاورزی بود و اقتصاد ساکنان آن بویژه در روستاها از طریق فعالیت در این بخش تامین می شود.
به گفته حسین کاویانی معاون معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان، به طور میانگین در چند سال اخیر سالانه چهار میلیون و 700 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 75 هزار میلیارد ریال در گلستان تولید شده است.
وی همچنین گفته است که درآمد مستقیم استان به مقدار 38 درصد از بخش کشاورزی تامین می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار