قهرمان گنبدی بسکتبال کشور با اشاره به اینکه ورزش کردن علاوه بر تندرستی موجب تزکیه اخلاقی و روحی نیز می‌شود، گفت: هدفم در آینده لژیونر شدن و بازی در لیگ NBA است.

هدفم بازی کردن در لیگ NBA است/ تمام تلاشم را برای اهتزاز پرچم ایران به کار می‌بندم

به گزارش گلستان 24 ؛ ورزش در کنار همه مواهب و نعماتی که در حوزه سلامت جسم و روح دارد همواره در ادبیات دینی و اسلامی نیز به عنوان یک معروف مطرح شده که معنایش بازدارندگی از منکرات و توسعه نیکی‌ها در جامعه است که شاید کمتر مورد توجه رسانه‌ها، نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی در سطح کشور قرار گرفته است. ورزش اهرم قوی، ارزان و سالمی است که در صورت داشتن یک برنامه منسجم و منظم می‌تواند حرکت یک جامعه به سمت صلاح و دوری از آسیب‌های اجتماعی را سرعت بخشیده و در قوام بخشیدن به تعاملات انسانی نقشی موثر ایفا کند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شکوفایی جوانان و نوجوانان ایران زمین در رشته‌های مختلف ورزشی با سرعت و شتابی مثال‌زدنی به وقوع پیوست و در عرصه ورزش همگانی و قهرمانی توفیقات نیز به همین ترتیب افزایش چشمگیری داشت که یکی از این توفیقات توسعه ورزش در رده‌های سنی پایه و در حوزه مدارس و المپیادهای دانش‌آموزی بود.

از این رو با محمد آفاق‌پور قهرمان گنبدی بسکتبال کشور که چندین عنوان قهرمانی دانش آموزی، رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و حضور در تیم ملی را در کارنامه دارد گفت و گویی صورت داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

فارس: خودتان را به طور کامل معرفی کنید؟

آفاق‌پور: به نام خدا. بنده محمد آفاق‌پور هستم متولد چهارم دی ماه سال ۱۳۷۹ و دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم تجربی که در گنبدکاووس به دنیا آمده و در این شهر نیز ساکن هستم.

فارس: از چه زمانی ورزش رو به صورت حرفه‌ای شروع کردید؟

آفاق‌پور: ورزش را اگر از زمان خردسالی و کودکی شروع کرده و همیشه آن را دوست داشتم اما اگر بخواهیم زمان آغاز فعالیت رسمی و حرفه‌ای ورزش قهرمانی‌ام را اشاره کنم باید بگویم که از پایه چهارم دبستان یعنی حدود هشت سال پیش ورزش حرفه‌ای را شروع کردم.

فارس: چه شد که به سراغ ورزش بسکتبال آن هم به صورت حرفه‌ای رفتید؟

آفاق‌پور: در همان سال‌های دوره دبستان یک دانش آموز ارمنی در مدرسه ما بود به نام «دیوید» که بسکتبال بازی می‌کرد و بسیار هم در این رشته حرفه‌ای بود، بازی و تمرینات او و دعوتی که برای بازی بسکتبال کرد باعث شد تا من هم به سمت این رشته ورزشی کشیده شوم.

البته اساتید و مربیان عزیزی از جمله محمدرضا بای و حمید شاهینی نیز بعد از ورود من به ورزش بسکتبال در تداوم بخشیدن به انگیزه و حضور من نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

فارس: چه مقام‌ها و رتبه‌های ورزشی تا به امروز در سطوح مختلف کسب کردید؟

آفاق‌پور: در سطح شهرستانی و استانی بالغ بر 15 قهرمانی را تا کنون کسب کرده‌ام که باید مسابقات دانش آموزی و ... را نیز به آن اضافه کرد. اما در سطح مسابقات کشوری نیز دوبار تا کنون موفق به کسب عنوان نائب قهرمانی و مدال نقره شده‌ام.

تا کنون بارها به اردوهای تیم ملی در رده‌های مختلف سنی نوجوانان و جوانان دعوت شده‌ام که نخستین بار بعد از مسابقات قهرمانی کشور در تبریز بود و بعد از آن نیز چندین بار به تیم ملی دعوت شدم.

فارس: نقش ورزش در زندگی شخصی، تحصیل  و رفتار انسان‌ها چیست؟

آفاق‌پور: به طور طبیعی نخستین ثمره ورزش کردن سلامتی و تندرستی است که با تقویت قوای جسمی انسان به او کمک می‌کند تا در برابر مشکلات قوی‌تر و با انگیزه‌تر تلاش کند. اما علاوه بر تندرستی هیچ‌کس نمی‌تواند اثرات مثبت و فوق‌العاده ورزش را در رفتار، موضوعات اخلاقی و اجتماعی انکار کند زیرا ورزش روح آدم را بزرگ و عزمش را مستحکم می‌کند.

فارس: خانواده شما با ورزش در کنار تحصیل موافق بودند؟

آفاق‌پور: بله. از همان ابتدا خانواده من که خودشان نیز ورزشی بودند بر این نکته تاکید می‌کردند که در کنار تحصیل باید یک رشته ورزشی را برای تندرستی و همچنین تقویت قوای روحی دنبال کرد و برای همین در ابتدا پس از ابراز تمایل و علاقه‌مندی من، خود خانواده بودند که زمینه حضور من در تمرینات بسکتبال را در شهرستان فراهم کردند.

فارس: نقش خانواده در پیشرفت ورزشی شما چقدر بوده است؟

آفاق‌پور: نمی‌خواهم حرف کلیشه‌ای بزنم ولی باور کنید نقش خانواده در موفقیت ورزشکاران نقشی بی‌نظیر و غیر قابل تکرار است زیرا این خانواده است که ضمن تحمل همه مشکلات و سختی‌ها اعم از ناراحتی‌ها، مصدومیت‌ها، بدخلقی بعد از شکست‌ها و حواشی و فراز و نشیب ورزش همواره برای طی ادامه مسیر و موفقیت از ورزشکار حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

تردیدی نداشته باشید که اگر ورزشکاری حمایت خانواده و نزدیکان خود را از لحاظ روحی به عنوان پشتوانه نداشته باشد نمی‌تواند مدت زیادی در سطح بالای ورزش دوام بیاورد.

فارس: نقش اخلاق و رعایت جوانمردی در رشد ورزشکاران چقدر است؟

آفاق‌پور: طبیعتا موفقیت و اخلاق‌مداری به عنوان دو مولفه اساسی در ورزش همواره با هم رابطه‌ای مستقیم دارند و شما شاهد بوده‌اید که کسانی در ورزش علاوه بر موفقیت جاودان و ماندگار شده‌اند رعایت اخلاق شخصی و حرفه‌ای را در دستور کار خود داشته‌اند.

رعایت اخلاق از سویی دیگر موجب می‌شود تا ورزشکار با دوری از حاشیه‌ها و زوائد به صورت کامل زمان و حواس خود را بر مسائل فنی گذاشته و برای رشد خود گام‌های بزرگی را بردارد نه اینکه خود را درگیر مباحث بی‌فایده کند.

فارس: توصیه شما به هم‌سن و سال‌های خودتان چیست؟

آفاق‌پور: تنها توصیه من به هم سن و سال‌های خودم به ویژه کسانی که هنوز تصمیم جدی برای آینده خود نگرفته و در مرحله برنامه‌ریزی هستند این است که حتما یک ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند تا هم سلامتی و تندرستی را برای خودشان به ارمغان بیاورند و هم در تحصیل، رفتار اجتماعی، اعتماد به نفس و ... رشد کنند.

فارس: هدف نهایی شما در ورزش بسکتبال چیست؟

آفاق‌پور: بنده تمام تلاشم را برای موفقیت تیم ملی کشورم خواهم کرد تا بتوانم سهمی در بالا بردن پرچم مقدس کشورمان در صحنه‌های بین‌المللی و جهانی داشته باشم اما هدف نهایی خودم در ورزش لژیونر شدن به لیگ بسکتبال آمریکا یعنی NBA است.

انتهای پیام/فارس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار