مدیرکل فنی‎وحرفه‎ای استان گلستان با بیان اینکه فقر مهارت در جامعه مشهود است، گفت: اگر مهارت‎افزایی در جامعه تقویت و ترویج می‎شد امروز با معضل بیکاری مواجه نبودیم.

معضل بیکاری نتیجه فقدان مهارت‌افزایی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ علیرضا حسینی‎طلب صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: استان گلستان از سال گذشته گرفتار حادثه سیل شد و ما با جدی شدن بحران خوابگاه کارآموری خود در آق‎قلا را برای اسکان سیل‎زدگان آماده کردیم و 70 نفر به مدت دو هفته در این مرکز پذیرایی شدند و 3 هزار و 500 پرس غذا در آن مدت بین سیل‎زدگان توزیع شد.

وی ادامه داد: فنی‎وحرفه‎ای در بحران اولیه کمک‎های نقدی به سیل‎زدگان داشت اما در کنار این کمک‎ها، اعزام اکیپ‎های مختلف از فنی‎وحرفه‎ای را برای تعمیر لوازم خانگی، خودرو و ... به مناطق سیل‎زده ارسال کرد که این اکیپ‎ها یک هزار و 582 وسیله خانگی را به صورت رایگان تعمیر کردند و به اعتقاد بنده مهارت به‎خوبی توانست نقش خود را در سیل گلستان ایفا کند.

مدیرکل فنی‎وحرفه‎ای استان گلستان اضافه کرد: در کنار استان گلستان، استان‎های دیگر اعم از مازندران، خراسان‎شمالی، سمنان و زنجان برای اعزام اکیپ‎های فنی‎وحرفه‎ای به مناطق سیل‎زده گلستان نیرو اعزام کردند.

حسینی‎طلب تصریح کرد: از 31 تیرماه تا 6 مرداد ماه به‎عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری آن است که جامعه به کارکردهای مهارت و آموزش‎های فنی‎وحرفه‎ای پی ببرد.

وی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند یکی از بیماری‎ها، بیماری دانشگاه‎گرایی است و سال‎ها است که معظم‎له پیرامون فنی‎وحرفه‎ای توصیه‎های مختلفی دارند و بر تقویت فنی‎وحرفه‎ای تأکید دارند.

مدیرکل فنی‎وحرفه‎ای استان گلستان با اشاره به اینکه در کارگاه‎های آموزشی فنی‎وحرفه‎ای بیش از 75 درصد کار عملی انجام می‎شود، افزود: جامعه امروز ما گرفتار مدرک‎گرایی است و همه ما برای ترویج نهضت مهارت‎افزایی و مهارت‎آموزی در جامعه باید کمک کنیم و ترویج این مهم تنها بر عهده سازمان فنی‎وحرفه‎ای و یا آموزش و پرورش نیست.

*معضل بیکاری نتیجه فقدان مهارت‌افزایی است

حسینی‎طلب با بیان اینکه فقر مهارت در جامعه مشهود است، ابراز کرد: اگر مهارت‎افزایی در جامعه تقویت و ترویج می‎شد امروز با معضل بیکاری مواجه نبودیم و متأسفانه نرخ بیکاری در قشر فارغ‎التحصیلان دانشگاهی بیشتر است و یکی از عوامل این پدیده فقدان مهارت است.

وی  از سال 1393، 223 مربی داشتیم که این تعداد در سال 1397 به 143 نفر کاهش یافت و روند کاهشی داشت که این نشان می‎دهد تعداد کسانی که باید مهارت را در جامعه آموزش بدهند کاهش یافته است و هیچ نیروی جدیدی نیز امکان جذب در بخش دولتی را ندارد.

مدیرکل فنی‎وحرفه‎ای استان گلستان بیان کرد: با وجود آنکه نیروهای ما در حوزه دولتی کاهش یافتند با تلاش صورت‎گرفته توانستیم سرانه استان را به 15.3 تبدیل کنیم و در سالجاری سعی خواهیم کرد سرانه استان را مثبت نگه داریم.

حسینی‎طلب گفت: برای بخش‎های مختلف اعم از اداره کل زندان‎ها، نیروی انتظامی، ارتش و سپاه برای سربازان وظیفه، زنان سرپرست خانوار و ... آموزش‎های مهارتی در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد:  در سال 1397، 32 هزار و 600 نفر مهارت‎آموز در استان گلستان به کسب مهارت پرداختند که تاکنون تعداد مهارت‎آموزان در سال جاری به 10 هزار و 500 نفر رسیده است و درصدد هستیم آمار سال گذشته را تکرار کنیم.

مدیرکل فنی‎وحرفه‎ای استان گلستان از وجود 330 آموزشگاه آزاد فعال فنی‎وحرفه‎ای در استان گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد: سال 1397، 24 هزار و 500 نفر در بخش خصوصی آموزش فنی‎وحرفه‎ای دیدند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار