رییس اداره پنبه ودانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: برای ترغیب بیشتر کشاورزان باهدف افزایش سطح کشت چغندرقند حمایت‌های دولتی صورت می‌گیرد.

حمایت‌های دولتی برای ترغیب کشاورزان به کشت چغندرقند

به گزارش گلستان ۲۴؛ موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: به طور رسمی ۵ سال است که کشت چغندرقند در استان به صورت پاییزه آغاز شد که زمان برداشت آن خرداد و تیرماه است.

 

او افزود: سطح زیر کشت امسال حدود یک هزارو ۷۵ هکتار بود که سیل اخیر سبب خسارت به این مزارع شد.



او گفت: از اهداف این نهاد افزایش سه برابری کشت این محصول و ایجاد صنایع فرآوری مانند کارخانه قند در استان است که دولت برای ترغیب کشاورزان، تشویق‌های متعددی در نظر گرفته است.

 

موسی خانی افزود: یارانه ۵۰درصدی برای بذر، تسهیلات کم بهره تا سقف ۵میلیون تومان، یارانه ۳۰ درصدی برای خرید ادوات کشاورزی و برداشت مکانیزه، خرید تضمینی و کرایه حمل بار سیاست‌های تشویقی دولت برای چغندرکاران است.

 

او ادامه داد: همچنین سه سال است که محصولات چغندر قند استان طبق قرار داد به کارخانه قند جوین ارسال می‌شود که تمام اقدامات مربوط کاشت، داشت و برداشت برعهده این کارخانه است.

 

موسی خانی در خصوص مزیت کشت چغندر گفت: علاوه بر باروری و حاصلخیزی خاک، سبب افزایش عملکرد گندم بین یک تا دو تن می‌شود که کشاورزان می‌توانند قبل از کشت گندم، این محصول را کشت کنند.

 

امسال یک هزار و ۷۵ هکتار از زمین‌های استان چغندر قند کشت شد که به دلیل سیل اخیر حدود ۴۳ هزار و ۷۰۰تن محصول از ۹۰۳ هکتار برداشت شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار