مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی استان گلستان اظهار کرد: امسال پیش بینی می‌شود تا کشت برنج در استان افزایش یابد و به حدود 140 هزار هکتار برسد.

افزایش کشت برنج در گلستان

به گزارش گلستان۲۴؛ مهدی محمدرضاپور در گفت و گو با ایسنا-منطقه گلستان در زمینه کشت برنج در این استان گفت: با توجه به فراوانی بارش باران در استان گلستان، بسیاری از کشاورزان اقدام به خزانه گیری در برخی نقاط کردند و حتی در فروردین ماه تعدادی مزارع اقدام به کشت کردند.

وی بیان کرد: مردم در مناطقی که مزارع گندم و جوی آنها از بین رفته و بسترشان مناسب برای کشت برنج است، می‌توانند با استفاده بهینه از ماندابهای ناشی از سیل، اقدام به کشت شالی کنند.

مسئول دفتر برنج جهادکشاورزی گلستان به بخش‌های مناسب برای کشت برنج در استان اشاره کرد و یادآور شد: مناطق کشت برنج در علی آبادکتول، کردکوی، بندرگز، گرگان، گنبدکاووس و مینودشت است. از آنجایی که رقم فجر بازار پسندی بهتری نسبت به ارقام دیگر دارد در حال حاضر این رقم بیشتر برای کشت برنج توصیه می‌شود.

محمدرضا پور خاطرنشان کرد: از آنجایی که روش خزانه گیری سنتی نیاز به آب فراوان و نیز مساحت زیاد دارد، باید کشاورزان از روش خزانه گیری طرح ژاپنی استفاده کنند و نیز پرورش خزانه در سینی نشاء انجام شود که از این طریق می‌توان سطح نشاء را در مقایسه با روش سنتی کاهش داد. از این طریق می‌توان در تولید نشاء سالم و قوی و با میزان مصرف آب و نهاده های کمتر اقدام کرد.

سیدمحسن حسینی، کارشناس مسائل آب گلستان نیز در گفت و گو با ایسنا-منطقه گستان درباره کشت برنج در استان، گفت: در برخی نقاط از مزارع استان گلستان با توجه به بارش‌های فراوان اخیر و از آنجایی که همچنان آب در زمین‌ها باقی مانده می‌توان برنج کشت کرد.

وی افزود: در خاک‌های دارای بافت ریز که معمولا مونتموریلونایت هستند و می‌توانند آب را در این مزارع ‌در خود نگهداری کنند و مانع خروج آن شوند امکان کشت وجود دارد.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط با توجه به وجود آب فراون سطحی در مزارع، چاره ‌ای جز کشت برنج وجود ندارد بنابراین به نظر می‌رسد با ارائه تمهیداتی می‌توان اقدام به کشت برنج کرد.

این کارشناس مسائل آب استان یادآور شد: با بررسی سریع می‌توان در برخی نقاط سختگیری‌ها را برای کشت برنج کاهش داد تا در این اراضی کشاورزان برای جبران کشت از بین رفته خود اقدام به کشت برنج کنند.

حسینی به محدوده کشت در گستان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد محدوده کشت برنج را ضلع شرقی جاده گرگان به آق‌قلا و ضلع دیگر این محدوده در بخش جنوبی، سمت جنوب رودخانه روستای قره‌سو و بخش غربی آن خلیج گرگان به طرف دریا و شمال آن در حد فاصل رودخانه قره‌سو و گرگان رود در نظر گرفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار