استاندار گلستان از نخبگان اعم از اصحاب رسانه، جامعه دانشگاهی، احزاب و اهالی فرهنگ و هنر خواست برای حل کمبودها، مشکلات و نارسایی های زیربنایی این خطه شمالی به مسوولان استان ایده و یاری رسانند.

استاندار؛ نخبگان گلستان را به یاری طلبید

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گلستان دارای مزیت های نسبی فراوان در بخش های گوناگون است که به دلایل متعدد تاکنون بستر شکوفایی این استعدادها فراهم نشده است.

وی بیان کرد: خلق مزیت‌های نسبی مبنای توسعه است و به همین دلیل برخی استان ها برای قرار گرفتن در ردیف مناطق توسعه یافته اقدام به خلق و تولید مزیت های نسبی می کنند.

حق شناس افزود: استان گلستان به دلیل بهره مندی از ظرفیت های بکر و متنوع نیازی به خلق مزیت نسبی ندارد و انتظار می رود با تهیه و تدوین برنامه های دقیق و کاربردی از آن ها برای کمک به رفع کمبودهای منطقه استفاده کرد.

استاندار اظهار داشت: رسانه ها، نخبگان، احزاب، جامعه دانشگاهی و مدیران گلستان می توانند با ورود کارشناسانه به این مباحث در بهره برداری بیشتر از ظرفیت ها و رسیدن استان به توسعه پایدار کمک کنند.
حق شناس با بیان اینکه نخبگان گلستان برای حل این مسایل پیشقدم شوند چون بی توجهی آن ها به معنای پذیرفتن شرایط موجود است، اظهار کرد: برخورداری از مرز زمینی و دریایی به عنوان یکی از ۴ استان بهره مند کشور، ظرفیتی مهم برای گلستان است که تاکنون از آن کمتر استفاده شده است.

وی افزود: راه اندازی ناوگان حمل و نقل دریایی و استفاده مطلوب از مرز ریلی و جاده ای برای رسیدن به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز زمینی اینچه برون باید به یکی از برنامه های جامع و بلند مدت استان برای توسعه پایدار تبدیل شود.

استاندار گلستان بیان کرد: برخورداری از جاذبه های طبیعی، تولید انبوه محصولات کشاورزی و باغی، برخورداری از جنگل های هیرکانی و تنوع اقوام ساکن مزیت های دیگر استان است که امیدواریم برای استفاده بهتر از آن ها طرح های جامع توسط نخبگان تهیه شود.

حق شناس همچنین ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی را یکی دیگر از نیازهای جدی استان برای اشتغال آفرینی و تولید ارزش افزوده دانست و گفت: باید شرایط به گونه ای باشد که هیچ کدام از محصولات تولیدی به صورت خام از گلستان خارج نشده و با تبدیل به محصول جدید بر درآمد تولیدکنندگان و کشاورزان اضافه شود.

 

وی به ضرورت نجات و احیای خلیج گرگان به عنوان یکی از نیازهای اساسی گلستان اشاره کرد و گفت: بارش باران، استفاده از آب سدها، انتقال آب دریای خزر و یا هر راهکار دیگری که برای نجات خلیج گرگان تصور می شود باید در آینده نزدیک اجرا شود.

حق شناس اظهار داشت: تاکنون حدود ۲۰ درصد از مساحت خلیج گرگان خشک شده و اگر توجهی به احیا و رساندن آب به آن نشود تا ۴ سال آینده این پهنه آبی به طور کامل خشک خواهد شد.

وی بیان کرد: دریاچه ارومیه با وجود وسعت ۱۰ برابری در مقایسه با خلیج گرگان با همت و تلاش همگانی احیا شد که استفاده از ظرفیت ها و راهکارهای مشابه می تواند به بازگشت حیات در خلیج گرگان موثر باشد.

وی گفت: به عنوان نماینده دولت در استان نمی توانم بنشینم و نظاره گر مرگ این پهنه آبی باشم و به همین دلیل آژیر قرمز مرگ خلیج را به صدا درآوردم.

استاندار گلستان افزود: فرق من به عنوان استاندار با دیگران در پوشیدن کت و شلوار و استفاده از محافظ در رفتن و آمدن نیست بلکه باید در شرایط ویژه به داد مردم رسیده و مانع از بروز یک اتفاق تلخ مانند مرگ خلیج گرگان شد.

حق شناس ادامه داد: حیات و بقای استان گلستان در معرض تهدید ناشی از خشک شدن خلیج گرگان و ایجاد کانون ریزگردها در بستر خشک شده این پهنه آبی است که باید از توان نخبگان و دانشگاهیان برای خروج از بحران استفاده کرد.

وی گفت: برخی افراد بدون هیچ گونه بررسی و نظر کارشناسی و منطقی با اجرای طرح های زیست محیطی در گلستان و به خصوص خلیج گرگان صرفا موافقت و یا مخالفت می کنند که این تعصب بی دلیل راهگشای حل مشکلات نخواهد بود.

حق شناس افزود: نگاه حامیان طبیعت به لزوم حفظ محیط زیست شایسته تقدیر است اما اروپا و آمریکا که حالا مثلا برای ما دلسوزی کرده و می خواهند طبیعت را تخریب نکنیم، عامل اصلی تخریب نیمی از محیط زیست جهان هستند.

وی گفت: مگر می شود بدون استفاده از طبیعت و دریا و جنگل و جلگه در استان گلستان زندگی کرد و در عین حال رفاه و آسایش هم داشت.

استاندار گلستان بیان کرد: اگر آن ها که دم از حفظ طبیعت و محیط زیست می دهند، قول بدهند که حقوق و آسایش و رفاه مردم گلستان را به نحوی تضمین کنند، گلستانی ها هم وارد دریا نشده و اثری از خود در جنگل و کوه و دشت هم بر جای نخواهند گذاشت.

حق شناس بیان کرد: نمی توانیم به بهانه حفظ محیط زیست دست روی دست گذاشته و با چشم بستن از مزایای آن و بی توجهی به رفاه و آسایش مردم شاهد رشد روز افزون آسیب های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد نمی گذاریم هیچ پروژه ای در گلستان بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی اجرا شود اما در عین حال اجازه نمی دهیم سخت گیریهای بی مورد مانع توسعه و اشتغال شود.

استاندار گلستان بر لزوم اجرای طرح های گردشگری در آشوراده اشاره کرد و گفت: اگر طرح های مورد نظر با رعایت استانداردها اجرا شود، آسیبی به این جزیره وارد نشده و حتی می تواند عاملی در راستای حفظ طبیعت بکر منطقه باشد.

آشوراده تنها جزیره ایرانی دریای خزر در حوزه سرزمینی استان گلستان قرار دارد. 

استاندار توجه به بخش بازرگانی را یکی دیگر از راهکارهای گلستان برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار گلستان دانست و گفت: راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون در صورت تصویب شورای نگهبان، می تواند به جهش در راه اندازی صنایع کوچک و بزرگ این منطقه مرزی منجر شده و توسعه ای پایدار برای استان به ارمغان بیاورد.

حق شناس بیان کرد: معافیت از مالیات، ورود آزاد تکنولوژی روز دنیا بدون پرداخت هزینه های گمرکی، ورود آزادانه خارجی ها برای خرید محصولات، وجود هزاران هکتار زمین بکر استفاده نشده، هزینه ساخت ارزان و وجود مواد اولیه فراوان از جمله مزیت های منطقه آزاد اینچه برون است.

استان گلستان به استعداد ۱۴ شهرستان با گستره ای فراتر از ۲۰ هزار کیلومتر مربع حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت مرکب از اقوام، مذاهب و نژادهای مختلف دارد.

گلستان از معدود مناطقی است که با اقلیم و آب و هوای بسیار متنوع همزمان جنگل، دریا، دشت، کوهستان، بیابان و کویر را در خود جای داده است. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار