دکتر مصیب عباسی، در مصاحبه با گلستان24،

رکود و یا توقف علمی به هر میزان غیر قابل قبول است و نتیجه ای جز ضرر نخواهد داشت. سیاسی شدن یا نگاه سیاسی به تصمیمات، عامل نگرانی رسانه ها، دانشمندان و اساتید دانشگاه ها از افت علمی کشور است.

سیاسی شدن دانشگاه ها، عامل نگرانی اصحاب رسانه و دانشمندان کشور است
دکتر مصیب عباسی افت علمی دانشگاه ها
به گزارش گلستان24، چندی پیش بیش از ۴۲۰۰ عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه ها به رییس جمهور نامه ای نوشتند و به وی  نسبت به افت علمی کشور هشدار دادند.
دکتر مصیب عباسی، استاد دانشگاه گرگان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان24، دولت و ملت را موظف به ارتقای سطح علمی کشور می داند و می گوید: با توجه به آموزه های اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی و همینطور راهبرد های مندرج در سند چشم انداز و قانون برنامه، دولت و ملت موظف به ارتقای جایگاه علمی کشور و رسیدن به مقام اول در سطح منطقه و قرار گرفتن در شمار کشور های پیشرفته به لحاظ علمی هستند.
 
دکتر مصیب عباسی افت علمی دانشگاه ها
عباسی معتقد است با توجه به این رسالت هر گونه اهمال و سهل انگاری و عدم نظارت و حسن مدیریت از ناحیه دولت ها و مسوولان ذیربط گناه نا بخشودنی است. وی می گوید: انتظار منطقی و قانونی بر این است که کلیه مراکز علمی و پژوهشی با بهره گیری از تمامی ظرفیت های خود درباره ی تحقق اهداف علمی چشم انداز 1404 بیش از پیش تلاش نمایند توفیق در این راه مستلزم انجام چند مورد است.
 
وی در ادامه موارد توفیق در تحقق اهداف علمی چشم انداز 1404 را این گونه توضیح می دهد:
1- به فرموده ی مقام معظم رهبری به هیچ عنوان نباید جلوی پیشرفت علمی به بهانه ی چالش های فرارو گرفته شود و دانشگاه ها به جای توجه به پیشرفت علمی به باشگاه فعالان سیاسی تبدیل شود.
2- اهتمام به تخصیص اعتبار بیش تر از گذشته به تحقق اهداف علمی.
3- بهره گیری از تمامی نخبگان علمی بدون توجه به گرایش های سیاسی که متاسفانه با جا به جایی دولت ها بخشی از نیرو های علمی کارآمد و متعهد از صحنه خارج می شوند.
4- حسن مدیریت دولت در بعد علمی تحقق اهداف علمی مطابق با سند چشم انداز و قانون برنامه است.
5- وظیفه خطیر و سنگین وزرای علوم ، بهداشت و درمان و سایر مراکز دانشگاهی از یک سو و از سوی دیگر شورای انقلاب فرهنگی در نصب افراد متعهد ، متخصص و کاردان باتجربه بدون توجه به سلایق و گرایش سیاسی آن ها در پست ریاست و مدیریت دانشگاه ها و مراکز اموزشی است.
6- رفع دغدغه معیشت و امنیت استادان ، محققان ، دانش پژوهان ،نخبگان و مخترعان از سوی دولت و مجلس.
7- همگرایی انقلابی و همدلی و همزبانی کلیه دانشگاهیان.
8- همکاری مستمر و پیوسته دانشگاهیان هر استان در تولید علم و تبدیل ایده به محصول با همکاری مدیران بخش صنعت.
9- ایجاد اندیشکده ها و اتاق های فکر متعدد در تولید علم و پژوهش های مسئله محور و کاربردی در عرصه ی استانی ملی بین المللی و منطقه ای.
10- رفع خلا های قانونی ، برداشتن موانع قانونی و نیز آسان نمودن راه تولید علم و تشویق عالمان ومحققان توسط مجلس شورای اسلامی.
11- پیوند عمیق و عملی حوزه و دانشگاه در انجام رسالت علمی پژوهشی خود به ویژه ارائه الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی.
12- تاکید دولت بر انجام نظارت های دوره ای در پیشرفت واقعی و عینی تولید علم و پرهیز از ارائه آمار های غیرواقعی افزون بر این در شرایط امروزی دولتی می تواند ادعای انجام کار نیک و عمل سودمند و اثرگذار نماید که تحت هر شرایط از پیشرفت علمی و تحلیل علمی عملکرد خود در ابعاد مختلف غافل نباشد.
دکتر مصیب عباسی افت علمی دانشگاه ها
دکتر عباسی همچنین درباره نگرانی اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه ها از کاهش سطح علی کشور می گوید: نگرانی مطروحه در نزد اصحاب رسانه و پاره ای از دانشمندان در باب رکود علمی ناشی از سیاسی شدن دانشگاه ها و یا تحلیل سیاسی از تصمیمات است. بنابراین عقل سلیم و منطق سند چشم انداز حکم می نماید که در سال همدلی و همزبانی دولت وملت با صدای واحد و قدم های استوار و بایک فرهنگ هماهنگ بین دولت وملت و جامعه دانشگاهی به سمت استمرار پیشرفت علمی قدم بردارند تا اصحاب رسانه به عنوان زبان مردم مبلغ شایسته برای گزارش عملکرد دولت در پیشرفت علمی باشد.
وی معتقد است که رکود و یا توقف علمی به هر میزان نسبت به روز و ماه و سال قبل غیر قابل قبول است و نتیجه ای جز ضرر نخواهد داشت.
دکتر مصیب عباسی افت علمی دانشگاه ها

ارسال نظر

آخرین اخبار