استاندار گلستان با بیان اینکه در هفته دولت ۲۳۷۲ پروژه با اعتبار ۱۸۸۶ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد، گفت: در سال ۹۷ میزان اعتبارات پروژه های هفته دولت ۹۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال جاری رشد خوبی داشته و موجب اشتغال ۲۸۱۸ نفر شده است.

رفع عوارض سیل مهمترین دغدغه استان

 گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی استانداری گلستان، «هادی حق شناس» شب گذشته (یکشنبه 3 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در استان 80 هزار نفر بیکار داریم و نرخ بیکاری استان 11 درصد است و بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تلاش داریم در سالجاری بیش از 30 هزار شغل ایجاد کنیم.

 

استاندار گلستان با بیان اینکه گلستان جز 10 استان برتر کشور به لحاظ ظرفیت و توانمندی است، گفت: اصلی ترین طرح های نیمه تمام استان که نیاز به توجه ویژه دارد سدهای نیمه کاره و توجه به افزایش ظرفیت شبکه برق استان است.

 

وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته مبلغ 130 میلیارد تومان برای تکمیل مخزن آبگیری سد نرماب علاوه بر تمام بودجه های مصوب تخصیص یافت تا بتوانیم این سد را با مخزن 120 میلیون متر مکعبی تا پایان سال جاری آبگیری نماییم که البته اگر این اتفاق پیش از سیل می افتاد حداقل 30 تا 40 درصد خسارت 4800 میلیارد تومانی کاهش می یافت.

 

حق شناس ادامه داد: البته برای تکمیل شبکه توزیع و انتقال سد نرماب به هزار میلیارد تومان معادل بودجه یک سال استان اعتبار نیاز است.

 

استاندار گلستان افزایش ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی برق علی آباد از 850 به 1500 مگاوات را یکی از اولویت های استان دانست و افزود: به دلیل نیاز استان در زمان پیک مصرف با همکاری بنیاد مستضعفان و شرکت مپنا تلاش داریم این اتفاق عملیاتی شود.

 

وی یادآور شد: در کلنگ زنی پروژه ها اولویت استان اجرای طرح های قابل بهره برداری طی سال های جاری و آتی است.

 

استاندار گلستان با اشاره به خسارات سیل به استان و جبران این خسارات، خاطر نشان کرد: 21 هزار واحد مسکونی در سیل گلستان خسارت دیدند که 13 هزار و 700 واحد تعمیری و 7300 واحد احداثی بودند و البته از 13هزار و 700 واحد 10 هزار 700 واحد مربوط به مرحله اول بود که تعمیرات آن صورت گرفته و 3 هزار واحد بعدی نیز تا پایان شهریور به اتمام می رسد.

 

وی با بیان اینکه امروز اولین واحد احداثی در شهرستان گمیشان به بهره برداری رسید و در هفته دولت نیز 200 واحد احداثی مورد بهره برداری قرار می گیرد، گفت: از بین 7 هزار و 300 واحد احداثی ، 4هزار و 300 واحد تاکنون پی کنی شده اند که تلاش داریم تا پایان آبان ماه اتمام یابند و همچنین تلاش داریم این تعداد تا پایان شهریور به 6 هزار واحد برسد.

 

حق شناس با اشاره به کمک هایی که برای احداث واحد های مسکونی در شهر و روستا می شود، اظهار کرد: در روستا 26 میلیون تومان کمک بلا عوض به همراه 8 تن سیمان رایگان و پروانه ساختمانی رایگان و وام 55 میلیونی با کارمزد 4 درصد تخصیص می یابد و در شهر نیز 34 میلیون تومان بلاعوض به همراه 8 تن سیمان رایگان و پروانه ساختمانی رایگان و وام 65 میلیونی با کارمزد 4 درصد تخصیص می یابد که البته برای مددجویان کمیته امداد علاوه بر تمامی این کمک ها 15 میلیون تومان بلاعوض دیگر نیز پرداخت می شود و ما از تمامی خسارت دیدگان در شهرهای آق قلا، گمیشان، گنبد کاووس و مینودشت تقاضا داریم هر چه سریعتر جهت بازسازی منازل خود اقدام نمایند چرا که این تسهیلات همیشگی نیست.

 

استاندار گلستان با بیان اینکه 85 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان آسیب دیده است، گفت: تا کنون 92 میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده و تلاش داریم مابقی مطالبات را نیز پرداخت نماییم و همچنین در راستای حمایت از کشاورزان تا کنون 1500 کیلومتر از 2600 کیلومتر جاده بین مزارع بازسازی شده و از 97 نقطه برش خورده راه ها 85 نقطه ترمیم شده و همه این اقدامات باعث شده که 19 هزار هکتار اراضی کشاورزی وارد کشت مجدد شوند.

 

وی با اشاره به خسارت های وارد شده به واحدهای صنفی و صنعتی، یادآور شد: از بین تمامی واحد های خسارت دیده تنها 3 – 4 واحد تولیدی تا کنون به چرخه تولید بازنگشته اند اما واحدهای صنعتی استان 250 میلیارد تومان خسارت دیده اند و تا کنون 105 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به این واحدها اختصاص یافته و امیدواریم باقی واحد ها نیز هرچه سریعتر به چرخه تولید بازگردند.

 

حق شناس در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مرز اینچه برون اشاره کرد و گفت: هدف ما فعال شدن بیش از پیش مرز اینچه برون است و در اولین گام با توجه به اینکه تلاش داریم مشکلات فی ما بین دو کشور مرتفع شود، راه اندازی شیفت دوم کاری است و در آینده فعالیت 24 ساعته این مرز است.

 

استاندار گلستان با بیان مزیت های مرز اینچه برون، تصریح کرد: بسیاری از محصولات استان همچون تولید سالانه یک میلیون تن سیمان کارخانه پیوند گلستان می تواند از این مرز صادر شود و البته واردات مورد نیاز استان همچون دان مرغی که با توجه به تولید 220 هزار تن مرغ در گلستان از بندر امام خمینی وارد می شود می تواند از اینچه برون وارد شود.

 

حق شناس گفت: کاهش نرخ بیکاری استان با توجه به ظرفیت های موجود از طریق فرآوری محصولات و نهاده ها و عدم خام فروشی صورت می گیرد.

 

وی همچنین منطقه آزاد اینچه برون را ظرفیتی منحصر به فرد برای استان دانست و افزود: مراحل تصویب لایحه مناطق آزاد که منطقه آزاد اینچه برون گلستان نیز در آن قرار دارد در دولت و مجلس پایان یافته اما به دلیل اضافه کردن چند منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی توسط مجلس در لایحه دولت مورد انتقاد شورای نگهبان قرار گرفته که البته مسئله ای متوجه منطقه آزاد اینچه برون نیست و امیدواریم این موضوع نیز هرچه سریعتر حل شود.

 

استاندار گلستان خاطر نشان کرد: منطقه آزاد مزیت هایی همچون معافیت 20 ساله مالیاتی و رفع سیکل طولانی ترخیص کالا را دارد.

 

حق شناس یادآور شد: تلاش داریم با استفاده از ظرفیت دانشگاهی ملی و استانی 20طرح توجیهی آمده شود و همایشی با در نظر گرفتن تمامی مقدمات در مسیر سرمایه گذاری برگزار نماییم و ظرفیت های صنعتی، کشاورزی و گردشگری را معرفی نماییم و طرح هایی با دوره اجرای 2 تا 3 ساله در جهت توسعه استان را دنبال کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سامانه سامد، تصریح کرد: از تمامی مردم گلستان می خواهم در روزهای سه شنبه با سامانه سامد سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت (شماره تلفن 111) تماس بگیرند ومشکلات خود را با مدیران دستگاه های اجرایی در میان بگذارند و مسئولان نیز مکلف به پاسخگویی و پیگیری هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار