در مناطق سیل‌زده استان گلستان هیچ دانش‌آموزی کیف و کفش نو مدرسه‌اش را به رخ دیگری نمی‌کشد تا مبادا اشک بر گونه‌های کودکانه روان شود، اما اینجا جولان نوشت‌افزار «گران» در مناطق سیل‌زده گلستان حکایتی بس تلخ و غم‌انگیز دارد.

جولان نوشت‌افزار «گران» در مناطق سیل‌زده گلستان در آستانه «ماه مهربان»

گزارش گلستان ۲۴؛ مردم مناطق سیل‌زده استان گلستان که برای سکونت، معیشت و اشتغال؛ هشت‌شان در گرو نُه‌شان است حالا در آستانه بازگشایی مدارس، استرس فرزندان محصل خود را هم دارند. چالش نوشت‌افزار «گران» حکایت این روزهای مردم با جیب‌های خالی است، نگاه‌های نگران به بازار گران نوشت‌افزار با هیچ قلم و دوربینی قابل تفسیر و تصویر نیست.

درست 6 ماه از باران سیل‌آسا و ویرانگر در استان گلستان گذشته است، سیل محبت مردمی و اقدامات جهادی‌ها گرچه تا به امروز در مناطق سیل‌زده آق‌قلا و گمیشان پایان نیافته و زندگی در جریان است، اما کوله‌بار مشکلات بر کمر مردم این مناطق هنوز سنگینی می‌کند.

بغض کودکان مناطق سیل‌زده در آستانه ورود به ماه مهر فروکش نکرده و برخی از دانش‌آموزان هنوز مهیای رفتن به کلاس‌های درس نیستند، در این میان حرف‌های والدین دانش‌آموزانی که از مسوولان می‌خواهند برای رونق جیب مردم سیل‌زده گلستان «علی‌برکت‌الله» بگویند، قابل تأمل و در جای خود شنیدنی است.

 

سیل ویرانگری که برخی خانواده‌های گلستان را به روز سیاه نشاند، آنها را بی‌خانمان و چادرنشین و عده‌ای را هم از کار بیکار کرد، گرچه این روزها تا حدی رنگ آبادانی به خود گرفته اما مردم به طور کامل به ساحل آرامش نرسیده‌اند و در حسرت گذران روزهای بی‌حاشیه و کم‌دغدغه، روزگار می‌گذرانند.

در این میان، آهنگ زندگی برای خانواده‌هایی که قرار است در سال تحصیلی جدید فرزند یا فرزندان‌شان را راهی مدرسه کنند ناکوک می‌زند؛ گرچه دانش‌آموزان این دیار، دنیای بدون لوازم‌التحریر فانتزی و لاکچری را طلب می‌کنند و انتظارشان از پدر و مادر تهیه لوازم لوکس و رنگارنگ مدرسه نیست.

* گرمای لبخندهایی که پشت ویترین مغازه‌ها یخ می‌زند

هیس! در مناطق سیل‌زده استان گلستان هیچ دانش‌آموزی کیف و کفش نو مدرسه‌اش را به رخ دیگری نمی‌کشد تا مبادا اشک بر گونه‌های کودکانه روان شود، اما اینجا جولان نوشت‌افزار «گران» در مناطق سیل‌زده گلستان حکایتی بس تلخ و غم‌انگیز دارد.

خیابان‌ها و مغازه‌های شهر این روزها مملو از جمعیت است، بازار فروش لوازم‌التحریر، کیف و کفش مدرسه هم محدود به مغازه و پشت ویترین نیست، گرانی لوازم مدرسه هم در دو کفه‌ این بازار تند می‌زند و قیمت‌هایی که به خاطر صدرنشینی دلار و گرانی کاغذ، قصد پایین آمدن ندارند، در سایه کمبود نظارت مسوولان متولی وضعیت را بد و بدتر می‌کند تا «هر سال دریغ از مهر پارسال» کلیدواژه تلخ این روزهای شیرین مدرسه باشد و غم‌انگیزتر آنکه باید کودکانی را نظاره‌گر باشیم که گرمای لبخندشان پشت ویترین مغازه‌ها یخ می‌زند.

 

*  مهر 1398 چه خرجی روی دست والدین می‌گذارد

وارد مغازه‌ای می‌شویم که اجناس آن تلفیقی از برند داخلی و خارجی است قیمت کیف و لوازم‌التحریر هم بدجور مردم را آزار می‌دهد و گاه به پرسش و پاسخی کوتاه حتی بدون چانه‌زنی بین مشتری و فروشنده ختم می‌شود، مادری که با دیدن قیمت‌ها اصرار دارد فرزندش همان کیف و کفش سال قبل را برای امسال استفاده کند و کودکی که طاقت شنیدن این حرف را ندارد و گریه تنها سلاح برای راضی کردن مادر می‌شود اینها گوشه‌ای از غصه‌های تلخی است که این روزها زیاد با آن روبرو هستیم.

اصلا خودتان قضاوت کنید که مهر سال 1398 چه خرجی روی دستان والدین می‌گذارد، یک کیف مدرسه به طور متوسط 70 هزار تومان، فرم مدرسه 85 هزار تومان، دفتر سیمی 100 برگ هر عدد 15 هزار تومان، مدادرنگی 20 هزار تومان، قیمت مداد، پاک‌کن، جامدادی، دفتر یادداشت، کتب درسی هم به جای خود قابل لیست است؛ قیمت‌هایی که گاه برخی خانواده‌ها را بر آن می‌دارد که فرزندان‌شان عطای درس خواندن را بر لقای آن ببخشند و بازمانده از تحصیل شوند.

 

* درآمد کارگری کفاف هزینه‌های تحصیلی را نمی‌دهد

پدر دو دانش‌آموز دبستانی برای خرید لوازم مدرسه به بازار آمده است؛ فرصت را غنیمت می‌شماریم و با او وارد مصاحبه می‌شویم تا از تکاپوی والدین مناطق سیل‌زده و مشکلاتی که در آستانه بازگشایی مدارس دارند بپرسیم، گرچه اشتیاقی برای جواب دادن ندارد و می‌داند حرف زدن علاج مشکلاتش نیست اما برای اینکه سنگینی هزینه‌های زندگی را از دلش خالی کند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: دو فرزند دانش‌آموز دارم که مدیر مدرسه در زمان ثبت‌نام برای هر کدام از بچه‌ها 80 هزار تومان پول دریافت کرد.

مرد ترکمن‌صحرا که هنوز خسته از روزهای سیل و پساسیل است، از شغل کارگری می‌گوید و نالان از درآمد کم است و توانایی پرداخت هزینه‌های نوشت‌افزار را ندارد، با کمی بدخلقی می‌افزاید: با این همه گرانی و مشکلات برای تهیه کیف و لوازم‌التحریر باید بیش از 200 هزار تومان از درآمدم را برای هر کدام از بچه‌ها کنار بگذارم که با توجه به هزینه تعمیر منزل و بیماری همسرم قادر به پرداخت آن نیستم.

این پدر رنجور از وعده وعیدهای مسوولانی می‌گوید که هنوز دست مهربانانه «ماه مهر» بر سر فرزندانش نکشیدند و می‌گوید: قرار بود بسته‌های فرهنگی بین دانش‌آموزان سیل‌زده توزیع کنند که ما چیزی ندیدیم.

 

* پدرانی که برکت جیب‌شان کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد/ مردم در انتظار توزیع بسته‌های حمایتی

کمی آن طرف‌تر پدری دیگر برای خرید لوازم مدرسه نگاهمان را به خود جلب می‌کند، کاملا معلوم است قیمت کیف و نوشت‌افزار برای او که شغل آزاد دارد سنگین است.

می‌گوید: یک دانش‌آموز ۱۰ ساله و یک دانش‌آموز ۱۵ ساله دارد با وجود اینکه چند روز دیگر به شروع سال تحصیلی جدید باقی نمانده اما هنوز موفق به خرید کیف و لوازم التحریر نشده است.

پدرهایی که این روزها برکت جیب‌شان کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد گرچه این روزها سر در گریبان می‌کنند تا خانواده مخصوصا فرزندان خم به ابرو نیاورند اما غم عجیبی سراسر وجودشان را فراگرفته و فقط یک سوال کافی است تا درد دلشان را بگویند، وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: هزینه ثبت‌نام، بیمه، کتاب، لوازم‌التحریر به همراه کیف و فرم مدرسه بیش از یک میلیون تومان برایم تمام می‌شود و در این اوضاع سخت زندگی، تهیه آن برایم مقدور نیست.

 

* روی خوش  سیل ویرانگر گلستان

اما این قصه ناخوشایند روی خوش دیگری هم دارد، مسوولان و خیرینی که در این برهه از پای ننشستند و به یاری دانش‌آموزان سیل‌زده استان شتافتند توزیع 466 بسته نوشت‌افزار ایرانی‎اسلامی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه بین دانش‎آموزان نیازمند با اولویت مناطق محروم و سیل‎زده بخشی از این کمک‌هاست.

کمک 15 میلیارد ریالی خیرین برای تعمیر و مرمت مدارس سیل‌زده آق‌قلا هم نشان از سخاوت کسانی است که به علم و دانایی بها می‌دهند، این منابع مالی 60 مدرسه آق‌قلا را مهیای ورود دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید خواهد کرد.

خبرهای خوب مسوولان در حمایت از دانش‌آموزان مناطق محروم و البته سیل‌زده یکی پس از دیگری به گوش می‌رسد در این راستا مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان برای خرید کتب درسی 200 میلیون تومان تخفیف در نظر گرفته است تا دانش‌آموزان سه شهرستان آق‌قلا، گمیشان و گنبدکاووس از این موهبت برخوردار شوند.

احسان گوهری‌راد این تخفیف مهرانه در آستانه بازگشایی مدارس را برای کمک به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل عنوان کرد و گفت: مدیران مدرسه و آموزش و پرورش شهرستان‌های مذکور تصمیم خواهند گرفت که تخفیف کتب درسی به کدام دانش‌آموز تعلق بگیرد.

مدیر آموزش و پرورش آق‌قلا نیز چندی پیش در یک نشست خبری از یک حمایت بزرگ توسط خیرین استان و سایر مناطق کشورمان سخن به میان آورد، 500 میلیارد ریال هزینه‌ای که قرار است خیرین برای مدارس تخریبی ناشی از سیل در آق‌قلا هزینه کنند تا این فضای آموزشی برای دو سال آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

محمود نسرکانی به آغاز عملیات اجرایی 12 مدرسه سیل‌زده در آق‌قلا اشاره کرد و خبر از ساخت 11 مدرسه در این مناطق پس از اخذ مجوزهای لازم خبر داد تا هدیه خیرین به دانش‌آموزان سیل‌زده آق‌قلا، تکمیل و افتتاح 23 مدرسه طی دو سال آینده باشد.

از میان 181 مدرسه شهری و روستایی که در آق‌قلا وجود دارد 42 مدرسه بر اثر سیلاب اخیر آسیب دیدند و هفت مدرسه کاملا تخریب شدند که همت جوانمردانه و رویکرد خیرخواهانه روزنه امید را در دل مردم این دیار زنده خواهد کرد.

 

* عمده مدارس تعمیری تکمیل و آماده بازگشایی در سال تحصیلی جدید است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نوید بازگشایی مدارس تعمیری را در مهرماه امسال در مناطق سیل‌زده استان داد و گفت: مدارس تخریبی در مناطق سیل‌زده در حال ساخت هستند، مدرسه سه کلاسه و 6 کلاسه روستایی قبل از پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و مابقی مدارس تا مهر سال آینده افتتاح خواهد شد.

یاسر لیوانی در خصوص تعیین وضعیت دانش‌آموزان مدارس تخریبی ناشی از سیل برای مهرماه امسال که آیا قرار است این دانش‌آموزان در کانکس درس بخوانند یا برنامه دیگری برای ساماندهی آنها پیش‌بینی شده اظهار کرد: آموزش و پرورش با دو شیفت کردن برخی مدارس این مسئله را حل و فصل کرد.

وی در خصوص کمبودهای آموزشی در مناطق سیل‌زده استان گفت: همه تجهیزات موردنیاز اعم از میز و نیمکت، برد هوشمند، رایانه و ... در حد توان خریداری شده و در اختیار برخی مدارس این مناطق قرار گرفت، برخی خیرین در زمینه تعمیرات کمک کردند طبق تفاهم‌نامه‌ای که با بانک انصار داشتیم بسیج سازندگی تعمیرات مدارس را بر عهده گرفت که عمده آنها تکمیل و آماده بازگشایی در سال تحصیلی جدید است.

 

* نقش فراموش‌نشدنی بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده گلستان

نقش بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده استان گلستان فراموش‌نشدنی است، تعمیر و بازسازی 38 مدرسه توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه نینوا با مشارکت بانک انصار و گروه‌های جهادی قرارگاه عاشورائیان در مناطق سیل‌زده استان گلستان کارنامه درخشانی است که چندی پیش با حضور سردار سلامی فرمانده کل سپاه به صورت متمرکز در شهرستان آق‌قلا اعلام شد تا مردم بدانند نیروهای مسلح علاوه بر تامین امنیت در تمامی صحنه‌هایی که نیازشان احساس می‌شود در کنار مردم هستند.

بی‌شک آرامش و آبادانی سهم کودکان این دیار است، مدارس مناطق سیل‌زده استان گلستان به پشتوانه تلاش‌های جهادی آماده می‌شوند تا آغازی برای خواندن و شروعی برای نوشتن دانش‌آموزان این مرز و بوم باشند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار