موسی خانی گفت: برنامه امسال برای کشت کلزا در استان گلستان افزایشی است و در این خصوص تدارک لازم دیده شده است.

افزایش سطح کشت کلزا در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ «علی موسی‎خانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان، با اشاره به کشت پاییزه گفت: در حال نزدیک شدن به فصل زراعی جدید هستیم و نخستین کشت هایی که در گلستان تحت عنوان کشت های پاییزه اتفاق می افتد کشت کلزا و چغندرقند است.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه برنامه امسال ما برای کشت کلزا افزایشی است، افزود: سال گذشته 90 هزار هکتار کلزا در گلستان کشت شده بود که امسال برنامه ما کشت 100 هزار هکتاری کلزا در استان است.

 

وی تصریح کرد: تدارک لازم برای افزایش سطح کشت کلزا در استان دیده شده و مهمترین نهاده ای که در حال حاضر لازم است بذر است که با هماهنگی های انجام شده با وزارتخانه بیش از 500 تن بذر اصلاح شده برای گلستان تدارک دیده است.

 

موسی‎خانی با بیان اینکه کشاورزان گلستانی نگران تأمین بذر برای کشت کلزا نباشند، خاطرنشان کرد: امسال بذرها با تنوع بیشتری وارد استان گلستان می شوند.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: بذرهای مناطق کوهستانی وارد استان شده و به مناطق تحت کشت حمل شده است و کشاورزان منتظر هستند با بارش باران کشت را انجام دهند اما در مناطق دشت و پایین دست استان از اول مهرماه قرارداد کشت منعقد می شود و بذر در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 

وی یادآور شد: به دلیل وجود علف های هرز و بیماری ها، کشاورزان از خرید بذرهای خودمصرفی در بازار پرهیز کنند، همچنین استفاده از بذرهایی که تحت عنوان هیبرید کشت می شود قابلیت بذردهی برای سال آینده را ندارد و کشاورزان در صورت استفاده از این بذرها با کاهش 20 الی 25 درصدی عملکرد مواجه خواهند شد.

 

موسی خانی تأکید کرد: با توجه به اینکه بذرهای کلزا متنوع هستند به تناسب آن قیمت متفاوت تری دارند.

 

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان قیمت هر کیلو بذر اوپی کلزا را 12 هزار تومان اعلام کرد و گفت: هر کیلو از بذرهای هیبرید داخلی با قیمت 37 هزار تومان و بذرهای هیبرید وارداتی با قیمت 50 هزار تومان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

 

وی به کشاورزان توصیه کرد در کشت کلزا تناوب کشت را رعایت کنند و بیان کرد: کشت متوالی کلزا موجب توسعه و اشاعه بیماری‎ ها و علف‎ های هرز می شود البته مزارع کلزایی که در تابستان اقدام به کشت برنج کردند برای کشت مجدد کلزا منعی ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار