دبیر مجمع نمایندگان گلستان گفت: در سال‌های اخیر شاهد رشد وسعت مناطق شهری و روستایی بودیم و بودجه عمرانی بسیاری صرف این کار شد و از طرف دیگر وزنه اشتغال‌زایی ضعیف‌تر شد.

راهکارهای توسعه اقتصادی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ نبی هزارجریبی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ساخت‌وسازها را ‌باید به سمت انبوه‌سازی و مرتفع سازی برویم تا زمین‌های کمتری مورد استفاده قرار بگیرد و بودجه‌ها صرف اشتغال شود. توجه نکردن به موضوع اشتغال در روستاها، آن‌ها را مجبور به ترک روستا می‌کند.

اصلاح فرایند طولانی اخذ مجوز برای سرمایه‌گذاران

وی با انتقاد از زمان‌بر بودن فرایند اخذ استعلامات برای سرمایه‌گذاران در استان، گفت: یک سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه خود باید ۱۷-۱۸ استعلام را اخذ کند. گاهی اوقات آنقدر فرد را معطل گرفتن یک استعلام می‌کنند که استعلام‌های اول باطل می‌شود.

دبیر مجمع نمایندگان گلستان تأکید کرد: باید سیستم متحدی در استان شکل بگیرد که طی یک هفته به همه استعلامات در داخل یک ساختمان رسیدگی شود. سرمایه‌گذار بعد از اخذ استعلامات، وارد بانک می‌شود و با مشکلات جدیدی برای اخذ ضامن و... مواجه می‌شود.

توجه به اکتشافات نفت و گاز در شمال گلستان

هزارجریبی در ادامه گفت: بارها از دولت خواستار اکتشافات نفت و گاز در شمال استان گلستان بودیم ولی این کار به نتیجه نرسید. کشور ترکمنستان در نزدیکی مرز گلستان چاه‌های نفت دارد و از این سفره مشترک در حال بهره‌برداری است ولی ما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۳ درصد از درآمد استخراج نفت در همان منطقه هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر این امر به نتیجه برسد باعث تحول استان می‌شود.

پتانسیل گلستان در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از فعالیت‌هایی که می‌توان با آن برای استان درآمد پایدار ایجاد کرد، احداث نیروگاه‌های خورشیدی است. در ترکمن‌صحرا زمین‌های لب شوری وجود دارد که مناسب کشاورزی نیست و می‌توان در این زمین‌ها نیروگاه خورشیدی ایجاد کرد.

هزارجریبی بیان کرد: برق تولیدی در نیروگاه‌های خورشیدی را می‌توان وارد مدار مرکزی کرد و حتی درصورتی‌که نیازها در داخل برطرف شد، صادر هم کرد.

توجه به کاشت درختان صنعتی غیر مثمر

وی گفت: می‌توان با کاشت درختان صنعتی غیر مثمر سریع الرشد را در استان، هم جلوی نابودی جنگل‌های بکر هیرکانی را گرفت و هم برای کشاورزان درآمد مناسب‌تری نسبت به کشت‌های مرسوم فراهم کرد.

دامپروری در گلستان و پتانسیل بالای آن

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در ادامه بیان کرد: باوجود این میزان ظرفیت در بخش کشاورزی در استان، روزانه حدود ۲۰۰ تن شیر خام از استان‌های دیگر وارد گلستان می‌شود.

هزارجریبی گفت: با توجه کردن به بخش دامپروری و تولید گوشت، شیر، چرم و... می‌توان اشتغال زیادی در استان ایجاد کرد.

آبزی‌پروری در دریای خزر

وی با تمجید از طرح پرورش میگو در گمیشان، خاطرنشان کرد: بهترین نوع میگوی کشور در سایت پرورش میگو گمیشان تولید می‌شود.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس گفت: گلستان ظرفیت خوبی برای پرورش ماهی در قفس در آب‌های دریای خزر دارد. این کار درآمد زیادی برای پرورش‌دهندگان به همراه خواهد داشت.

توجه به گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی

هزارجریبی یادآور شد: گیاهان داروی در برخی از مناطق استان خوب جواب داده است. زعفران وامنان در شهرستان آزادشهر، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و قیمت بالاتری هم دارد.

وی با اشاره به درآمدهای مناسب کشت برخی از گیاهان دارویی، گفت: کشت گیاهان دارویی رو به افزایش است. باید به صنایع تبدیلی و کارخانجات بزرگ توجه جدی شود و جلوی خام فروشی گرفته شود.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان

دبیر مجمع نمایندگان گلستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری گلستان، گفت: گلستان سرزمین دارای چهار اقلیم و دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. برای جذب توریست و گردشگر نیاز است که ظرفیت‌های گردشگری استان را خصوصاً به کشورهای عربی بیشتر معرفی کنیم.

اسب اصیل ترکمن، ظرفیت مغفول مانده

هزارجریبی با اشاره به اینکه چرخش مالی پرورش اسب در دنیا بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: اسب ترکمن یکی از نژادهای معروف اسب در دنیاست که متأسفانه در استان خوب به این موضوع رسیدگی نشده است.

وی بیان کرد: نیاز به ایجاد بانک ژن اسب اصیل ترکمن در استان داریم. پرورش اسب اصیل ترکمن و صادر کردن آن می‌تواند اشتغال و ارزآوری زیادی به همراه داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار