در سایت میگوی گمیشان چه می گذرد ؛

درجریان واگذاری مزارع فاز2 گمیشان جریانهایی از استانداری گلستان تلاشهای زیادی برای واگذاری مزارع به دو شرکت فوق الاشاره و کنارزدن جوانان از مالکیت حقه داشته اند.

کلاه گشادی که سر فارغ التحصیلان کشاورزی استان گلستان رفت / اشتغال جوانان حلقه گم شده در سایت میگو

به گزارش گلستان 24، سایت میگوی گمیشان یکی از طرح های مهم اشتغال زایی استان گلستان است؛ این طرح در فاصله 17 کیلومتری شمال گمیشان و در جنوب  شرقی دریای خزر قرار دارد. فاصله محل طرح از مرکز استان (گرگان) حدود 70 کیلومتر و نحوه دسترسی به محل از طریق جاده مرزی آسفالته گمیشان -  پاسگاه مختومقلی می باشد .

وسعت اراضی حدود 4000 هکتار است که از جنوب به کانال زهکش آبگشت ، از شمال به مرز ترکمنستان  از غرب به جاده گمیشان - مختومقلی و از شرق به دشت  قلعه جیق بالا و پایین محدود می گردد.

گفته می شود یکی از مهمترین ویژگی های این طرح نزدیکی به آبادی ها و شهرهای بزرگ ( گمیشان ، بندرترکمن ، کردکوی ، .... ) و مرکز استان (گرگان ) و دسترسی به امکانات و خدمات (آب شیرین ، برق ، تلفن و ...) می باشد.

سایت میگوی گمیشان چهار فاز دارد که هر فاز آن شامل 36 مزرعه پرورش میگو با مساحت 20 هکتار است ، قرار بود این سایت یکی از طرح های اشتغال زایی گلستان باشد که جوانان و به خصوص فارغ التحصیلان حوزه کشاورزی با استفاده از دانش علمی و تشکیل شرکت های تعاونی در این مجموعه اقدام به پرورش میگو و ماهی نمایند.

sayte-maygo-1

اما با این وجود و با توجه به تلاش هایی که در این زمینه انجام شد و تعداد زیادی از شرکت های تعاونی  و اتحادیه های میگو که در استان گلستان و به خصوص شهرهای اطراف این سایت تشکیل شد در کمال ناباوری فاز اول این مجموعه به این افراد واگذار نشد و بخش عمده ای از فاز یک این سایت به یک نفر( اقای د) واگذار شده است که بیشتر مزارع واگذار شده به وی با گذشت بیش از چند سال پیشرفت فیزیکی زیر 5 % را دارد و حتی شنیده شده به برخی کارمندان بازنشسته این اداره کل نیز در فاز یک مزرعه تحویل شده است .

باید اشاره کرد برخی از شرکت های بزرگی که در این مجموعه مزرعه هایی را تحویل گرفته اند توانسته اند مزارع میگو را به بهره برداری برسانند و تولیدات خوبی نیز داشته باشند و حتی تولیدات خود را صادر نمایند.

با این وجود گفته می شد که قرار است فاز دوم این سایت میگو هم بین دوشرکت تقسیم شود و بازهم حدود 240 نفر از جوانان و فارغ التحصیلان کشاورزی استان که با تلاش های فراوان شرکت های تعاونی خود را تشکیل داده اند و برای گرفتن موافقت نامه اصولی برای احداث مزرعه پرورش میگو تلاش کرده اند و هزینه های هنگفتی متحمل شده اند سرگردانند و نمی دانند چه کار باید انجام دهند و می گویند که موافقت نامه های اصولی آنها به دلیل نامعلوم باطل شده است .

sayte-maygo-2

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که اگر از ظرفیت سایت میگوی گمیشان به درستی استفاده شود می تواند نقش بسزایی در افزایش تولید و صادرات میگو و ماهی استان و در نهایت رونق اقتصادی و توسعه استان به همراه داشته باشد.

برخی از جوانانی که با امید بسیار شرکت های تعاونی را تشکیل داده اند معتقدند که شیلات و مجموعه استانداری با توجه بیشتر به ظرفیت شرکت های تعاونی که به وسیله فارغ التحصیلان کشاورزی ایجاد شده است و اختصاص بخشی از اعتبارات اشتغال زایی استان به خوبی می توانستند برای جوانان اشتغال پایدار ایجاد نمایند.

این افراد می گویند که اگر شرایط ارائه تسهیلات و شرایط واگذاری مناسب باشد اشتغال پایدار برای بخش زیادی از مردم استان و به خصوص جوانان ایجاد خواهد شد ولی با شرایط سختی که امروز برای جوانان و این شرکت های تعاونی ایجاد شده است به هیچ وجه امکان اقدام عملی برای جوانان استان وجود ندارد که بخواهند با وجود شرکت های بزرگ وارد رقابت شوند و بتوانند سایت های میگو را به مرحله تولید برسانند.

مصطفی یکی از این جوانانی است که با امید زیاد و با همراهی دوستانش شرکت تعاونی تشکیل داده است و می گوید در ابتدا قرار بر این بود تا تسهیلات اشتغال زایی با درصد سود پائین به این شرکت های تعاونی داده شود ولی امروز می گویند وام های با درصد سود 25 درصد برای این مزارع در نظر گرفته شده و به نظر من هرچه ما در این مزارع تولید کنیم تا چنیدن سال باید هزینه ها و پول اقساط وام را پرداخت کنیم و عملا هیچ درآمدی نخواهیم داشت و این خود نشان می دهد که این کار از همان ابتدا نشدنی است و سنگ بزرگی را در مقابل جوانان قرار دادن میباشد.

sayte-maygo-3

حال این سوال پیش می آید که چرا شیلات گلستان با وجود گذشت چند سال از تحویل مزارع فاز یک به افرادی که بعضا سایت میگو را هم حتی ندیده اند و هزینه های بالایی که در جهت احداث زیر ساخت ها انجام شده است اقدامی در خصوص باز پس گیری مزارعی که در جهت احداث و تولید میگو گام برنداشته اند انجام نمی دهد؟! و زمینه فعالیت شرکت های دیگر و به خصوص فارغ التحصیلان بخش کشاورزی را در این سایت فراهم نمی کند .

مسئولین استان گلستان که می گویند یکی از مهمترین اهدافشان اشتغال زایی برای جوانان است نیز می توانند نیم نگاهی به این سایت داشته باشند و با کمی تحقیق می توانند دریابند که بخش زیادی از ظرفیت این مجموعه استفاده نشده است و قابلیت رشد بیشتری نیز دارد.

در ضمن گفتنی است درجریان واگذاری مزارع فاز2 گمیشان جریانهایی از استانداری گلستان تلاشهای زیادی برای واگذاری مزارع به دو شرکت فوق الاشاره وکنارزدن جوانان از مالکیت حقه داشته اند.

انتهای پیام/گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار