قیام پنجم آذر سال ۱۳۵۷ گرگان از حوادث بزرگی است که می‌توان آن را مقدمه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی دانست .

۵ آذر، روز ملی ظلم‌ستیزی مردم گرگان/ قیامی که در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ روز ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۵۷ مأموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا(ع) حمله کرده و عده ای از مردم از جمله  یک دانشجوی سرخنکلایی به نام محمد مقصودلوراد را به شهادت رساندند و به دنبال این جنایت حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی پنجم آذر همزمان با هفتمین روز شهادت آنها را عزای عمومی اعلام و از مردم خواستند تا برای سقوط رژیم ظالم شاهنشاهی قیام کنند.

۴۱سال پیش در تاریخ ۵ آذر علما و مردم شریف و همیشه در صحنه شهر‌ها و روستا‌های گلستان به نشانه محکومیت واقعه مشهد در محل امام زاده عبدالله تجمع کرده و از آنجا قصد حرکت به سمت فلکه شهرداری را داشتند که با حمله و شلیک ماموران شاهنشاهی مواجه و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی و ۱۴ نفر به شهادت رسیدند.
 
خارکوهی تاریخ نگار گرگانی در خصوص این قیام گفت: پس از دریافت فرمان امام خمینی(ره) تجمع مردم در امام زاده عبدالله برای یک راهپیمایی آرام بود اما مأموران رژیم از همان ابتدا به دنبال کشتار مردم بودند چراکه می‌توانستند با شلیک چند تیر هوایی مردم را متفرق کنند اما این کار را نکردند و به سمت مردم شلیک کردند که موجب شهادت تعدادی از مردم در همان لحظات ابتدایی شد.

او ادامه داد: پس از شهادت جمعی از مردم عده‌ای مجروحین و شهدا را به بیمارستان انتقال دادند که بیشتر مصدومین به بیمارستان پهلوی سابق (پنجم‌آذر فعلی) انتقال ‌یافتند.

خارکوهی ادامه داد: حجم زخمی‌ها و مجروحین به حدی بود که از عهده‌ کادر درمانی پر تلاش و ایثارگر بیمارستان خارج بود و به همین علت مردم داوطلبانه و مشتاقانه به یاری آنها شتافتند.

ماموران شاهنشاهی به زخمی های این حادثه و افرادی که برای اهدای خون آمده بودند نیز رحم نکرده و جمعی از آنان را در بیمارستان به شهادت رساندند.
 

قیام ۵ آذر نشان ولایتمداری مردم و مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی

جعفری جانباز قیام خونین ۵ آذر گرگان در خصوص این واقعه ،گفت: مردم به تاسی از امام عزیز و برای بزرگداشت شهدای مشهد به پا خاستند که با حمله ماموران مواجه شدند.
 
او ادامه داد: این جنبش عظیم ریشه در اعتقادات مردم گرگان دارد، اعتقاداتی که می‌توان آن را مقدمه‌ای برای پیروزی انقلاب دانست .
 

وزیری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: حدود ۳۰ هزار نفر در این قیام حضور داشتند که برای شهر گرگان در آن تاریخ جمعیت قابل توجه‌ای بوده و این نشان از ولایت‌پذیری مردم در آن زمان بشمار می‌رود.

او ادامه داد: بی‌شک فداکاری شهدا و جانبازان در پیروزی انقلاب اسلامی زمینه سرافرازی این انقلاب را فراهم آورده و امروز باید از جان‌فشانی‌های آنان قدردانی کنیم و وظیفه مهم بنیاد انتقال مفاهیم وزنده نگه داشتن یاد و خاطرات همراه با بازخوانی تاریخ خونین ۵ آذر ۵۷ و ارائه مبارزات و قیام مردم گرگان به نسل جوان است.

نامگذاری روز ۵ آذر به نام روز گرگان

به دلیل اهمیت قیام ۵ آذر و به پاسداشت رشادت‌های مردم آن زمان با تلاش‌های مسئولان استانی این قیام در سال ۱۳۹۵ در تقویم ملی کشور به نام روز گرگان ثبت شده است.
 

بزرگداشت این قیام دریچه‌ای برای انتقال فرهنگ انقلاب به جوانان

خارکوهی گفت: شهدای این حادثه اولین شهدای مدافع حرم بودند و انتظار می‌رود از شهدا و جانبازان قیام ۵ آذر گرگان در مناسبت‌های مختلف همچون هفته بسیج بیشتر از گذشته یاد شود.

او ادامه داد: اینگونه اقدامات تاثیر مهمی در آگاهی دهی به نسل جوان و معرفی آن به جامعه و نهاد‌های فرهنگی دارد.

چاپ دوازدهمین ویژه نامه نشریه انقلاب به مناسبت این قیام

غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار گرگانی گفت: اکنون دوازده سال است که در باره قیام ۵ آذر مردم گرگان در سال ۵۷، ویژه نامه‌ای منتشر می‌کنم و اولین ویژه نامه را سال ۸۶ به همین مناسبت و همزمان با تاسیس نشریه انقلاب در ۸ صفحه به منظور معرفی قیام تاریخی مردم گرگان منتشر کردم که تا کنون ادامه دارد و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
 
 
 
خارکوهی تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی تلاش‌های زیادی برای معرفی قیام ۵آذر گرگان انجام داده و در کتابی ۴۰۰ صفحه‌ای بنام «حماسه ۵ آذر سال ۵۷ گرگان» با استناد به خاطرات شاهدان عینی و اسناد تاریخی و محرمانه به شرح وقایع این روز پرداخته است.

اسامی شهدای قیام ۵ آذر

سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سیدنظام الدین نبوی، حسین مقصودلو، سیدجعفر علاالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد و خواهران شهیده ،  صدیقه ، پروانه و نرگس قصابان شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان هستند.
 
 

گرامیداشت و ساخت یادبود شهدای این قیام در گرگان

اسرافیل وزیری مدیر کل بنیاد شهید گلستان نقش مردم گرگان در انقلاب اسلامی را بی‌بدیل دانست و افزود: مردم گرگان در دفاع از مردم مشهد و محکومیت حمله مأموران رژیم شاه به حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام به دستور امام خمینی رحمه‌الله به خیابان‌ها آمدند.
 
او افزود: این حادثه یکی از نشانه‌های ظلم رژیم شاهنشاهی بود و امیدواریم بتوانیم در مسیر سرافرازانه شهدا و جانبازان قیام 5 آذر گام برداریم.
 
هرساله با نزدیک شدن به ۵ آذر و سالگرد این قیام مراسم مختلفی مانند ساخت بنای یادبود و دیدار با خانواده‌های شهدا انجام می‌شود، اما با توجه به  تاثیر  این قیام و ظرفیت الگو برداری و انتقال مفاهیم عمیق اعتقادی آن به نسل جوان خلا معرفی آن به عموم افراد جامعه وجود دارد.

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    بابا بی خیال
    مقدمه پیروزی انقلاب این نبود که

آخرین اخبار