معاون فنی مرکز بهداشت گلستان گفت: برای بررسی وضعیت ویروس آنفلونزا در سطح استان،در هر شهرستان یک مرکز خدمات جامع سلامت در طول سال موظف به نمونه‌برداری از افرادی که با بیماری آنفلونزا به این مراکز مراجعه می‎کنند، هستند.

نمونه‌برداری از افراد مبتلا به آنفلونزا در مراکز خدمات جامع سلامت گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ آنفلونزا یکی از بیماری‎های ویروسی و البته شایع در فصل سرما است براساس گزارش منتشر شده در سطح کشور امسال افراد بیشتری نسبت به سال‎های گذشته مبتلا به این بیماری ویروسی شدند.

به گفته مسوولان حوزه بهداشت گلستان، این استان جزو پنج استان نخست کشور در شیوع بیماری آنفلونزا است از این رو گفت و گویی با «مهدی صداقت» معاون فنی مرکز بهداشت گلستان در خصوص راه‌های شیوع این بیماری و  میزان آمادگی دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با آنفلونزا انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

فارس: در خصوص راه‌های شیوع آنفلونزا توضیح بفرمایید.

صداقت: آنفلونزا جزو دسته بیماری‎ها با عامل ویروس است علائم آن مشابه سرماخوردگی می‎باشد اما علائم آنفلونزا شدیدتر است در واقع سرعت بروز بسیار بالا و قدرت ایجاد همه گیر دارد به خصوص در مکان‎های تجمعی مانند مدارس، خوابگاه و پادگان‎ها.

راه‌های انتقال نیز از طریق تنفس، تماس با سطوحی که توسط بیمار آلوده شده است، می‎باشد. سالیانه چندین میلیون نفر و به تعبیری دیگر حداقل ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد افراد جامعه هر ساله مبتلا به آنفلونزا می‎شوند در کودکان سرعت انتشار و بروز بیماری بسیار بالاست.

فارس: گروه‌های پرخطر که در معرض آنفلونزا قرار می‎گیرند، چه گروه‌هایی هستند؟

صداقت: افرادی که داروهای «کورتونی» استفاده می‎کنند افراد، دچار نقص ایمنی، بچه‎های زیر پنج سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افرادی که بیماری زمینه‎ای ریوی، قلبی و کلیوی دارند جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‎شوند.

فارس: چه کسانی باید در مقابل آنفلونزا واکسینه شوند؟

صداقت: ما توصیه نمی‎کنیم که واکسن آنفلونزا به تمام افراد تزریق شود افرادی که در تماس خطر هستند مانند کادر پزشکی، درمانی و کادر بهداشتی و گروه‌های پرخطر لازم است که در مقابل آنفلونزا واکسینه شوند معمولأ از شهریور ماه واکسن در کشور آماده می‎شود و از مهر ماه در بخش خصوصی توزیع و در اختیار افراد قرار می‎گیرد.

واکسنی که از طرف دولت ارائه می‎شود بیشتر برای کادر بهداشت، درمان و دامپزشکی است مابقی افراد باید این واکسن را از داروخانه تهیه کنند.

فارس: آیا تزریق واکسن آنفلونزا زمان خاصی دارد؟

صداقت: تزریق این واکسن زمان خاصی دارد و الان زمان مناسبی برای تزریق آن نیست در واقع شانس اًثر بخشی کم شده و بهترین زمان تزریق واکسن آنفلونزا شهریور تا نیمه مهرماه است با این وجود واکسن صد درصد ایمنی نمی‎دهد ایمنی آن بین ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد است واکسن‎ها تولید ایران نیستند و تحت نظارت معاونت وزارت بهداشت از خارج کشور وارد می‎شود.

* معلم یا دانش‌آموز مبتلا به آنفلونزا چند روز از رفتن به مدرسه خودداری کند

فارس: در خصوص میزان آمادگی مرکز بهداشت در مقابله با ویروس آنفلونزا توضیح بفرمایید؟

صداقت: در بحث آمادگی کمی گرفتار تهیه دارو بودیم خوشبختانه مشکل دارو رفع شده است، آموزش نقش مهمی در مقابله و شناسایی آنفلونزا دارد از این رو یکی از جاهایی که ورود پیدا کرده‎ایم آموزش و پروش است پوسترهایی تهیه شده که قرار است در مدارس نصب شود حدود هشت راه انتقال آنفلونزا با تصویر در این پوسترها نشان داده شده است

همچنین توصیه کردیم اگر معلم یا دانش آموزی به آنفلونزا مبتلا شد تا چند روز از رفتن به مدرسه خودداری کند تا این ویروس به دیگران منتقل نشود، همچنین در هر شهرستان یک مرکز خدمات جامع سلامت در طول سال افرادی که با علایم آنفلونزا مراجعه می‎کنند نمونه آزمایش گرفته می‎شود تا وضعیت این بیماری و آمادگی بیشتر برای پیشگیری از آن بررسی شود از تمام بیمارانی که با علائم تنفسی شدید بستری می‎شوند نمونه آنفلونزا گرفته می‎شود تا متوجه شویم کدام نوع از این بیماری در حال شیوع است تا بحث واکسن و اقدامات مداخله‎ای مطرح شود.

فارس: تفاوت آنفلونزا و سرماخوردگی در چه مواردی است؟

صداقت: در آنفلونزا علائم پیش درآمد نداریم خیلی سریع شروع می‎شود در سرماخوردگی شروع تدریجی است در آنفلونزا تب بالا، خستگی مفرط مشاهده می‎شود اما در سرماخوردگی تب خفیف است و عطسه و سرفه بیشتر وجود دارد.

آنفلونزای شدید علائمی از جمله خروج عفونت از گوش یا بینی، سردرد شدید، درد گردن، خلط حاوی خون، تنگی نفس شدید مشاهده می‎شود به طور کلی با اقداماتی از جمله استفاده از وسایل شخصی، تهویه مناسب اتاق، شست و شوی مکرر دست‎ها با آب و صابون، عدم روبوسی و دست دادن با افراد مبتلا به آنفلونزا، خوردن مایعات گرم، گرفتن جلوی دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه می‎توان از ابتلا به این بیماری تا حدود زیادی جلوگیری کرد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار