استاندار گلستان با اشاره به اختلاف‌نظرهایی که بین برخی دستگاه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد برای نجات و احیای خلیج گرگان وجود دارد گفت: تا پایان امسال به یک برنامه جامع در این زمینه دست پیدا می‌کنیم.

استاندار گلستان: تکلیف نجات خلیج گرگان تا پایان امسال مشخص می‌شود

به گزارش گلستان24؛هادی حق‌شناس  استاندار گلستان، با بیان اینکه حل مسائل محیط زیستی به‌ویژه در موضوع خلیج گرگان نیازمند هم‌افزایی است اظهار داشت: از وسعت 40 هزار هکتاری خلیج گرگان تقریبا 8 هزار هکتار از مساحت آن به علت پسروی آب دریا خشک شده است.

وی با بیان اینکه اثرات محیط زیستی خشک شدن خلیج گرگان نه فقط بر استان گلستان اثرات منفی دارد بلکه می‌تواند شمال کشور را هم تحت تأثیر قرار دهد، افزود: براساس نظرات کارشناسی اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد تا 4 سال دیگر کل مساحت خلیج گرگان خشک می‌شود و ما با منبع بزرگی از ریزگردها روبه‌رو می‌شویم.

استاندار گلستان با اشاره به برگزاری جلسه‌ها و نشست‌های کارشناسی مختلف در استان و سطح ملی برای نجات تنها خلیج ایرانی دریای خزر گفت: در این نشست‌ها مسائل مختلفی مطرح شده و در آخرین جلسه هم سازمان زمین‌شناسی یکی از راهکارهای نجات خلیج گرگان را استفاده از تله‌های رسوب‌گیر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: البته با صراحت به دستگاه‌های ملی دست‌اندرکار در این موضوع از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و غیره اعلام کرده‌ایم که برای نجات خلیج گرگان باید آب وارد آن شود. حالا این کار می‌خواهد از طریق لایروبی کانال‌های ارتباطی و یا انتقال آب از مناطق دیگر اتفاق بیفتد، به‌هرحال ما برای زنده ماندن خلیج نیاز به آب داریم.

حق‌شناس گفت: مشاور طرح مطالعات خود را انجام داده اما با توجه به نظرات مختلفی که در این زمینه وجود دارد یک فرصت سه ماهه برای بازنگری در مطالعات تعیین کرده‌ایم.

وی بیان داشت: اختلاف نظرهایی هم در موضوع نجات خلیج گرگان بین دستگاه‌های متولی از جمله محیط زیست، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد که امیدواریم تا پایان امسال به یک برنامه جامع برای نجات خلیج دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار