بیش از ۱۰ ماه از وقوع سیل مخرب استان گلستان می گذرد، مرحله دوم پرداخت غرامت به کشاورزان خسارت دیده همچنان باقی مانده و از مجموع بیش از ۷ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی تخریب شده از سیل تاکنون ۲ هزار واحد ساخته شده است.

عاقبت سیل زدگان گلستانی پس از ۱۰ ماه چه شد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ در روزهای پایانی سال 97 و ابتدای سال 98 بارش های مکرر منجر به آن شد که رودخانه های گرگان رود، چلچای، قره سو و ... سرریز شده و با تداوم بارندگی و باز شدن دریچه های اضطراری سد گلستان و بوستان در گنبدکاووس ابنیه و خانه های مسکونی و اراضی کشاورزی آسیب جدی دیده است.

 

10 ماه از وقوع سیل می گذرد و بخش زیادی از منزل و خانه های مسکونی تعمیر شده و در بخش کشاورزی در حالی کشت پاییزه خود را آغاز کردند که هنوز 50 درصد از غرامتی که دولت برای جبران خسارت های کشاورزان در نظر گرفته بود پرداخت نشده است.

 

برای اینکه برخی از  زمین های کشاورزی خسارت دیده به چرخه فعالیت برگردد نیاز است که مسئولان همت بیشتری داشته باشند و به دغدغه کشاورزان اهتمام داشته باشند.

 

کشاورزان بیان می کنند که هنوز بخش دوم مطالبات و غرامت های خسارت از سیل را دریافت نکردند و از سویی بخشی از مشکلات سیل از قبیل وجود رسوب ها در اراضی کشاورزی باقی مانده است.

 

خسارت جاده های بین مزارع، کانال های انتقال آب و ... نیز از دیگر آسیب هایی بخش کشاورزی است که در برخی از نقاط همچنان وجود دارد.

 

همچنین در بخش ارائه تسهیلات به کشاورزان خسارت دیده نیز برخی بیان می کردند که هنوز تسهیلات خود را دریافت نکردند و برای کشت محصول نیازمند دریافت چنین تسهیلاتی هستند.

 

«مختار مهاجر» رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این باره می گوید: دولت در رابطه با جبران خسارات ناشی از بخش کشاورزی در مناطق سیل زده مصوبه داشته که شامل 270 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای بخش کشاورزی بود که 50 درصد معادل 135 میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: کل اراضی که در استان گلستان از سیل خسارت دیده و در سامانه «سجاد» شناسایی شدند شامل 78 هزار هکتار بود که 71 هزار هکتار از آن راستی آزمایی شده است.

 

وی تصریح کرد: وزارت کشور قراردادی با سازمان فضایی کشور برای تهیه نقشه های هوایی به منظور راستی آزمایی منعقد کرده تا دقت کار را بالا ببرند و خسارت ها را شفاف تر کنند تا غرامت ها به ذی نفعان برسد.

 

مهاجر به تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: در بخش تسهیلات نیز تا کنون حدود 140 میلیارد تومان از مجموع 250 میلیارد تومان تخصیص داده شده به استان به کشاورزان پرداخت شده و کشاورزانی که خسارت آنها در سامانه به ثبت رسیده از این تسهیلات بهره مند می شوند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: بانک ها تضامین زنجیره ای برای کشاورزان در نظر گرفتند و برخی از کشاورزان در سطوح اراضی اختلاف داشتند و بنابراین ضمانت یکدیگر را قبول نمی کنند و هماهنگی با بانک ها اتفاق افتاده که اگر کسی انفرادی تسهیلات بانکی را تقاضا کند به شرط تامین وثیقه این تسهیلات پرداخت شود.

 

وی یادآور شد: 25 هزار و 745 نفر برای دریافت تسهیلات بانکی تشکیل پرونده دادند و تاکنون 140 میلیارد تومان پرداخت تسهیلات از طریق بانک عامل انجام شده است.

 

مهاجر بیان کرد: 111 میلیارد تومان برای جبران زیرساخت های کشاورزی تامین شد و به شهرستان ها تخصیص یافت و اولویت هایی مثل جاده بین مزارع، لایروبی، قنوات و بهسازی زهکش های که ریزش داشته در نظر گرفته شده است.

 

«محمد تقی زمانی نژاد» نیز در خصوص شرایط ساخت و ساز واحد های خسارت دیده از سیل در استان گلستان گفت: بارندگی ها در انتهای سال 97 و ابتدای سال 98 به 500 روستا و 4 شهر خسارت وارد کرد و مناطق بالادست نیز در برخی روستاها رانش های موضعی را تجربه کردند.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان ادامه داد: ارزیابی ها نشان می دهد 22 هزار واحد مسکونی در استان گلستان بر اثر سیل خسارت دیدند و بیش از 14 هزار واحد مسکونی تعمیراتی بود و همه خسارت های واحد تعمیراتی انجام شده که اعتبار آن نزدیک 185 میلیارد تومان بود.

 

زمانی نژاد افزود: در بخش واحدهای تخریبی 7 هزار و 707 واحد ارزیابی شده که  99 درصد آن به بانک برای تشکیل پرونده و ارائه تسهیلات معرفی شدند و از این میزان 7 هزار و 400 واحد با بانک انعقاد قرارداد داشتند.

 

وی گفت: 7 هزار و 369 واحد مسکونی احداثی تاکنون پی کنی شده است و 6 هزار و 605 واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ساخت بیش از 2 هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل به پایان رسیده است، افزود:  تا کنون بیش از 45 هزار تن سیمان رایگان برای واحدهای تعمیری و بازسازی تحویل دادیم که به ازای واحدهای تعمیری یک تن و برای واحدهای مسکونی احداثی هشت تن در نظر گرفته شده است.

 

زمانی نژاد از تهیه زمین برای واحدهای خسارت دیده از سیل در حریم رودخانه و میراث فرهنگی خبر داد و گفت: تاکنون در این خصوص برای ساخت 50 واحد مسکونی در گمیشان، 15 واحد مسکونی در آق قلا و  22 واحد در گنبدکاووس زمین در نظر گرفته شده است.

/شبستان

ارسال نظر

آخرین اخبار