رشد ۱۲.۴ درصدی طلاق در گلستان نسبت به ۱.۲ درصدی کشور موجب شد آمار طلاق در استان گلستان مورد ارزیابی قرار گیرد.

سیلی طلاق بر زندگی مشترک زوجین گلستانی/ رشد ۱۲.۴ درصدی طلاق در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ تشکیل کارگروه ویژه بررسی علل و عوامل افزایش آمار طلاق در استان گستان یکی از مصوبات هفتمین جلسه کارگروه اجتماعی و فرهنگی سلامت و خانواده بود.

 به دستور استاندار با مسئولیت «عبدالرضا چراغعلی»، معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان بنا شد که این کارگروه ویژه تشکیل شود تا آمار رشد طلاق در استان گلستان بررسی شود.

پیش از این در همایش گرامیداشت روز ثبت احوال اعلام شد که وقوع طلاق در 10 شهرستان استان روند افزایشی را نشان داده و کمترین میزان طلاق در شهرستان های گمیشان، کلاله، رامیان و آزادشهر است.

بر اساس این گزارش در کشور در 9 ماهه سال گذشته 125 هزار و 142 نفر طلاق گرفتند که این میزان در 9 ماهه امسال به 126 هزار و 529 نفر رسیده و درصد تغییر آن 1.2 درصد است.

اما در استان گلستان در 9 ماهه گذشته 2 هزار و 545 نفر در سال گذشته طلاق گرفتند که این عدد در 9 ماهه سال جاری به 2 هزار و 860 نفر رسیده که رشد 12.4 درصدی را نشان می دهد.

در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شهرستان آق قلا و علی آباد کتول با رشد 47.5 درصدی طلاق و به دنبال آن مینودشت با 46.4 درصدی بیشترین رشد میزان طلاق را ثبت کردند.

در شهرهای گرگان و گنبدکاووس بیشترین میزان طلاق نیز در دفاتر ازدواج و طلاق به ثبت رسیده است.

همچنین ثبت طلاق رخ داده در گلستان از طلاق های رخ داده به ثبت رسیده در کشور به 2.3 درصد رسیده است.

به دلیل آنکه شهرستان گالیکش فاقد دفترخانه طلاق است آمار دقیقی از میزان طلاق در این شهرستان به دلیل ثبت طلاق در دفاتر شهرستان های دیگر و همجوار وجود ندارد.

رشد 12.4 درصدی طلاق نسبت به 1.2 درصدی کشور موضوعی بود که موجب شد آمار طلاق در استان گلستان مورد ارزیابی قرار گیرد، چرا که در استان گلستان گرچه میزان ولادت 11.8 درصد کاهش، وفات 4.5 درصد افزایش و ازدواج 2.9 درصد رشد منفی داشته ولی با میانگین کشوری تفاوت محسوسی نداشته است.

حالا کارگروه ویژه بررسی علل و عوامل افزایش آمار طلاق در استان گلستان برگزار شد و برای مسئولان مسجل شده که روند طلاق در استان گلستان افزایشی بوده است.

«عبدالرضا چراغعلی» در این خصوص می گوید: کمیته تخصصی پس از جلسه کارگروه فرهنگی، سلامت خانواده تشکیل شد و دستگاه مسئول آمار و ارقام طلاق را ارائه کردند و بر اساس این آمار و ارقام برای ما مسجل شد که روند نمودار طلاق در استان گلستان از متوسط کشوری بالاتر است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گلستان ادامه داد: بنا شد با هماهنگی دستگاه های مربوطه راهکارها برای کنترل و اصلاح این نرم افزایشی بررسی شود.

چراغعلی به عوامل طلاق اشاره کرد و یادآور شد: در امر طلاق مسائلی اعم از بیکاری و اقتصادی در صدر موضوعات خانواده ها قرار دارد، همچنین عدم همراهی و تعامل اعضای خانواده با زوجین، خیانت و فضای مجازی از ابعاد بعدی موضوع طلاق در استان گلستان است.

«علی برزمینی» نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار شبستان می گوید: آمار در سال 97 با آمار سال 98 در حوزه طلاق در استان گلستان متفاوت است و روند رو به رشدی را شاهد هستیم و تحلیل دقیق و واقع بینانه ای در خصوص این آمار و چرایی روند افزایشی و رو به رشد آمار طلاق در استان گلستان نسبت به دیگر استان های کشور وجود ندارد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان می افزاید: عوامل اصلی طلاق در کشور مشابه هستند و شامل خیانت، اعتیاد و بیکاری می شود و بیشتر طلاق ها نیز در 5 سال نخست زندگی اتفاق می افتد، ما در معاونت اجتماعی استانداری گلستان برای مقابله با آسیب های اجتماعی و انواع آسیب های اولویت دار در استان گلستان تلاش می کنیم و طلاق یکی از این آسیب های اجتماعی اولویت دار به شمار می رود و در راستای کاهش آن قبل، حین و بعد از ازدواج برنامه های آموزشی برای زوجین در نظر می گیریم.

برزمینی با بیان اینکه در سطح دانشگاه ها، مناطق حاشیه نشین و ... برنامه های متنوعی به منظور کاهش میزان طلاق در استان برگزار می شود و عمده اعتبارات در حوزه آسیب اجتماعی طلاق نیز در سال 97 به دانشگاه های استان اختصاص داده شده، یادآور می شود که کلاس های آموزشی برای گروه های متأهل و حتی خانم های مطلقه که قصد ازدواج مجدد داردند در نظر گرفته شده تا دچار معضل طلاق نشوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا علت افزایش طلاق در شهرستان آق قلا بحران سیل بوده یا خیر می گوید: اعتقاد دارم که عامل سیل منجر به میزان افزایش طلاق در شهرستان آق قلا نیست چرا که سیل در گمیشان نیز وجود داشته و شاهد افزایش چشمگیر میزان طلاق در این شهرستان نبودیم، از طرفی در خصوص این آمارها تجزیه و تحلیل علمی صورت نگرفته و بیان می شود که بسیاری از مردم گرگان برای  ثبت واقعه طلاق به شهرستان آق قلا می روند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه های متولی در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی از جمله طلاق نسبت به وظایف خود کوتاهی کردند که در استان شاهد افزایش میزان آمار طلاق هستیم، بیان کرد: در تقسیم کار ملی بهزیستی به عنوان دستگاه اصلی به شمار می رود و کارگروه هایی را نیز این نهاد تشکیل داده است، در حد توان از دستگاه های اجرایی استفاده شده و کوتاهی در این زمینه اتفاق نیفتاده است.

برزمینی در پایان به این مهم تاکید کرد که به طور کلی در تقسیم کار ملی از دستگاه های متولی رضایت نداریم چرا که تنها به انجام وظایف ذاتی خود توجه دارند این در حالی است که در شورای اجتماعی کشور جلساتی مدون وجود دارد و باید دستگاه ها در چارچوب این شورا فعالیت مدونی را دنبال کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار