روزانه به طور میانگین۵۰ الی 100 نمونه در آزمایشگاه تشخیص کووید-19 استان گلستان توسط متخصصان ویروس‌شناس بررسی می‌شود که نتیجه نمونه‌گیری بصورت ماکزیمم در 24 ساعت و حتی طی 20 ساعت مشخص می‌شود.

«کووید-19» در تسخیر ویروس‌شناسان گلستانی/ بررسی نمونه‌های کرونایی در 20 ساعت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، کووید-19 حالا یک ویروس سرشناس بین آحاد جامعه است، کمتر کسی پیدا می‌شود که نام کرونا را نشنیده باشد، این ویروس منحوس وقتی که وارد استان گلستان شد، تجهیزات و امکانات پزشکی و درمانی در حد سرعت انتشار ویروس نبود، جدی نگرفتن این ویروس کوچک توسط مردم سبب شد تا کرونا بیش از پیش در دنیای آدمها رخ‌نمایی کند و بتازد، اینکه چرا مردم با وجود این همه توصیه، هشدار و اخطار کرونایی باز هم بی‌تفاوت از کنار اتفاقات نامیمون می‌گذرند جای سوال است؛ گرچه کووید-19 با تلاش کادر پزشکی در تسخیر ویروس شناسان گلستانی قرار گرفته اما تا وقتی که مردم زنجیره ویروس کرونا را قطع نکنند تلاش‌های مدافعان جبهه سلامت اثر چندانی نخواهد داشت.

* آستین همت کادر پزشکی گلستان برای شناسایی ویروس کرونا

بی‌اعتنایی مردم به هشدارهای کرونایی اما باعث نشد تا کادر بهداشت و درمان استان گلستان دست روی دست بگذارد و به فکر سلامت مردم نباشد، در روزهایی که نمونه‌های افراد مشکوک به کرونا باید از استان گلستان به تهران ارسال می‌شد تا نتیجه آن برای پزشک و بیمار مشخص شود، کادر پزشکی گلستان آستین همت بالا زد و با راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تشخیص کووید-19 یا همان کرونا به مهار این ویروس منحوس رفت.

آزمایشگاه تشخیص کووید-19 در دو بخش استخراج ژنوم و تشخیص مولکولی فعال شده است آزمایشگاهی که به دلیل حساسیت بالا؛ خیرین سلامت و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان را بر آن داشت تا این مرکز آزمایشگاهی در دانشکده پزشکی شهرستان گرگان راه اندازی شود.

در حالی که قبل از این نمونه‌های مشکوک به کرونای استان گلستان برای تشخیص به انستیتو پاستور تهران ارسال می‌شدند و حالا به همت کادر پزشکی و درمانی روند تشخیص این ویروس در استان گلستان و با دستان توانای متخصصین امر انجام می‌شود.

* شناسایی نمونه‌های کرونایی پس از غیرفعال شدن در حمام آب گرم

سیدمحمدهادی رضوی‌نیکو دکترای تخصصی ویروس‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در خصوص آزمایشگاه تشخیص کووید-19 گفت: مکانی را که مشاهده می‌کنید تنها آزمایشگاه تشخیص کووید-19 در استان گلستان است، این استوانه سفید رنگ با درب آبی حاوی نمونه‌هایی از بیماران مشکوک به کووید-19 است که روزانه دو بار از بیمارستان‌ها به مراکز بهداشتی به این مرکز ارسال می‌شود.

وی افزود: نمونه‌های دریافتی پس از چک شدن و ثبت لیبل و مشخصات نمونه مربوط به بیمار؛ وارد محیطی با دمای ۶۰ درجه می‌شود محیطی که حمام آب گرم نام گرفته است، دمای ۶۰ درجه باعث غیر فعال شدن ویروس شده تا متخصصین کمتر در معرض خطر آلودگی توسط این ویروس قرار بگیرند.

*خود قرنطینگی خانگی بهترین و سریعترین راه منع کرونا

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تصریح کرد: نمونه‌های غیر فعال شده ویروس کرونا به دو قسمت شده و یک قسمت برای نگهداری تا زمانی که نیاز به آزمایش مجدد بود بتوان از آن استفاده کرد و یک قسمت برای تست مولکولی و تشخیص ویروس است.

رضوی‌نیکو ابراز کرد:  این آزمایشگاه به زحمت شبانه‌روزی متخصصین این عرصه زمینه سرعت تشخیص بیماری کرونا در نمونه‌های مشکوک استان را فراهم کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی این آزمایشگاه از 14 اسفند در گرگان گفت: در این چند روزی که ما در آزمایشگاه مشغول شدیم به طور میانگین۵۰  الی 100 نمونه داشتیم که اعلام تشخیص نمونه بصورت ماکزیمم در 24 ساعت و حتی طی 20 ساعت مشخص می‌شود که این جای خوشحالی دارد.

این پزشک ویروس‌شناس گلستانی ادامه داد: قبلا نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شد و بیشتر از ۴۸ ساعت طول می‌کشید تا جواب نهایی به استان اعلام شود.

رضوی‌نیکو از مردم خواست تا تماس‌های فرد به فرد محدود شود و تاکید کرد:  تجمع بیش از چهار نفر نباید شکل بگیرد، تماس های فردی باید بیشتر از دو متر و کمتر از ۱۰ دقیقه باشد، خارج نشدن از خانه در اولویت قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: از همه مردم تقاضا دارم در تجمعات بی‌مورد حضور پیدا نکنند خود قرنطینگی در منزل یکی از بهترین و سریعترین راه‌های منع ویروس است مردم اگر رعایت کنند می‌توانیم سریع‌تر این ویروس منحوس را از کشور و استان گلستان خارج کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار