معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان گفت: کشاورزان گلستانی با توجه به بارش باران و فراهم شدن شرایط رشد بیماری‌های قارچی استفاده از قارچ کش‌ها را دردستور کار خود قرار دهند.

کشاورزان گلستانی استفاده از قارچ کش‌ها را در دستور کار خود قرار دهند
به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، گفت: ۶ هزار تن اوره از پنجشنبه تا تاریخ ۶ ام فروردین ماه وارد استان شده و روزانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن بین کشاورزان توزیع می‌شود.

او افزود: سهمیه این کود با پیگیری ویژه از وزارت خانه گرفته شده و به عنوان کود سرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عباسی ادامه داد: زمانی که گیاه به ارتفاع ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر می‌رسد و در فاز زایشی قرار می‌گیرد به حداکثر نیاز غذایی می‌رسد و این تقسیم غذایی در چهار نوبت داده می‌شود.

او گفت: توزیع کود در استان گلستان حتی در روز‌های تعطیل انجام می‌شود و تمام کارگزاران ما در این زمینه فعالیت ۲۴ ساعته دارند.

عباسی با بیان اینکه تمام مراکز خدمات ما در ایام عید کشیک هستند، گفت: از آنجایی که می‌خواهیم کامیون‌هایی که این کود‌ها را حمل می‌کنند علاف نشوند به کارگزاران سپرده ایم در هر زمان از شبانه روز این بار‌ها رسید از رانندگان تحویل گیرند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان گلستان با اشاره به ضرورت استفاده از قارچ کش‌ها گفت: با توجه به اینکه تا تاریخ ۱۰ فروردین چندین نوبت بارش باران و ریزش شبنم در استان داریم و سایر روز‌ها آسمان ابری است، برای رشد قارچ‌ها شرایط ایده آلی فراهم شده به کشاورزان توصیه می‌کنیم از قارچ کش‌ها استفاده کنند.

عباسی تصریح کرد: احتمال بیماری قارچ در مناطق جنوبی استان بیشتر بوده و به کشاورزان توصیه می‌کنیم حالا که گندم وارد بند دوم شده است از قارچ کش‌ها بهره ببرند و چنانچه ۶ تا ۸ ساعت باران به آن نخورد قارچ کش به خوبی عمل می‌کند.

او گفت: برای تمامی مزارع گندم و جو آبی طی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده یک نوبت استفاده از سم کش توصیه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان افزود: زمانی که ۲۰ الی ۲۵ درصد خوشه‌ها ظاهر می‌شود برای جلوگیری از بیماری فوزاریوم باید یک نوبت دیگر از قارچ کش‌ها استفاده کرد و زمان مناسب این کار در استان ۲۰ فروردین به بعد است.

عباسی گفت: تاکید می‌کنم اگر همه کشاورزان نکات گفته شده را رعایت کنند یک تن افزایش عملکرد در هر هکتار خواهند داشت.

او ادامه داد: می‌توانیم با تغذیه مناسب گیاه از کود‌های پتاسیم بیماری‌های قارچی را کاهش دهیم از این رو به کشاورزان توصیه می‌کنیم دو نوبت کود‌های ریز مغذی و پتاس بالا استفاه کنند به این صورت که یک مرحله در زمانی که گندم وارد بند دوم شده و یک مرحله هم ۱۵ روز بعد از آن این که گیاه وارد مرحله خوشه دهی می‌شود این کار انجام شود و گیاه را در مقابل تنش‌های سرما و گرما و بیماری‌ها مقاوم کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار