سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: با همکاری میراث فرهنگی استان، موزه تخصصی آب استان گلستان در یکی از تاسیسات قدیمی آب در شهر گرگان راه‌اندازی می‌شود.

موزه تخصصی آب در گلستان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید محسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان با اشاره به پیگیری تکمیل و غنی بخشیدن به گنجینه آب استان اظهارداشت: یکی از موارد مغفول در زمینه آب، فرهنگ آب طی یکصد سال اخیر است که تضعیف شده و برخی اوقات تعریف نمی‌شود، که مسائل فرهنگی آب چیست.

اظهار کرد: نهادینه شدن فرهنگ آب، پیش‌زمینه‌هایی می‌خواهد که یکی از موارد پیش‌زمینه‌ای آن، پیشنیه آب است و اینکه در گذشته فرهنگ آب به چه صورت بوده است.

وی افزود: یک‌هزار و 700 سال پیش در گلستان سد ساخته شده که این سد به نام سد گرکز مربوط به دوران ساسانیان، با طول تاج 450 متر که 300 متر آن همچنان وجود دارد بر روی گرگانرود ساخته شده و این در حالی است که بیشتر مردم استان از وجود چنین سدی در استان با این پیشینه اطلاع ندارند.

حسینی افزود: از برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای این است که برای غنای موزه آب در استان با همکاری میراث فرهنگی بتواند در یکی از تاسیسات قدیمی آب در شهر گرگان مانند آب انبار یا یکی از حمام‌های قدیمی اقدام به راه‌اندازی موزه آب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان نیز در این زمینه اظهار کرد: موزه‌های تخصصی از موضوعات مشخص در حوزه میراث فرهنگی است که این موزه‌های تخصصی هم در کشور و هم در استان شکل گرفته است.

احمد تجری بیان کرد: در حوزه آب با توجه به قدمتی که در استان وجود دارد. حتما موضوعات قابل بحثی است که با این پیشینه مهندسی در حوزه آب قطعا ضرورت این موضوع را دوچندان می‌کند، که اگر بتوانیم با کمک یکدیگر در ایجاد یک موزه تخصصی آب قدم برداریم موزه غنی‌ای خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار