معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گلستان گفت: پس از بهره‌برداری از سدهای در حال ساخت و آماده ساخت، دیگر امکان توسعه جدید از منابع آب استان وجود ندارد و برای تأمین کمبود آب استان باید به سراغ منابع آب‌های نامتعارف از قبیل پساب‌ها، زه آب‌ها و آب دریا برویم.

نیاز گلستان به استفاده از منابع آب نامتعارف

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا؛ حسین دهقان امروز در جلسه کمیته محیط زیست و حفاظت کیفی منابع آب با موضوع هماهنگی استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری استان، اظهار کرد: با توجه به بهره‌برداری از ۴ تصفیه‌خانه فاضلاب بندرگز، بندرترکمن، کردکوی و بخشی از تصفیه‌خانه گرگان با مجموع حجم پساب تولیدی حدود ۴۴۰ لیتر در ثانیه، ضرورت دارد برای کمک به جبران بخشی از افت سطح آب زیرزمینی، تأمین نیاز بخش صنعت، تأمین بخشی از کمبود آب شرب استان از طریق جایگزینی پساب با منابع تأمین آب سایر مصارف و... سناریوهای مختلف استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های شهری استان مطالعه و اجرایی شوند.

وی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل تخصیص پساب توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای تکمیل و یا اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب شده است.

دهقان ادامه داد: بر همین اساس مقرر شد با توجه به نیازمندی‌ها و افق توسعه استان سرفصل‌ها و محورهای مطالعات توسط دو شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان احصاء شود تا با استفاده از مشاورین ذیصلاح و انجام مطالعات فنی و اقتصادی، طرح‌های مناسب ارائه شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه‌ای گلستان، تشکیل کمیته راهبردی و برگزاری مستمر جلسات این کمیته در نیل به اهداف بهره‌برداری از پساب فاضلاب شهری از مصوبات این جلسه بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار