بیکی گفت: طرح ملی راهکار بهترین مدخل برای ورود کانون های مساجد کشور جهت فعالیت در فضای مجازی است.

«راهکار» بهترین مدخل برای حضور موثر کانون‌های مساجد در فضای مجازی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص اجرای رزمایش مواسات و همدلی، «طرح ملی راهکار» رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرا شد.

 

این طرح شامل؛ 14 برنامه عملیاتی است که در قالب دو بسته برنامه ای و چهار محور ایمان، همدلی، کار و ایثار با مسئولیت ستاد استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد ارائه شده است.

 

به همین منظور، «مهدی بیکی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان اقدامات صورت گرفته کانون های مساجد استان در این طرح را تشریح کرد.

 

شاید طرح راهکار اولین تجربه جدی و فراگیر ستاد کانون های فرهنگی هنری کشور باشد که در فضای مجازی به طور جدی پیگیری می شود، این تجربه را تاکنون چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح راهکار به عنوان اولین طرح و تجربه فراگیر در فضای مجازی و در سطح کانون های مساجد کشور در حال انجام است به نظر بنده این طرح موفقیت های گوناگونی دارد. اولا کانون های مساجد را متمرکز می کند تا فعالیت های خودشان را در بستر فهما عرضه کنند.

۱- از هزینه های اضافی و زائد جلوگیری می کند.

۲- درصد کانون های فعال را در سطح کشور نشان می دهد.

۳- دسترسی مدیران را به ارزیابی برنامه های کانون ها زیاد می کند.

۴- استراتژی برنامه ریزی مدیران، طراحان و برنامه ریزان کانون های مساجد کشور را در شرایط روز جامعه (مسئله کرونا) خوب نشان می دهد.

۵- بهترین مدخل برای ورود کانون های مساجد کشور جهت فعالیت در فضای مجازی است.

 

اشاره کردید به اینکه طرح راهکار بهترین مدخل برای فعالیت کانون های مساجد در فضای مجازی است، آیا ما قبل از طرح راهکار شاهد فعالیت کانون ها در فضای مجازی نبودیم؟

چرا، ما قبل از طرح راهکار و سامانه فهما شاهد فعالیت کانون ها در فضای مجازی بودیم، اما این فعالیت به صورت فراگیر و گسترده نبوده است. معمولا به صورت جزیره ای و مقطعی انجام می گرفت، ما برای اینکه در فضای مجازی یک تحولی ایجاد بکنیم و از این بستر به نحو احسن استفاده کنیم، نیازمند یک نهضت فراگیر هستیم در این نهضت فراگیر همه باید نقش ایفا کنند، همه باید نسبت به مبانی و اصول فعالیت در فضای مجازی آشنا باشند در این صورت است که ما به نتایج مطلوب دست پیدا می کنیم. بر همین اساس طرح راهکار می تواند مدخل خوبی برای ورود منسجم و فراگیری کانون ها جهت فعالیت در فضای مجازی باشد.

 

میزان تاثیرات برنامه های فرهنگی در جامعه از طریق فضای مجازی در مقایسه با فضای حقیقی و چهره به چهره چگونه است؟

عبارت فضای مجازی در مقابل فضای حقیقی به صورت تسامحی به کار می رود. به این خاطر که فضای مجازی هم خودش فضای حقیقی است؛ البته در بستر تکنولوژی مجازی، در واقع عبارت فضای مجازی را در مقابل فضای چهره به چهره باید قرار داد.

 

ما هیچ گاه از فضا و ارتباطات چهره به چهره بی نیاز نیستیم؛ فضای مجازی نیز به عنوان بازوی کمکی فضای چهره به چهره است.

 

تاثیرات فرهنگی فضای چهره به چهره بسیار موثر و مفیدتر از فضای مجازی است. در صورتی ما در عرصه فضای مجازی موفقیم که پیش از آن در ارتباطات چهره به چهره موفق باشیم، در واقع بستر فعالیتی فضای مجازی، فضای چهره به چهره است، اما در برخی از مواقع مانند مسئله کرونا ما نمی توانیم در ارتباطات چهره به چهره برنامه ای را اجرایی کنیم در آن صورت باید تمام فعالیت ها را در فضای مجازی تعریف کنیم.

 

چکار باید کرد که کانون های فرهنگی هنری مساجد در فضای مجازی بیشتر حضور داشته باشند و سهم خوبی را از این فضا در اختیار داشته باشند؟

چند مسئله است که اگر به موازات هم، این مسائل عملیاتی شوند، می تواند به حضور فراگیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد در فضای مجازی کمک کند و یک نهضتی را در میان کانون های مساجد به وجود آورد:

 

۱- ایجاد بستر مناسب: بستر مناسب و فراگیر برای کانون ها یکی از ضروریات ایجاد نهضت و انقلاب کانونی در فضای مجازی است، با راه اندازی سامانه فهما این مسئله ایجاد شده است.

 

۲- آموزش مستمر: بسیاری از اعضای کانون ها هستند که شیوه های استفاده از این فضا را نمی دانند و یا عادت به استفاده از این فضا را ندارند، آموزش می تواند این مشکلات را حل کند.

 

۳- در اختیار قرار دادن ابزار لازم: برای ایجاد نهضت کانونی در فضای مجازی باید ابزار مورد نیاز را در اختیار کانون ها قرار دهیم هر چند که غالب کانون ها این ابزار را همانند موبایل در اختیار دارند.

 

۴- تعریف برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در این فضا: در راستای برنامه های قبلی، باید برنامه هایی در قالب فرهنگی و هنری تعریف کنیم و کانون ها و اعضای آنها را به عادت به شرکت و حضور جهت فعالیت در این عرصه قرار دهیم.

 

وضعیت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان را در طرح ملی راهکار چگونه ارزیابی می کنید؟

استان گلستان با دارا بودن 850 کانون فرهنگی و هنری از یک فعالیت قابل قبولی برخوردار است. تاکنون بیش از 400 برنامه در طرح ملی راهکار بارگذاری شده است که این آمار بر اساس نمودار منتشر شده از سامانه فهما، نسبت به کانون های سراسر کشور آمار بسیار مطلوبی است؛ هر چند که ما معتقدیم ظرفیت شرکت کانون های استان در این طرح بسیار بیشتر از آمار فعلی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار