اقلیم و شرایط جوی مناسب در گلستان کشت انواع محصول در این استان را فراهم کرده است در این میان چند سالی می‎شود مسوولان جهاد کشاورزی بر کشت و توسعه گیاهان دارویی تأکید می‎کنند.

غفلت مسوولان گلستانی از ظرفیت بالای گیاهان دارویی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، اگر چه شرایط اقلیمی مناسب، افزایش سود و سهولت کشت گیاهان دارویی، توسعه و کشت این نوع محصول در گلستان را توجیه‌پذیر می‎کند اما  فراهم نبودن امکاناتی از جمله صنایع فرآوری و نبود بازار فروش موجب شده تا انگیزه لازم برای کشت گیاهان دارویی بین کشاورزان گلستانی وجود نداشته باشد.

 از آنجایی که اغلب گیاهان دارویی به صورت خودرو و در شرایط مقاوم به کم آبی رشد می‎کنند این ویژگی برای گلستان که در سال‎های اخیر با بحران کم آبی مواجه شده حائز اهمیت است  با این وجود اگر چه شرایط اقلیمی مناسب، افزایش سود و سهولت کشت، توسعه کشت گیاهان دارویی در استان را توجیه‌پذیر می‎کند  اما فراهم نبودن امکاناتی نظیر صنایع فرآوری و نبود بازار فروش موجب شده تا کشاورزان گلستانی انگیزه لازم برای کشت گیاهان دارویی را نداشته باشند.
*صادرات خام گیاهان دارویی و بی‎نصیب ماندن کشاورزان از درآمد
این روزها در برخی نقاط استان کشاورزان مشغول برداشت «نعنا فلفلی» که یک گیاه دارویی مهم در صنعت داروسازی محسوب می‎شود هستند این گیاه با صرف هزینه اول کشت سه نوبت برداشت در سال و پنج سال استمرار برداشت به همراه دارد گیاهان دارویی در ۳ هزار هکتار از اراضی گلستان کشت می‎شود که ۷۰ هکتار آن به «نعنا فلفلی» اختصاص دارد.
در همین رابطه یک کشاورز گلستانی که دو سالی می‎شود بخشی از اراضی خود را به کشت «نعنا فلفلی» اختصاص داده است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: دو سال پیش در یک هکتار و سال گذشته در دو هکتار از اراضی خود اقدام به کشت «نعنا فلفلی» کردم، در واقع به خاطر سوددهی و بازدهی بالای این محصول کشت آن را افزایش دادم.
دهباشی با بیان اینکه سود «نعنا فلفلی» بیش از سایر محصولات است، افزود: یکبار  کشت «نعنا فلفلی» تا پنج سال استمرار دارد میانگین برداشت بین ۴۰ تن تا ۵۰ تن در هکتار است که اگر فروش و فرآوری آن در استان فراهم باشد سود بیشتری عاید کشاورز خواهد شد.
وی بیان کرد: تهیه عرق، اسانس و نعنا خشک از جمله محصولات فرآوری شده از «نعنا فلفلی» هستند ایجاد صنایع تبدیلی  به صورت عرق‌گیری، اسانس که در طب سنتی مصرف دارد اگر در استان راه‌اندازی شود مجبور نیستیم این محصول را به شکل خام به سایر استان‎ها صادر کنیم در واقع اگر این اتفاق رخ دهد کشاورزان بیشتری جذب این کار خواهند شد.
* نبود صنایع فرآوری و بی‎انگیزگی کشاورزان گلستانی برای کشت گیاهان دارویی
رئیس انجمن گیاهان دارویی گلستان، رشد بسیاری از گونه‎های گیاهی به صورت خودرو در استان را یک مزیت عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی مساعد در گلستان، این استان می‎تواند به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل شود.
خدایار همتی تصریح کرد: صدها هزار هکتار از اراضی کم بازده، دیم و مراتع مناطق شمال گلستان پتانسیل کشت گیاهان دارویی را دارند اما متأسفانه آن چنان که باید به گیاهان دارویی توجهی نمی‎شود.
وی افزود: گیاهان دارویی به صورت فله‎ای به کشورهای دیگر صادر و پس از فرآوری با قیمت بالا به مردم عرضه می‎شود در حالی که اگر امکانات لازم برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور ایجاد شود اشتغال و درآمد عاید کشورمان خواهد شد.
به گفته رئیس انجمن گیاهان دارویی گلستان گونه‎های گیاهی منحصر به فرد ایران دو برابر کل گونه‎های دارویی قاره اروپا می‎باشد با این وجود به دلیل صادرات فله‎ای و نبود صنایع فرآوری میزان درآمد ایران از فروش گیاهان دارویی بسیار پایین می‎باشد.
همتی خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی در زمین‎های کم بازده کشت می‎شوند اغلب مقاوم به خشکی و شوری هستند و این عوامل موجب افزایش تولید خواهد شد.
وی بیان کرد: برای فروش محصولات نیاز به یک مرکز فروش گیاهان دارویی و تشکیل کمیته راهبردی گیاهان دارویی در استان داریم در واقع در گلستان مشکل تولید وجود ندارد موضوع مهم بحث فرآوری محصولات است.
رئیس انجمن گیاهان دارویی گلستان با بیان اینکه در استان 15 گونه گیاهی از سطح قابل پذیرش کشت می‎شود، افزود: تولید گیاهان دارویی  موجب حفظ گونه‎های طبیعی و جنگلی خواهد شد در واقع شرایط برای تولید گیاهان دارویی در استان فراهم است اما باید با ایجاد امکانات به ویژه در بخش فروش و فرآوری انگیزه کشت این محصولات را بین کشاورزان بالا برد.
اقلیم مناسب  برای کشت گیاهان دارویی می‎تواند فرصت مناسبی برای توسعه اشتغال و ایجاد درآمد در گلستان محسوب شود، استانی که براساس آمار جزو رده‎های پایین درآمدی کشور است بدون تردید با فراهم کردن امکاناتی از جمله صنایع فرآوری بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد استان رفع خواهد شد تحقق این امر در گرو همت مسوولانی است که تنها به ارائه آمار اکتفا نمی‎کنند و با عمل به رفع مشکلات می‎پردازند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار