کشمیری گفت: دهه کرامت مدخل بسیار خوبی است که ما بتوانیم شادمانه های حلال را در جامعه نهادینه کنیم.

دهه کرامت شادمانه های حلال را در جامعه گسترش می دهد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ دهه کرامت پر است از شادی ها و فضیلت های معنوی که می توان با برپایی آن به نشاط معنوی جامعه کمک های فراوانی کرد.

 

ولادت بانوی پر فضیلت کریمه اهل بیت و عمه ائمه اطهار(علیهم السلام) و ولادت باب الحوائج علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرصت بزرگ معنوی است که نهادها، دستگاه ها و کانون های فرهنگی می توانند از این فرصت فرهنگی بهره برداری مفیدی انجام دهند.

 

امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «شیعیان ما در شادی‌های ما شاد و در حزن و اندوه ما محزون و غمگین هستند». (کامل‌الزیارات. باب 32. ص 101)

 

به همین منظور گفتگویی را با «عادله کشمیری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ترتیب داده ایم تا نظر ایشان را درباره استفاده فرهنگی از این دهه معنوی جویا شویم:

 

*نظرتان در خصوص نحوه برپایی جشن های دهه کرامت چیست؟

انصافا جای خالی این دهه در بین بزرگداشت های مناسبتی احساس می شد جامعه ما هم نیازمند شادمانه های حلال است و هم نیازمند سوگواره های دینی، بنابراین دهه کرامت مدخل بسیار خوبی است که ما بتوانیم شادمانه های حلال را در جامعه نهادینه کنیم، مردم نیاز به نشاط و شادی دارند در وهله اول ما به عنوان متولیان فرهنگ باید زمینه های نشاط مردم را در چارچوب شرع مقدس فراهم کنیم.

 

در خصوص نحوه برپایی جشن های دهه کرامت یک نکته اساسی را باید مدنظر قرار داد و آن هم این است: روح حاکم بر برپایی و برگزاری جشن های رضوی باید مردمی باشد، ما نباید خارج از ذائقه مردم برخی از برنامه ها را بر آنها تحمیل کنیم و جشن های رضوی را به عنوان متصدیان دولتی مصادره کنیم.

 

نقش نهادهای فرهنگی دولتی باید نقش هدایتی، حمایتی و نظارتی باشد و برگزارکنندگان اصلی این جشن ها باید مردم باشند.

 

*بهترین نهادها و مراکز مردمی که می توانند جشن های دهه کرامت را خوب برپا کنند و در حقیقت جریان ساز باشند، کدامند؟

به نظر من مساجد می توانند به جریان سازی و برپایی با شکوه جشن های دهه کرامت کمک کنند. به خصوص کانون ها و پایگاه ها و مراکزی که در کنار مساجد در حال فعالیت هستند هم به گستردگی این جشن کمک می کنند و هم به مردمی برگزار شدن این جشن ها عمق می بخشند. در کنار این مسئله نهادهای فرهنگی دولتی، هنرمندان، موسسات فرهنگی هنری و مساجد می توانند مبتنی بر اصول فرهنگی، هنری و مذهبی، نقش مشاوره ای و حمایتی داشته باشند.

 

*آیا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در خصوص برپایی این دهه، برنامه هایی را تعریف کرده است؟

بله برنامه های زیادی تعریف شده است، البته با ظهور ویروس کرونا بسیاری از برنامه ها تحت الشعاع این مسئله قرار گرفته است و برنامه ها به سمت فضای مجازی سوق داده شده است و در شهرستان های استان از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه هایی تعریف شده است.

 

برای نمونه؛ در مرکز استان رونمایی فراخوان جشنواره فیلم رضوی، اختتامیه جشنواره ملی نگارگری آیات، برگزاری نمایشگاه مجازی ملی نگارگری آیات، اجرای برنامه های شادمانه پرپرو با همکاری شهرداری گرگان، برپایی نمایشگاه تجسمی در شهرستان های استان، اجرای جشن تقدیر از مدافعان سلامت(جامعه پزشکی) در سه بیمارستان مرکز استان با اجرای برنامه های هنری و جشنواره مجازی شعر رضوی در دستور کار است.

 

در شهرستان کردکوی نیز؛ فیلمبرداری برنامه های مجازی در فضای تالار با حضور هنرمندان و پخش مجازی و مسابقه نقاشی از حرم امام رضا(علیه السلام) از مشهد تا حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) در فضای مجازی برگزار می شود.

 

در شهرستان گالیکش نمایشگاه هنری، در آق قلا استندآپ کمدی، لعله خوانی و مسابقه در کلاله نمایشگاه تجسمی در مینودشت استقبال از خدام رضوی، دیدار با خانواده داغدار کرونایی، نمایشگاه رضوی، غبارروبی گلزار شهدا و شعرخوانی امام رضا(علیه السلام) برگزار می شود.

 

در شهرستان علی آباد کتول نیز؛ دورهمی هنرمندان، مسابقه نقاشی با موضوع دهه کرامت و تقدیر از بانوان محجبه انجام می شود.

 

در بندرگز هم چاپ بنر، نمایشگاه کتاب و عکس در دستور است و در گمیشان نیز اجرای جشن با همکاری ادارات به مناسبت روز دختر انجام می شود.

 

*در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نیز برنامه ای برای دهه کرامت طراحی شده است؟

با توجه به شیوع کرونا کانون های مساجد هم نسبت به شیوه های برگزاری برنامه هایشان نیز تغییراتی داشته اند. ما فعلا به صورت گذشته نمی توانیم اجتماعات مردمی را برای برپایی مراسمات داشته باشیم اما هم کانون های مساجد به طور مستقل و خودجوش برنامه هایی را در بستر فضای مجازی تعریف کرده اند و هم از سوی ستاد کانون های فرهنگی و هنری استان به صورت متمرکز برنامه هایی برای بزرگداشت این دهه در نظر گرفته شده است.

 

دو مسابقه برای کودکان از سوی ستاد کانون های مساجد استان طراحی شده است، مسابقه «ریحانه» ویژه کودکان دختر سنین (سه تا 9 سال) با موضوع و محتوای ساخت کلیپ با مضامین خواندن شعرهای مذهبی و قرآنی و اجرای مسابقه نقاشی «شوق رضا» ویژه کودکان دختر و پسر سنین 5 تا 12 سال با محتوای ارسال نقاشی با موضوع زیارت امام رضا(علیه السلام) انجام می شود.

 

*با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث شده است که برگزاری برنامه ها به سمت فضای مجازی کشیده شود آیا این بستر برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری مناسب است و آیا ابزارهای مناسب را برای اجرای برنامه ها در سطح فضای مجازی داریم؟ آیا آمادگی اجرای برنامه ها را در این بستر داریم؟

البته در قبل از شیوع کرونا برخی از برنامه ها در فضای مجازی از طریق کانال ها و سایت ها برگزار می شد، هر چند که به صورت محدود بود و بیشتر جهت ثبت نام و ارسال آثار صورت می گرفت اما شیوع کرونا این مسئله را به ما فهماند که باید متناسب با شرایط روز تمام برنامه ها را علمی تر و بر اساس استانداردهای روز تعریف کنیم، می توان گفت ابزارها فراهم است اما نیازمند یک آموزش فراگیر هستیم که مردم علاوه بر اجرای برنامه های چهره به چهره از طریق فضای مجازی هم برنامه ها را رصد کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار