معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی گلستان از ادامه سم‌پاشی دام‌های سبک و سنگین این استان علیه بیماری ویروسی تب کریمه کنگو خبر داد و گفت : تاکنون ۲۰۰ هزار دام علیه کنه این بیماری سمپاشی شدند.

سمپاشی رایگان علیه تب کریمه کنگو در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ محسن عبدالوند روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۱۲ هزار و ۹۱۱ راس گاو و گوساله، ۱۸۸ هزار و ۴۲۰ راس گوسفند و بز و ۳۳۱ هزار و ۲۵۰ متر مربع جایگاه دام در مناطق گوناگون استان با سموم یارانه ای و بصورت رایگان سمپاشی شدند.

عبدالوند خاطرنشان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دامها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس تا یک هفته در بدن دام می ماند ولی دام علایم ظاهری بیماری را نشان نمی دهد و موارد تک گیر و یا همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان به صورت یک بیماری خونریزی دهنده و خطرناک با مرگ و میر بالا ظاهر می شود.

وی گفت: مخزن اصلی ویروس این بیماری در طبیعت کنه‌ها هستند و برای پیشگیری و کنترل بیماری باید بر آموزش افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، پزشکان، قصابان، کارگران کشتارگاه ها، روستائیان، دامداران و همچنین سمپاشی دام و اماکن دامی و قطع چرخه انتقال احتمالی ویروس از طریق کشتار دامها در کشتارگاه‌های صنعتی اقدام کرد.

معاون سلامت دامپزشکی استان ادامه داد: دامداران استان باید برای مبارزه با کنه‌های دامی و پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، ضمن بهسازی اماکن دامی خود، دامها و جایگاه ها نگهداری آنها را بصورت دوره‌ای در فصل گرما با سموم مخصوص دامی سمپاشی کنند.

سال گذشته نیز در مجموع ۷۱۹ هزار و ۸۸۳ راس دام سبک و سنگین و ۱ میلیون و۷۷۵ هزار و ۸۱۹ متر مربع جایگاه دامی در گلستان سم پاشی شده بود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار