گرچه ۳۲ دستگاه متولی عفاف و حجاب در کشور وجود دارد اما بی حجابی در خیابان تا فضای مجازی باعث مزاحمت و کلاهبرداری های جنسی می شود.

جولان بی حجابی از خیابان تا فضای مجازی/ ذوب حجاب زنان ایرانی از گرانی چادر

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، تغییر نگرش به ارزش ها و نفوذ فرهنگ غربی یکی از عوامل اصلی گسترش بی حجابی در جامعه به شمار می رود.

 

اما در زیر سایه این تغییر نگرش بسیاری از آسیب های اجتماعی قارچگونه رشد می کنند و بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آلودگی به بی عفّتی رابطه مستقیمی با بی حجابی، برهنگی و خودآرایی در انظار عموم دارد.

 

آمارها نیز نشان می دهد که در فصول گرم که به بهانه گرمی هوا بی حجابی افزایش پیدا می کند به همان نسبت نیز موضوع مزاحمت های نوامیس و نزاع افزوده می شود.

 

اما از دهه 90 بی حجابی تنها در بستر خیابان خلاصه نمی شود بلکه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نیز مملو از تصاویری بانوان بی حجابی است که خود این تصاویر را به اشتراک گذاشتند و گاهی از این تصاویر بدون اطلاع فرد برای فریب و کلاهبرداری های جنسی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

این لجام گسیختی از آنجا وخیم تر می شود که بسیاری از دستگاه های فرهنگی متولی امر حجاب هنوز به روش های سنتی عمل می کنند و تقریبا برنامه موفقی برای سر و سامان دادن به فضای مجازی ندارند.

 

بستر قوانین و مقررات نیز آنقدر بازدارنده نیست که بتواند فضای مجازی را مدیریت کند و به نظر می رسد که در حوزه سیاسی مدیریت فضای مجازی تنها به فیلترینگ ختم می شود که ابزاری برای بازی های سیاسی و انتخاباتی تبدیل شده است.

 

گرچه تقریبا 32 دستگاه اجرایی متولی بحث عفاف و حجاب در جامعه هستند اما به نظر می رسد که در حوزه کنترل حجاب همه دستگاه ها انتظار دارند که نیروی انتظامی و با اقدامات ایجابی وارد میدان شود و وظیفه مندی خود را نسبت به این مسئله رها کردند.

 

*کم یابی مانتوهای ایرانی و اسلامی در بازار گرگان

مسئله بی حجابی آنقدر در جامعه گسترده شده است که در کمتر فروشگاهی در سطح شهر گرگان می توانیم مانتوهای مناسب ایرانی و اسلامی پیدا کرد.

 

حتی برگزاری جشنواره های مد و لباس نیز نتوانسته آنگونه که باید مدل ارزشمند و در خور بانوان ایرانی ارائه کند و شاید علت اصلی آن است که مسئله حجاب در ذهن برخی از بانوان ما بی ارزش شده است.

 

حتی مسئله بی حجابی در دل بسیاری از دستگاه های اجرایی رسوخ کرده است و در برخورد با معضل بی حجابی برخی از مسئولان متولی که حتی نتوانستند مسئله حجاب را در بستر خانواده خود نهادینه کنند کوتاه  آمدند.

 

از سویی دیگر تهیه لباس های فاخر ایرانی و اسلامی در جامعه و چادر نه تنها کم یاب شده است بلکه بسیار گران تمام می شود و به گونه ای که قیمت چادر های مشکی بالغ بر 800 هزار تومان می رسد.

 

امروز با این شرایط افسارگسیختگی قیمت ها حتی اگر دستگاه های فرهنگی به جای همایش ها و سمینارهایی فرهنگی که به خروجی آن توجه نمی شود برای حفظ حجاب موجود اعتبارات فرهنگی خود را در قالب بن های خرید چادر و حمایت از طرح های ایرانی و اسلامی هزینه می کردند بسیار موفق تر بودند.

 

*اجرای قانون در خصوص حجاب مکانیزم مشخصی ندارد

«هادی حق شناس»، استاندار گلستان در این باره می گوید: حجاب جزو ضرورت جامعه به شمار می رود و اجرای قانون در خصوص حجاب مکانیزم مشخصی ندارد، برای مثال در قانون موضوع ممنوعیت عرضه لباس دست دوم خارجی وضع می شود و آیا مشکل ما عرضه لباس دست دوم خارجی است و اگر لباس نو خارجی وارد کشور شود مشکل بی حجابی حل خواهد شد.

 

استاندار گلستان ادامه داد: نباید تصور شود که در حوزه عفاف و حجاب تنها یک دستگاه متولی است..

 

حق شناس بیان کرد: برای مسئله عفاف و حجاب 32 دستگاه اجرایی وظیفه مندی برعهده دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تولید لباس ایرانی اسلامی لباس های سنتی و صنایع دستی متنوعی در استان وجود دارد که می توانیم از ظرفیت گلستان برای عرضه این مدل ها به دیگر استان های کشور بهره برد.

 

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: 32 دستگاه متولی بحث عفاف و حجاب باید بیاندیشدند که در راستای تقویت موضوع عفاف و حجاب چه فعالیت هایی را می توانند انجام دهند.

 

حق شناس بابیان اینکه در حوزه کاری اگر مسائل عفاف و حجاب را رعایت کنیم بهترین امر به معروف و نهی از منکر است، بیان کرد: در حوزه عفاف و حجاب باید از نظر فردی و خانوادگی عامل باشیم.

 

حجت الاسلام «نورالله ولی نژاد»، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان در این زمینه گفت: قبل از آنکه به ظواهر عفاف و حجاب بپردازیم باید به این نکته تاکید کرد که حجاب یک بحث اعتقادی است و باید نگاه نافذی به این مسئله داشته باشیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی اگر به دنبال تمدن اسلامی هستیم باید برای این مهم زمینه سازی کنیم.

 

حجت الاسلام ولی نژاد یادآور شد: نباید در حوزه امر به معروف و نهی از منکر در نظام مقدس جمهوری اسلامی تنها به مسئله بدحجابی در خیابان ها بپردازیم و موضوع مفاسد اقتصادی و غیر نیز باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

وی به لجام گسیختگی موضوع بی حجابی در جامعه اشاره کرد و گفت: مدیران دستگاه های اجرایی شاید در حوزه نظارت در بستر خیابان ها با محدودیت هایی رو به رو هستند اما دستگاه اجرایی که تحت نظارت مسئولان قرار دارند آیا نمی توانیم در این خصوص نظارت داشته باشیم.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با بیان اینکه چادر حجاب برتر است، خاطرنشان کرد: حجاب در بسیاری از لباس های سنتی اقوام استان گلستان رعایت می شود.

 

*هویت زن ایرانی حجاب است نباید آن را به راحتی معامله کنیم

حجت الاسلام ولی نژاد افزود: هویت زن مسلمان و هویت مادر به حجاب است و این هویت را نباید به راحتی معامله کنیم در حوزه مجموعه اقدامات فرهنگی ناکارآمدی هایی نیز وجود دارد که باید برطرف شود.

 

مقام معظم رهبری تاکید دارند که حجاب سبب رسیدن زن به رتبه هایی معنوی و عالی،‌ سبب جلوگیری از لغزش و‌ سبب امنیت زن و مرد می شود و از سویی دیگر افزایش عفاف در جامعه قطعا باعث کاهش بسیاری آسیب های اجتماعی خواهد شد و از این رو مسئولان نباید اقدامات در خصوص عفاف و حجاب را تنها به چارچوب مصوبات و اعتبارات خلاصه کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار