نشست تخصصی عفاف و حجاب در آیینه رسانه‌ها و فضای مجازی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها در سالن جلسات جهاد دانشگاهی استان گلستان برگزار شد.

جای خالی محتوای هوشمند در حوزه عفاف و حجاب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، در این نشست دو ساعته هر یک از کارشناسان به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص موضوع حجاب و عفاف و راهکارهای گسترش فرهنگ آن پرداختند. سرمایه‌گذاری برای تولید محتوای فرهنگی با کیفیت در حوزه عفاف و حجاب، تولید محتوای خوب و هوشمند با استفاده از ظرفیت‌های جدید رسانه‌ای، در نظر نگرفتن حجاب صرفاً به‌عنوان یک امر دینی و اسلامی، لزوم تبیین حجاب به‌عنوان یک امر انسانی و حمایت از اصنافی که البسه مناسب تولید می‌کنند، از جمله راهکارهای کارشناسان حاضر در این نشست در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سطح جامعه بود.

نماینده تبلیغات اسلامی گلستان در این نشست با اشاره به اهمیت چگونگی بهره‌برداری مناسب از فضای مجازی، گفت: ما نه می‌توانیم واقعیت(فضای مجازی) را انکار و نه آن را کنار بگذاریم. باید با کمک آن به سمت اعتلای فرهنگ حجاب حرکت کنیم. یکی از دستاوردها بعد از شیوع کرونا این بود که بچه مذهبی‌ها همزمان با اجرای طرح مواسات و موضوعات این‌چنینی وارد فضای مجازی شدند.

حجت‌الاسلام حسن مهاجر نیشابوری با بیان اینکه طرح‌ها و برنامه‌ها در حوزه عفاف و حجاب را باید به سمت فضای مجازی برد، تصریح کرد: در حال حاضر دستگاه‌های متولی این بخش، ۶۰ درصد برنامه‌هایشان را به سمت فضای مجازی بردند. امروز که شرایط خاص کرونا را داریم چاره‌ای جز استفاده از فضای مجازی نداریم.

وی بر اهمیت تأثیرگذاری فضای مجازی تأکید کرد و گفت: با تولید برنامه‌های مناسب و با کیفیت می‌توان تأثیرگذاری بسیار خوبی داشت.

مهاجر نیشابوری خاطرنشان کرد: نیاز است یک دستگاه متولی حوزه حجاب و عفاف مشخص شود و شرح وظایف هر اداره را تعیین و به‌صورت فصلی از آن‌ها گزارش بخواهد. لذا جلسات، پیگیری و برنامه‌های مستمر نقش بسزایی در این امر خواهد داشت. علاوه بر این تمامی دستگاه‌های متولی باید شرایطی را فراهم آورند که موضوع عفاف و حجاب به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی گفت: تا زمانی که موضوع عفاف و حجاب دغدغه فکری مسئولان ارشد کشور نشود، نمی‌توانیم در این حوزه موفق باشیم.

در ادامه، نماینده اداره‌کل اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان گفت: حیا زدایی یکی از موضوعاتی است که دشمن در بحث عفاف و حجاب دنبال می‌کند. متأسفانه ما به موضوع حیامند کردن جامعه به‌عنوان یکی از کارکردهای اصلی عفاف و حجاب توجه نکردیم. می‌توان با توجه به موضوع حیا، بسیاری از موضوعات حوزه حجاب و عفاف را حل کرد.

آزاده رجبی تصریح کرد: برای کاهش آسیب‌های فضای مجازی، بالا بردن سواد رسانه‌ای به‌تنهایی جوابگو نیست و در کنار آن باید برخی اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی را نمی‌توان انکار کرد، افزود: هنوز در حوزه فضای مجازی توانمندی جوانانمان را باور نکردیم. می‌توان با استفاده از ظرفیت جوانان اتفاقات بزرگی را در حوزه عفاف و حجاب در فضای مجازی رقم زد.

رجبی با بیان اینکه به موضوع عفاف و حجاب از منظر بخش هنر کم پرداخته شده است، گفت: کتاب‌ها، تئاتر، فیلم و ... در این حوزه بسیار اثرگذار است.

در ادامه، معاون فرهنگی مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان با اشاره به اینکه وضعیت عفاف و حجاب در فضای مجازی مناسب نیست، بیان کرد: نیاز است که یک فرهنگ‌سازی عمومی برای ترویج عفاف و حجاب ایجاد شود.

لیلا کابوسی با بیان اینکه در تولید محتوای در این بخش خوب عمل نشده است، گفت: ابتدا باید زیرساخت‌های اخلاقی و فکری‌مان را درست کنیم و بعد چشم به این داشته باشیم که مسائل در حوزه عفاف و حجاب برطرف شود. معرفی الگوها نیز در این بخش بسیار اثرگذار است.

مسئول بسیج رسانه استان گلستان نیز در این نشست با بیان اینکه در حوزه حجاب نمی‌توانیم از اثرگذاری فضای مجازی غافل شویم، گفت: امروز فضای مجازی ما کاملاً در اختیار بیگانگان است. اگر شبکه ملی اطلاعات در کشور شکل می‌گرفت امروز این موضوعات در حوزه حجاب گریبان ما را نمی‌گرفت.

میثم قرائی با اشاره به تلاش‌های بیگانگان برای خدشه‌دار کردن موضوع حجاب، تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که استایل‌های جدید زینتی و لاکچری حجاب را ترویج می‌کنند. هدف آن‌ها این است که حیا را از حوزه حجاب بردارند.

وی با بیان اینکه حجاب تنها مختص خانم‌ها نیست، گفت: دستگاه‌های متولی باید در حوزه فرهنگ عفاف و حجاب، هدایت عمومی را دنبال کنند.

قرائی با اشاره به اینکه در کشور برخی هنوز حجاب را محدودیت می‌دانند، خاطرنشان کرد: برخی‌ها در گزینش خانم‌ها فرق قائل می‌شوند. باید زمینه مشارکت خانم‌های دارای حجاب را بوجود آورد.

مسئول بسیج رسانه استان گلستان با بیان اینکه تولیدات هوشمند و جذاب در حوزه حجاب بسیار کم است، تصریح کرد: نیاز است در این بخش هزینه شود تا تولیدات خوبی عرضه و در اختیار مردم قرار گیرد.

وی به اهمیت توجه به برگزاری جشن تکلیف اشاره کرد و گفت: اگر از دوران کودکی به موضوع عفاف و حجاب بپردازیم، قطعاً در آینده بر روی کودک تأثیرگذار خواهد بود.

در ادامه، رئیس دفتر معاونت فرهنگی دادگستری گلستان با تأکید بر وظیفه‌مندی دستگاه‌های متولی حوزه حجاب نسبت به این مسئله، اظهار کرد: در قانون وظیفه‌مندی در خصوص عفاف و حجاب مشخص است اما نتوانستیم در این بخش خوب عمل کنیم.

هادی شیخ نظری، بی‌حجابی در فضای مجازی را غیرقابل کنترل دانست و گفت: متأسفانه شاهدیم که در بستر فضای مجازی، روابط نامشروع مشروعیت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ما در جنگ سخت پیروز شدیم و در جنگ نرم هم می‌توانیم پیروز شویم، تصریح کرد: نیاز است از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کرد. قطعاً ایده‌های نو در دانشگاهیان وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کنیم.

کارشناس بانوان استانداری گلستان نیز در این نشست گفت: خانم‌ها به خاطر اینکه وقت بیشتری برای حضور در فضای مجازی دارند، آسیب‌های این بخش بر روی آن‌ها بیشتر است.

فاطمه بابامحمدی افزود: در گذشته الگوهای جوانان ما مذهبی بودند اما الان الگوهای آن‌ها تغییر کرده است. در سالیان اخیر به خاطر اینکه برای ارتقای شبکه‌های داخلی خوب کار نشده، استفاده از شبکه‌های داخلی کم‌رنگ است.

وی با بیان اینکه محتوای خوبی در حوزه عفاف و حجاب ارائه نشده است، گفت: امروز پیدا کردن مانتویی که مناسب باشد، مشکل شده است. نیاز است از اصنافی که البسه مناسب تولید می‌کنند حمایت شود.

در ادامه، نماینده اداره کل ارشاد استان گلستان نیز گفت: برای تأثیرگذاری در این بخش باید به سمت تولید محتوای خوب و هوشمندانه برویم. نیاز است افرادی را برای تولید محتوا، آموزش دهیم.

سعیده سادات فرخیان بیان کرد: آموزش پرورش ظرفیت بسیار مناسبی دارد که می‌تواند در حوزه سواد رسانه‌ای اثرگذار باشد.

خاطره تیموری، نماینده صداوسیمای مرکز گلستان هم در این نشست با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی خوبی در این حوزه نداریم، گفت: در موضوع عفاف و حجاب، بانک اطلاعاتی وجود ندارد که بتوان با کمک آن به سمت تولید محتوا در این بخش رفت.

وی بیان کرد: نیاز است دستگاه‌های فرهنگی متولی این بانک اطلاعاتی را ایجاد و در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا نسبت به تولید محتوای مناسب اقدام شود.

تیموری خاطرنشان کرد: می‌توان در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب از ظرفیت خیرین استفاده کرد. می‌توان خیریه فرهنگی را در استان راه‌اندازی کرد و با استفاده از ظرفیت خیرین، به تولید محتوای در این بخش پرداخت.

در پایان این جلسه مدیر فرهنگی جهاددانشگاهی گلستان گفت: ‌باید این حساسیت که بی‌حجابی و بدحجابی می‌تواند چه خطری برای انسان داشته باشد را در جامعه ایجاد کنیم.

محمد شریف‌زاده افزود: این کار بسیار تأثیرگذار خواهد بود و دیگر نیاز به برخوردهای قهری نیست و دستگاه‌ها از وظایف دیگر خود باز نمی‌مانند.

 وی تأکید کرد: نیاز به رویکردی داریم که دستگاه‌ها به سمت ایجاد حساسیت بروند.

مدیر فرهنگی جهاددانشگاهی گلستان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی نیز تلاش در جهت ایجاد حساسیت در جامعه در حوزه عفاف و حجاب است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار