روزهای پایانی خردادماه شاهد شیوع دوباره بیماری کرونا در استان گلستان به ویژه در مناطق روستایی بودیم که همین موضوع سبب شد، وضعیت استان قرمز شود.

استان گلستان همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، روند ابتلا به بیماری کرونا در روزهای پایانی خردادماه بار دیگر صعودی شد و در مدت کوتاهی شهرستان‌های سفید و زرد را در وضعیت قرمز قرار داد. تقریبا از نیمه‌های تیرماه همه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز قرار گرفتند و این شرایط همچنان ادامه دارد.

در موج نخست کرونا که از اسفندماه شروع شده بود وضعیت روستاها از نظر شیوع و تعداد مبتلایان بهتر بود و حتی گفته می‌شد خیلی از روستاها پاک است اما در موج دوم این بیماری، روستاییان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

آن گونه که آمارهای دانشگاه علوم پزشکی استان حکایت دارد حدود 60 درصد بیماران مبتلا به کرونا اهالی روستا هستند. فعالیت‌های کشاورزی و کار در مزرعه در زمان برداشت محصول، برگزاری تجمعات و مراسماتی مانند عروسی و عزا و عدم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در کنار کم‌توجهی به برخی موارد بهداشتی مانند ماسک زدن و غیره سبب شد تا وضعیت روستاها چندان مطلوب نباشد.

ضمن اینکه در موج نخست شیوع کرونا روستاهای استان از سوی دهیاری‌ها و گروه‌های مردمی و بسیجی ضدعفونی می‌شد اما این اتفاقات در موج دوم این بیماری کمتر رخ می‌دهد.

از سوی دیگر اوضاع در شرق استان هم چندان مطلوب نیست، ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها از جمله گنبدکاووس، کلاله و مینودشت تقریبا پر شده است. هرچند در یکی دو هفته اخیر و پس از اجباری شدن استفاده از ماسک، روند صعودی بیماری کمی کند شده اما ممکن است با کوچکترین سهل‌انگاری و بی‌توجهی آمار مبتلایان بار دیگر اوج بگیرد.

فرماندار ویژه گنبدکاووس این روزها نگران در پیش بودن عید قربان و مراسماتی است که همه ساله به ویژه از سوی ترکمن‌ها برگزار می‌شود.

عبدالقدیر کریمی گفته احتمال بازگشت روند صعودی کرونا در شهرستان به سبب در پیش بودن عید قربان نگران‌کننده است و علما و بزرگان شیعه و اهل سنت، معتمدین، پویش‌های مردمی و رسانه‌ ها باید مردم را نسبت به عواقب برگزاری دید و بازدیدهای عید قربان آگاه کنند.

فرهاد بدیعی مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم با بیان اینکه در روزهای اخیر روند بستری و ترخیص بیماران کرونایی در این شهرستان تقریبا به ثبات رسیده است، گفت: تجمعات مردم در بازار برای خرید دام و احتمال دید و بازدیدهای این مناسبت مذهبی، موجب افزایش نگرانی‌ها شده که در صورت کم توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، صعودی شدن دوباره آمار مبتلایان به کرونا دور از انتظار نیست.

کرد.

عبدالرضا فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره آخرین وضعیت کرونا در استان اظهار داشت: وضعیت استان ما همچنان قرمز است و مردم باید کمک کنند تا بتوانیم از این پیک هم مانند اسفندماه عبور کنیم.

وی با اشاره به افزایش بیماران بدحال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان گفته از مجموع بیماران بستری 102 بیمار در آی‌سی‌یو تحت مراقبت بوده و 42 بیمار نیز در شرایط بسیار بسیار بد به دستگاه وصل هستند.

فاضل درباره افزایش نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به کرونا گفت: تعداد نمونه‌برداری‌ها از حدود 30 مورد در ماه آرام به 400 مورد در ماه پیک رسیده و متأسفانه اکنون تست کرونای 50 درصد افراد مثبت می‌شود.

وی گفته روند ابتلا به کرونا همچنان صعودی است و فقط در علی آبادکتول و مراوه تپه مقداری کاهش بستری بیماران داشتیم و این دو شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند اما پروتکل‌ها در شهرستان‌های قرمز و نارنجی یکسان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: اگر در دو هفته پیش‌رو پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود به حالت عادی باز نخواهیم گشت و هفته‌های سختی پیش رو خواهیم داشت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار