رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس با اشاره به تشکیل شورای مهارت استان گلستان برای نخستین بار، گفت: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با محوریت جوانان در دستور کار ماست.

تشکیل شورای مهارت در استان گلستان/ ضرر 3/5 میلیارد دلاری آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، تردیدی نیست که یکی از دلایل گسترش بی‌حد و اندازه دانشگاه‌های کشور در سال‌های اخیر، به تاخیر انداختن حضور جویندگان کار در بازار کار کشور بوده که البته حاصل این همه رشد، نرخ بیکاری بالای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

هم اکنون حدود نیمی از مهارت جویان کشور که به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند به عبارتی این میزان مراجعه کننده نشان می‌دهد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با آموزشی کوتاه‌مدت می‌توانند به کار مشغول شوند.
اکنون حجم عظیمی از نیروی کار در کشور آماده به کار هستند که به گفته مرکز آمار ایران به حدود ۳ میلیون نفر می‌رسند و طبق آمارهای غیررسمی این تعداد به ۵ میلیون نفر هم بالغ می‌شوند که باید جذب چرخه تولید شوند.

در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته افراد پس از طی آموزش‌های کوتاه‌مدت مهارت وارد بازار کار کشورشان می‌شوند و این در حالی است که دستمزد دریافتی آنان به گونه‌ای است که می‌تواند معیشت آنها را تامین کند.
آموزش فنی و حرفه‌ای از ارکان مهم و اساسی برای ورود افراد به بازار کار و دستیابی به شغل‌های پایدار و باثبات محسوب می‌شود تا انسان‌ها بتوانند به عنوان نیروهای خلاق و کارآمد در توسعه و پیشرفت کشور نقشی اثرگذار بر عهده گیرند.
مهارت و فناوری یکی از عوامل اصلی رشد و توسعه اقتصاد پایدار در کشورها به شمار می‌رود. به همین منظور آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از فرصت‌ها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه بر عهده دارد.

جوانان با فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم به کار می‌گیرند. این آموزش‌های مهارتی زمینه‌ساز ایجاد حرفه‌های با ثبات است و از پدید آمدن شغل‌های کاذب و ناپایدار که توسعه همه جانبه کشور را هدف قرار می‌دهد و سبب آسیب‌های مختلف اجتماعی می‌شود، جلوگیری به عمل می‌آورد.
از این رو و به مناسبت هفته ملی مهارت گفت و گویی داشته‌ایم با «محمدرضا ملکان» رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان گنبدکاووس پیرامون عملکرد این نهاد و چالش‌ها و برنامه‌های پیش‌روی آن که مشروح این گفت و گو را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* راه‌اندازی نهضت مهارت آموزی در گنبدکاووس

فارس: ضمن تبریک هفته ملی مهارت در ابتدا یک خبر خوب به مردم بدهید.

ملکان: بنده نیز این هفته را که در سال جاری با شعار جهش مهارت مزین شده به همه مردم عزیز به ویژه مهارت آموزان تبرک می‌گویم. اگر بخواهم یک خبر خوب بدهم باید بگویم به لطف خدا در هفته جاری نخستین جلسه شورای مهارت در شهرستان گنبدکاووس با حضور ۱۲ دستگاه‌های اجرای مرتبط با هدف تقویت و توسعه مهارت آموزی در شهرستان برگزار شد که قطعا برکات آن را در حوزه اشتغالزایی و افزایش توان مهارتی جوانان خواهیم دید.

فارس: برنامه شما برای توسعه مهارت آموزی با محوریت توانمندسازی جوانان چیست؟

ملکان: ما معتقد هستیم یکی از اقداماتی که به برکت انقلاب به خوبی انجام شد نهضت سوادآموزی بود که با همین الگو امسال برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم تا نهضت مهارت‌آموزی را با محوریت جوانان و هدایت آنها به سمت مهارت‌آموزی با هدف دوری از کارمندی و حرکت در مسیر کارآفرینی اجرایی کنیم.

یکی از مولفه‌های این برنامه تدوین شده توجه جدی به دانش آموزان، نوجوانان و جوانان است که به نظر ما می‌توانند در سالهای آتی تغییرات مهم و اثرگذاری را ایجاد کنند.

* کاهش 20 درصدی تعهدات آموزشی/ آسیب 3/5 میلیاردی به آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای

فارس: کرونا چه تاثیری بر عملکرد شما در سال جاری داشته است؟

ملکان: با توجه به اینکه بیماری کرونا در اسفندماه سال گذشته رخ نمایی کرد، تدوین برنامه عملیاتی امسال برای ما با نگاه جدی به این موضوع شکل گرفت و به همین دلیل ۲۰ درصد از تعهدات آموزشی ما در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد.

در چهار ماهه اخیر در بخش دولتی ۱۳۹ هزار و ۷۱۴ نفر ساعت آموزش ارائه شده و در بخش خصوصی نیز ۲۶ هزار و ۹۶۶ نفر ساعت آموزش به مخاطبان ارائه شده است که در بخش خصوصی شاهد کاهش شدید آمار به علت تعطیلی اجباری آنها به دلیل کرونا هستیم.

فارس: بزرگترین آسیب کرونا به حوزه فنی و حرفه‌ای در شهرستان را چه می‌دانید؟

ملکان: در کنار کاهش شدید برگزاری آموزش‌ها، فشار اقتصادی بسیار سنگینی به بخش خصوصی ما وارد شده است زیرا از میان ۶۴ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد بالغ بر ۹۰ درصد آنها مستاجر بوده و حتی برای پرداخت اجاره بهای خود نیز با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند.

در اسفند و فروردین یعنی دو ماهه ابتدای شیوع کرونا بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خسارت به کسب و کار آموزشگاه‌های ما وارد شده بود که تا به امروز حداقل به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است، این در حالی است که سامانه کارآ تنها ۶ میلیون تومان تسهیلات ۱۲ درصد به مشاغل آسیب‌دیده اعطا می‌کند.

فارس: پیشنهاد شما برای مقابله با اثرات مخرب کرونا بر مهارت‌آموزی چیست؟

ملکان: ما پیشنهاداتمان را در ستاد مقابله با کرونا نیز ارائه کردیم و به صورت مشخص گفته‌ایم می‌‌توانیم کارگاه‌های بزرگ خود را برای برگزاری دوره‌های مهارتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حداقل ۶ نفره و حداکثر ۱۲ نفره در بخش دولتی و حداقل سه نفره و حداکثر ۶ نفره در بخش خصوصی برگزار کنیم که متاسفانه هنوز با این پیشنهاد موافقت نشده است.

در این طرح پیشنهادی فواصل به وجود آمده بین مهارت‌آموزان بسیار بیشتر از پروتکل‌های ابلاغی نیز خواهد بود.

* اعتبار 11 میلیاردی اتمام پروژه مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران

فارس: سرنوشت پروژه عمرانی مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران گنبدکاووس به کجا رسید؟

ملکان: امسال یکی از اولویت‌های ما پیگیری و به نتیجه رساندن پروژه مرکز خواهران گنبدکاووس است که در سال ۱۳۹۰ کلنگ‌زنی شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این مرکز که دارای ۲ هزار متر مربع فضای آموزشی است براساس پیش‌بینی‌های قبلی حدود ۷ میلیارد تومان هزینه برای بهره‌برداری لازم داشت که براساس ارزیابی‌های جدید این مبلغ به ۱۱ میلیارد تومان رسیده است.

در حال حاضر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور آماده است به هر میزانی که شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان اعتبار و منابع برای تکمیل این پروژه تخصیص دهد به همان مقدار به اتمام ساخت آن کمک نقدی کرده و یا در تجهیز مرکز همکاری کند.

فارس: عملکرد شما در سال گذشته چگونه بوده است؟

ملکان: در سال ۱۳۹۸ تعهد آموزشی ما ۳۹۳ هزار نفر ساعت بوده است که با تلاش همکارانم و استقبال مهارت آموزان توانستیم ۴۴۳ هزار و ۵۴ نفر ساعت آموزش را اجرایی کنیم که حدود ۵۰ هزار نفر ساعت بیش از تعهد آموزشی‌مان بوده است.

فارس: مهم‌ترین چالش پیش‌روی فنی و حرفه‌ای در گنبدکاووس را چه می‌دانید؟

ملکان: در شهرستان گنبدکاووس به لطف خدا و تلاشی که در این سال‌ها صورت گرفته همواره متقاضی و مهارت‌آموز داشته‌ایم و دانشجویان و جوانان ب این بلوغ رسیده‌اند که برای حضور جدی در بازار کار و کسب درآمد پایدار باید مهارت‌های شغلی را بیاموزند.

این نکته هم قبل از بیان چالش بزرگ ما در شهرستان باید گفته شود که عمده افرادی که در دوره‌های فنی و حرفه‌ای در شهرستان گنبدکاووس شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک قبولی در آزمون شده‌اند در حال حاضر مشغول به کار و کسب درآمد هستند.

اما قطعا مهم‌ترین چالش ما در فنی و حرفه‌ای شهرستان گنبدکاووس که در سال‌های آتی نیز می‌‌تواند ما را با مشکلاتی رو به رو کند فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات کارگاه‌های ماست که با تمام تلاشی که در یکی دو سال اخیر داشته‌ایم تنها ۳۰ درصد آن را به روز کنیم.

* امکان توسعه آموزشگاه‌های مجازی در گنبدکاووس

فارس: آیا امکان توسعه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای فراهم است؟

ملکان: با توجه به اینکه آموزشگاه‌های ما در سال‌های اخیر نیز با حدود 20 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند برابر دستورالعمل صادر شده واگذاری مجوز جدید آموزشگاه به جز آموزشگاه‌های مبتنی بر فضای وب و آنلاین و آموزشگاه‌های شاغلان و بین‌الملل ممنوع شده است.

فارس: در خبرها درخواستی از سوی خبرنگاران مبنی بر ایجاد دوره‌های آموزشی خبرنگاری آمده بود؟ آیا این امر محقق می‌شود؟

ملکان: بله. برخی از همکاران رسانه‌ای شما در خبرگزاری‌ها و مطبوعات خواستار برگزاری دوره‌های خبرنگاری با هدف ایجاد یک ساز و کار جدی و قانونی برای ورود علاقه‌مندان به حوزه رسانه و جلوگیری از حضور افراد فاقد توانمندی‌های تخصصی در این عرصه بودند که با توجه به وجود این سرفصل در دوره‌های موجود سازمان فنی و حرفه‌ای پیگیری‌های لازم را برای ایجاد این دوره آغاز کرده‌ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار