مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان این که جامعه شیعی در زمان امام محمدباقر(ع) شکوفا شد، گفت: بستر دانشگاه علمی در زمان امام باقر(ع) آغاز و در زمان امام صادق(ع) به اوج رسید.

شکوفایی جامعه شیعی درزمان امام باقر(ع)/دانشگاه علمی پایه گذاری شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تسلیت شهادت امام محمدباقر (ع) اظهارکرد: امام محمدباقر (ع) در کربلا به عنوان طفل حضور داشت و زندگی ایشان با جهاد و شهادت و همچنین با اسارت خاندان امام حسین (ع) همراه بود.

وی افزود: ایشان در طفولیت و خردسالی شاهد صحنه های دلخراش حادثه کربلا و اسارت خاندان امام حسین (ع) بود.

ولی نژاد بیان کرد: دوران امام محمدباقر (ع) دوران ناگوار و تلخی بود چون بعد از شهادت امام حسین (ع) به این خاندان بسیار سخت گرفته و فشارها و سختی های زیادی به آن ها تحمیل شد.

وی اضافه کرد: خاندان یزید همیشه در هراس بود که مردم مدینه با کمک امام سجاد (ع) علیه یزید قیام کرده و به همین دلیل هم در مدینه به خاندان امام سخت گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: بعد از سرنگونی یزید کم کم شرایط جامعه بهتر شد و البته همچنان سختی ها وجود داشت اما به دلیل درگیری سیاسی حکومت بنی امیه و خاندان بنی عباس و افزایش دامنه نزاع‌ها، حکومت بنی امیه خیلی فرصت سختگیری به امام باقر (ع) را نداشت.

وی بیان کرد: در زمان امام باقر (ع) پایه علم و دانش آغاز شد و بستر دانشگاه علمی در زمان ایشان آغاز و در زمان امام صادق (ع) به اوج رسید.

ولی نژاد ادامه داد: به همین دلیل جز در دوران حضرت علی (ع) در تاریخ زندگی اهل بیت بیشتر احادیث را در زمان این دو امام بزرگوار می بینیم.

وی توضیح داد: شرایط سیاسی زمان این دو امام بزرگوار هموارتر و آرامش بیشتر ایجاد شد تا کارهای علمی و فرهنگی انجام شود؛ بنابراین روایات و احادیث و سخنان بیشتری داشته و کتب حدیث و روایات به دوران این دو شخصیت برمی گردد.

ولی نژاد اضافه کرد: امام محمد باقر (ع) مردم را به فهم در دین سفارش کرده و فرمودند کمال و سعادت آدمی در این است که فهم درستی از دین داشته باشد.

وی بیان کرد: در طول تاریخ، دین اسلام از دینداران زیادی آسیب خورده و بنی امیه و بنی عباس که مدعی حکومت دینی بودن بر امامان سخت گرفتند و آنها را به شهادت رساندند و نشان می‌دهد که کج‌فهمی، انحراف و تفسیر غلط سبب این امر بوده است.

ولی نژاد اضافه کرد: بنابراین ایشان تأکید داشتند کمال انسان و سعادت انسان فهم درست از دین است و امروز هم شاهد این هستیم برخی از کشورهای اسلامی به راحتی با آمریکا کنار آمده و این نشانه کج‌فهمی آنها است.

وی تصریح کرد: داعش هم زاییده فهم غلط دین است، آنها انسان های زیادی را سر بریده و به بهانه‌های واهی که سند دینی نداشت جنگ خانمان سوز را در عراق و لبنان و سوریه به راه انداختند و سود آن عاید آمریکا شد.

ولی نژاد تصریح کرد: اگر مردم ایران سربلند هستند به دلیل راهنمایی های امامان انقلاب بوده که نتیجه فهم درست در دین بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار