شیوع کرونا و ترس از ابتلا به این بیماری، ارتباط اجتماعی مردم را تا حد زیادی قطع و یا محدود کرد اما نداشتن امکان زندگی عادی ناشی از نبود درآمد و طرد از جمع خانواده، معتادان متجاهر را نه تنها در معرض ابتلای بیشتر به کرونا قرار داد بلکه در نتیجه کاهش توزیع اقلام بهداشتی و پیشگیرانه، احتمال شیوع سایر بیماری‌ها مانند ایدز و بیماری‌های جنسی نیز در آنان بیشتر شد.

دغدغه سلامت معتادان متجاهر گلستان در شرایط کرونایی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، یکی از تبعات شیوع کرونا، افزایش استرس و ترس از تعاملات اجتماعی و ارتباطی با سایرین حتی نزدیکان و اعضای خانواده بود؛ موضوعی که هر چند به مرور زمان کمرنگ شد اما ضرورت کاهش ریسک ابتلا به این بیماری، بخش هایی از تعاملات روزمره به ویژه ارتباط با افراد پرخطر مانند معتادان را حذف و طرح هایی مانند جمع‌آوری معتادان را متوقف کرد.

اگر چه در ابتدا و به غلط، باور مبتلا نشدن معتادان به کرونا در جامعه پخش شد اما داده های آماری و نتایج آزمایشگاهی ثابت کرد که این تصور اشتباه است و پایه و پشتوانه علمی ندارد.

درمانگران و کادر پزشکی تاکید دارند که مصرف مواد مخدر سبب کاهش سیستم ایمنی و دستگاه تنفسی می شود و میزان آسیب پذیری در برابر کرونا را بیشتر خواهد کرد.

در نتیجه افزایش تلاش ها برای کمک به درمان بیماران کرونایی و تامین امکانات مورد نیاز برای جلوگیری از گسترش این بیماری، برخی خدمات معمول به معتادان متوقف شد و ناخواسته زنگ خطری جدی برای سلامت این افراد به صدا درآمد.

از یک سو جمع آوری معتادان و انتقال آنها به مراکز ماده ۱۶ امکان سرایت و ابتلای افراد حاضر در این مراکز را بیشتر می کرد و از سوی دیگر عدم جمع آوری آنها و تردد معتادان کارتن خواب و متجاهر بر امکان شیوع کرونا می افزود.

با گذشت چند ماه از شیوع کرونا جمع آوری دوباره معتادان متجاهر زیر سایه ملاحضات شدید بهداشتی در دستور کار قرار گرفت تا امیدها برای خدمات دهی مطلوب تر به این قشر افزایش یابد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گلستان در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : از زمان شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و  ۲۲۴ معتاد از طریق ۶ مرکز ثابت کاهش آسیب و ۱۵ تیم سیار کاهش آسیب، بسته های حمایتی - بهداشتی فراخور شرایط عمومی خود دریافت کردند.

محمودرضا روحانی‌فر اظهار داشت: با وجود شیوع کرونا و با مجوز مراکز بهداشتی، جمع آوری معتادان متجاهر آغاز گردید.

وی افزود: در ۵ ماه گذشته ۵۸ معتاد متجاهر در محلات پرخطر و آسیب پذیر شناسایی و جمع آوری شدند که ابتلای سه نفر از آنان به کرونا قطعی اعلام شد.

 معاون پیشگیری بهزیستی گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۵ میلیارد ریال در کمیته "پیشگیری از بیماری‌های واگیر" با محوریت کرونا هزینه شد که بخشی از این اعتبار صرف ارتقای پوشش های حمایتی و بهداشتی معتادان متجاهر گلستان گردید.

 مریم رضایی گفت : با شیوع کرونا و بر اساس آئین نامه ابلاغی در اسفند ماه، پذیرش معتادان در کمپ ها و مراکز ماده ۱۶ که وظیفه درمان معتادان را دارند متوقف شد و مددجویان حاضر در این مراکز نیز تا دوره زمانی امن قرنطینه شدند.

وی افزود : با ممنوع شدن پذیرش معتادان، نقش کارشناسان بهزیستی و همیاران داوطلب حوزه سلامت روان پررنگ تر شد و با استفاده از ظرفیت های موجود در بهزیستی گلستان، همه پاتوق ها، محلات پر ریسک و پرخطر و مراکز تجمع معتادان کارتن خواب به طور ویژه زیر نظر قرار گرفت تا سلامت این قشر به عنوان یکی از گروه های پرخطر ابتلا به کرونا تامین شود.

وی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی و غذایی در بین معتادان متجاهر گلستان در ایام شیوع کرونا متوقف نشد و با توزیع ماسک و ژل ضد عفونی کننده تلاش کردیم این قشر نیز از خدمات پیشگیرانه کرونا بهره مند شوند.

رضایی گفت: در چند هفته گذشته و با همکاری شهرداری گرگان، گرمخانه ای در شرق این شهر راه اندازی شد که معتادان متجاهر پس از جمع آوری به این مرکز منتقل شده و در مدت قرنطینه از خدمات مورد نیاز بهره مند می شوند.

به گفته معاون پیشگیری بهزیستی گلستان، در این مرکز معتادان ۱۵ روز قرنطینه می‌شوند و در صورت منفی بودن تست کرونا به مراکز ترک اعتیاد یا اقامتی ماده ۱۶ منتقل می شوند.

حسین احمدی از اعضای سمن های مردمی فعال در ارائه خدمت به معتادان در گرگان به خبرنگار ایرنا گفت: دشواری تهیه اقلام پیشگیرانه و بهداشتی، فعالیت های ما را به شدت کاهش داده و با وجود تمایل نیکوکاران و خیران، تهیه اقلامی مانند ماسک و ژل ضد عفونی کننده بسیارسخت است.

وی بیان کرد: بسیاری از معتادان متجاهر در جایگاه ها و مناطق غیر بهداشتی و پر ریسک زندگی می کنند و ضرورت استفاده از اقلام پیشگیرانه برای آنها چند برابر سایرین است زیرا این افراد به دلیل تردد مداوم در مناطق گوناگون شهرها، اگر به کرونا مبتلا شوند زنجیره شیوع کرونا را تشدید می کنند.

وی ادامه داد : اقشار بی خانمان و آسیب پذیر درحالی‌که جزو گروه های پرخطر و در معرض خطر هستند از دسترسی وسایل پیشگیری از ابتلا به کرونا و حتی آموزش های تخصصی محرومند.

احمدی اضافه کرد: به طور مثال تشکل های مردم نهاد گلستان به طور مستمر وسایل پیشگیری و وسایل روابط جنسی محافظت شده در اختیار افراد بی خانمان و معتادان قرار می دادند که با توقف این کار، احتمال شیوع ایدز، سل و زگیل تناسلی در این افرد افزایش می یابد.

وی گفت: تشکل های مردمی فعالیت های میدانی خود برای کمک به معتادان متجاهر گلستان را به دلیل نگرانی از ابتلای خود به کرونا تعطیل کردند و در شرایط فعلی چشم اندازی برای شروع دوباره فعالیت آنان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز چهارشنبه گفت: تاکنون ۳۱۷ هزار و ۳۸۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسید.

طبق آخرین اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در استان تاکنون ۶۴۹ نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار