برداشت پسته وحشی و ارگانیک در سطح پنج هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی قازانقایه شهرستان مرزی مراوه‌تپه واقع در شرقی ترین قسمت گلستان با پیش‌بینی تولید ۲۲۰ تن محصول آغاز شد.

پیش‌بینی برداشت ۲۲۰ تن پسته وحشی در مراوه‌تپه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، شرایط آب و هوایی شهرستان مراوه‌تپه که در مجاورت ترکمنستان واقع است با تابستان بسیار گرم و زمستان بسیار سرد سبب شده تا به گفته کارشناسان از ۸۰۰ سال قبل، شرایط برای رویش درخت پسته وحشی در این منطقه مناسب شده و هزاران هکتار از اراضی این دیار به رویشگاه این محصول تبدیل شود.

وسعت رویشگاه پسته وحشی در مراوه‌تپه به گفته کارشناسان جهادکشاورزی طی ۶۰ سال گذشته از ۵۰ هزار هکتار به سبب برداشت زود هنگام محصول، چرای بی رویه دام و قطع درختان به کمتر از ۱۰ هزار هکتار کاهش یافته که فعلا پنج هزار هکتار آن توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان برای حفظ، احیاء و بهره‌برداری از این نعمت خدادادی جهت معیشت مرزنشینان در اختیار شرکت تعاونی پسته این شهرستان قرار گرفته است.

فرماندار مراوه‌تپه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شروع برداشت پسته وحشی ارگانیگ از سطح پنج هزار هکتار از درختان جنگلی و کوهی منطقه قازانقایه و هفت روستای دهستان "پالیزان" این شهرستان خبر داد و گفت: مطابق نظر کارشناسان جهادکشاورزی امسال به سب شرایط آب و هوایی خوب، محصول پسته از مرغوبیت خوبی برخوردار است و پیش بینی می‌شود، ۲۲۰ تن از این محصول برداشت شود.

امانگلدی ضمیر افزود: قیمت خرید هر کیلوگرم پسته وحشی به صورت خوشه‌ای و پوست نشده ۸۵ هزار ریال و قیمت خرید هر کیلوگرم پسته پوست کُنده شده و آماده مصرف ۶۰۰ هزار ریال تعیین شده که توسط شرکت تعاونی پسته منطقه مراوه‌تپه از اهالی خریداری می‌شود.

وی اضافه کرد: با اقدامات حفاظتی مانند بذر پاشی و غرس نهال پسته در اراضی مراوه‌تپه توسط منابع طبیعی با مشارکت مرزنشینان در چند سال گذشته، هم‌ اکنون وسعت رویشگاه این محصول در منطقه قازانقایه و هفت روستای دهستان پالیزان این شهرستان حدود ۱۵ هزار هکتار است که فعلا پنج هکتار آن برای بهره‌برداری در اختیار اهالی منطقه و شرکت تعاونی آن قرار گرفته است.

شهرستان مراوه‌تپه با سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت، افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد که در دو نقطه شهری و ۱۰۸ روستا سکونت دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار