نداشتن جایگاه سوخت‌رسانی به هواپیماها در فرودگاه کلاله یکی از مهم‌ترین علت‌های عدم استقبال ایرلاین‌ها از برقراری پرواز از این فرودگاه عنوان شده و آن طور که مدیرکل فرودگاه‌های استان گفته قرار است به‌زودی وزارت نفت این مشکل را برطرف کند.

فعالیت دوباره فرودگاه کلاله در انتظار تصمیم وزارت نفت؛ بلاتکلیفی میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از کلاله، حدود نیم قرن از ساخت فرودگاه کلاله در شرق استان گلستان می‌گذرد البته در آن زمان این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای سمپاش استفاده می‌شود تا اینکه یک بار در اوایل دهه 70 و بار دیگر در شروع به کار دولت نهم در سال 84 با صرف بیش از 15 میلیارد تومان زیرساخت‌های مربوط به پروازهای مسافری در آن فراهم شد.

کار تکمیل زیرساخت‌های این فرودگاه تا سال 91 به طول انجامید و قرار بود با افتتاح این فرودگاه، بخشی از بار عدم توسعه یافتگی شهرستان‌های شرق استان را بر دوش بکشد نه فقط این اتفاق رخ نداد بلکه برقراری و پایداری پروازها از این فرودگاه به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.

در این سال‌ها هشت بار و هر دفعه برای مدت کوتاهی پروازها از این فرودگاه به مقصد تهران برقرار شد اما هیچ وقت بیشتر از چند ماه دوام نیاورد، آخرین باری که پروازهای فرودگاه کلاله با تبلیغات بسیار زیاد برقرار شد فقط 8 ماه دوام آورد و ایرلاین‌ها که به علت عدم استقبال مسافران متضرر می‌شدند، پروازهای خود را لغو کردند.

در تمام این سال‌ها عدم استقبال مردم شرق استان از این فرودگاه علت تعطیلی پروازها اعلام می‌شد، هر چند خیلی از مردم معتقد بودند موضوعات پشت پرده دیگری هم وجود دارد مانند همزمانی پرواز به تهران که از فرودگاه گرگان انجام می‌شد یا کنسلی‌های مکرر که بی‌اعتمادی مسافران را درباره پروازهای فرودگاه کلاله به همراه داشت.

به هر حال همه آنچه گفته می‌شد درباره عدم حمایت‌ها از سوی مردم و مسئولان بود تا اینکه مدیرکل جدید فرودگاه‌های استان به موضوع دیگری هم اشاره کرد و گفته یکی از بزرگترین معضل‌ها در عدم پایداری پروازها در فرودگاه کلاله نداشتن جایگاه سوخت‌رسانی به هواپیماها است.

علی متانت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان گفت: مشکل فرودگاه کلاله باید اساسی برطرف شود و از طرفی استقبال مردم شرق استان هم به عنوان یک موضوع بسیار مهم در برقراری و پایداری پروازها است.

وی افزود: یکی از مشکلات اصلی این فرودگاه نداشتن جایگاه سوخت است، در این زمینه به همراه مجمع نمایندگان و استاندار نشست‌های خوبی با وزارت نفت برگزار شده و آن طور که مسئولان قول داده‌اند به زودی این مشکل برطرف خواهد شد.

هر چند متانت پاسخی درباره اینکه  "به زودی" چه زمانی فرا می‌رسد نداد اما اضافه کرد: همه زیرساخت‌های فرودگاه کلاله از جمله باند، تجهیزات هوانوردی و غیره در این فرودگاه وجود دارد و ما نیز برای برطرف شدن مشکل جایگاه سوخت برنامه کوتاه، میان و بلندمدت ارائه کرده‌ایم و منتظر تصمیم وزارت نفت هستیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر درباره فرودگاه کلاله پروازها به مقاصدی است که بیشتر از سوی مردم استقبال شود، مطالعات و بررسی‌های ما نشان داده با توجه به بافت جمعیتی شرق استان، پروازهای زاهدان و زابل مورد استقبال بیشتری قرار خواهد گرفت. برای همین دو روز در هفته پرواز کلاله زاهدان و یک بار به زابل و همچنین دو پرواز به تهران پیش‌بینی شده که البته تا زمان رفع مشکل جایگاه سوخت برقراری آنها امکانپذیر نیست.

با اینکه مشکلات فرودگاه کلاله همچنان برقرار است و مردم و ایرلاین‌ها استقبالی از پروازهای این فرودگاه نمی‌کنند اما متانت گفته 12 میلیارد تومان اعتبار دیگر برای ایجاد دیوار حفاظتی این فرودگاه به طول 12 کیلومتر در حال ساخت است.

وی درباره اینکه در حال حاضر چه استفاده‌ای از میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری که در فرودگاه کلاله انجام شده است گفت: در حال حاضر به دنبال تکمیل زیرساخت‌های این فرودگاه هستیم. ضمن اینکه برای بحث هوانوردی عمومی و آموزش خلبانی نیز رایزنی‌هایی انجام شده که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

سرمایه‌گذاری و تکمیل زیرساخت‌های فرودگاه کلاله موضوع با اهمیتی است اما با این شرط که مشکلات برقراری پروازهای پایدار از این فرودگاه برطرف شود وگرنه در تمام این سال‌ها چند 10 میلیارد تومان در این فرودگاه هزینه شده بود و الان بدون استفاده باقی مانده است. البته مسئولان فرودگاه‌های استان توپ را به زمین وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان انداخته‌اند و باید دید آیا اولا مشکل جایگاه سوخت این فرودگاه برطرف می‌شود و پس از آن ایرلاین‌ها و مردم چه استقبالی از پروازهای این فرودگاه خواهند کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار