مدیر کل انتقال خون گلستان گفت: گلستان تنها استانی است که سیستم سامانه متحرک انتقال خون نداشته و بیش از 80 درصد شهرهای استان پایگاه انتقال خون ندارند.

80 درصد شهرهای استان فاقد پایگاه انتقال خون هستند/ مراجعه 307 گلستانی برای اهدای پلاسما در استان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از برنا از گرگان؛ سید صادق بنی عقیل صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: زیرساخت های انتقال خون در گلستان مطلوب یک استان با جمعیت 2 میلیون نفر نیست و ضمن این که با شیوع ویروس کرونا این شرایط سخت تر از گذشته شده است.

وی در ادامه گفت: در مرداد ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 24/1درصد افزایش در آمار خونگیری را شاهد بوده ایم اما در مجموع در 5 ماه ابتدای سال نسبت به 5 ماهه ابتدای سال گذشته 63/0 درصد کاهش خون گیری، 57/1 درصد افزایش خون گیری از بانوان و 84/5 درصد افزایش در امار اهدا کنندگان بار اول (معادل دو هزار 535 نفر) را شاهد بوده ایم.

به گفته وی در 5 ماهه ابتدای امسال 20 هزار و 53 واحد خون گیری داشته ایم که تعداد مراجعات در این بازه زمانی یک هزار 651 نفر کاهش پیدا کرده اما آمار خون گیری تنها 127 نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته بود.

بنی عقیل ضمن بیان اینکه پلاسما را میتوانیم تا 1سال نگهداری کنیم در رابطه با آمار اهدای پلاسما کووید-19 تصریح کرد: 307 نفر در طول پنج ماهه گذشته برای اهدای پلاسمای خون مراجعه کردند و توانستیم 210 واحد پلاسما از این افراد دریافت کنیم که این پلاسما برای بیماران مورد استفاده قرار گرفته شد.

مدیر کل انتقال خون گلستان خاطرنشان کرد: دستگاه پلاسما در گنبد کاووس تهیه شده است و به محض زرد شدن وضعیت استان از لحاظ شیوع کرونا این دستگاه راه اندازی خواهد شد.

بنی عقیل تاکید کرد: از مردم درخواست داریم با توجه به اینکه نگران موج سوم شیوع ویروس کرونا هستیم افراد بهبود یافته به شکرانه سلامت خود نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت مساجد در ترویج اهداء خون، ترغیب مردم از طریق اطلاع رسانی ائمه جماعت و هیئت امنا را برای این عمل خداپسندانه بسیار تاثیر گذار عنوان کرد و از مردم خواست به نوعی نذر خون داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: اتوبوس انتقال خون تاثیر بسیار زیادی در افزایش آمار خون گیری در استان دارد و گلستان تنها استانی است که سیستم سامانه متحرک انتقال خون نداشته و بیش از 80 درصد شهرهای استان پایگاه انتقال خون ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار