مسوولان شهرستانی و استانی پیرامون موضوع کمبود آب در گرگان فقدان استراتژی تامین آب و اعتبارات قطره‌چکانی را از مهم‌ترین علت‌های عدم رفع مشکل به شکل دائمی می‌دانند.

فقدان استراتژی تامین آب در گرگان/ اعتبارات اصلاح شبکه قطره‌چکانی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، آب این روزها مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مولفه‌ای است که کشورهای مختلف و جوامع بشری با حساسیت ویژه و نگاهی ژرف به آن نگریسته و منابع آبی را همچون ذخایر بزرگ امنیتی و حیاتی کشور خود به شمار می‌آورند.

ایران به نسبت جوامع و کشورهای دیگر در زمره کشورهای کم آب قرار گرفته و با توجه به رشد فزاینده مصرف، کاهش بارندگی و گرم‌تر شدن هوای کره زمین که نهایتا کاهش منابع آب شیرین را در پی داشته توجه به منابع آبی اهمیت افزون‌تری یافته است.

استان گلستان با وجود قرار گرفتن در نوار شمالی کشور و در حاشیه دریای خزر و با وجود کوهپایه‌های البرز در برخی از نقاط، به علت‌های مختلف از جمله بیابانی بودن شمال استان، کشت بی‌رویه محصولات کشاورزی بسیار آب‌بر و فقدان استراتژی تامین و مصرف آب در زمره استان‌هایی قرار دارد که در صورت عدم برنامه‌ریزی و توجه در سال‌های آتی با مشکلات جدی رو به رو می‌شود.

در سال‌های اخیر نیز روند کم آبی در کنار موضوع رشد جمعیت و مصرف بی‌رویه بسیاری از شهرها را با مشکلات کمبود آب رو به رو کرده است که شهر گرگان در مرکز استان گلستان نیز در این زمره قرار گرفته و با قطعی آب در برخی از ساعات شبانه‌روز در تابستان مواجه شده است.

از این‌رو شهروندان گرگانی با بیان مشکل با عنوان «کم‌آبی مردمان گرگان را کلافه کرده است» خواستار پیگیری این موضوع از مسوولان مربوطه شده‌اند که به همین منظور ما ضمن گفت و گو با دو شهروند گرگانی، موضوع را از فرماندار شهرستان گرگان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان جویا شده‌ایم.

* قطعی شبانه آب در مرکز استان ناامید کننده است/ اگر هر سال یک گام برداشته می‌شد الان مشکلی نداشتیم

شهروند گرگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان، با اشاره به اینکه مشکل کمبود آب در شهرستان گرگان به امسال و سال گذشته باز نمی‌گردد، اظهار کرد: سال‌هاست که ما با این مشکل رو به رو هستیم و در فصل تابستان و گرمای هوا این موضوع نمود بیشتری پیدا می‌کند.

علی نودیجه با بیان اینکه بارها در رسانه‌ها و جراید و جلسات مختلف مسوولان این نکته مطرح شده است که حدود 30 درصد از آب شرب لوله‌کشی گرگان در مسیر انتقال به دلیل فرسودگی و عدم نوسازی شبکه انتقال هدر می‌رود، افزود: در طی این سال‌ها اگر هر سال بخشی از این مسیر اصلاح شده و با همت بیشتری به این موضوع توجه می‌شد قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری را شاهد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه مردم گرگان شب‌ها با قطعی مداوم آب در بسیاری از مناطق رو به رو هستند، خاطرنشان کرد: این خیلی بد است که در مرکز استان شاهد قطعی برق به صورت مکرر در شب‌ها باشیم و سرعت رسیدگی مسوولان به این موضوع نیز بسیار کند و ناامید کننده باشد.

* مردم منتظر افتتاح سد و مجتمع آبرسانی هستند/ قطع کردن آب پاک کردن صورت مساله است

شهروند دیگر گرگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به اینکه مردم گرگان سال‌هاست منتظر افتتاح سد «شصت‌کلا» و مجتمع آبرسانی «شصت‌کلاته» هستند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد سرعت بسیار کند اجرای این پروژه‌ها موجب فرسودگی بخش اجرا شده آن نیز شده باشد.

سعید خان‌احمدی با بیان اینکه مردم منتظر بیان راهکار و اندیشه مسوولان برای حل معضل آب گرگان هستند، ادامه داد: قطع کردن آب در مناطق مختلف تنها یک مسکن مقطعی برای پاک کردن صورت مساله است و به نظر نمی‌تواند یک راهبرد اساسی در برابر این مشکل جدی مردم شهر گرگان باشد.

وی بر لزوم ارائه پاسخی شفاف از سوی مسوولان پیرامون این موضوع تاکید کرد و گفت: البته معتقد هستم صرفه‌جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی و چه در بخش‌های صنعتی و کشاورزی نیز می‌تواند کمک بسیاری به حل مساله کند.

* منابع تامین آب گرگان زیرزمینی است/ استاندار و نمایندگان پیگیر حل معضل کم‌آبی گرگان

فرماندار شهرستان گرگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به اینکه منابع تامین آب در شهر گرگان بر خلاف بسیار از شهرها عمدتا زیرزمینی است و نه سطحی، تصریح کرد: بالغ بر 80 تا 90 درصد منابع تامین آب شهر گرگان زیرزمینی است و همگان می‌دانیم که منابع آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر دائم در حال کاهش بوده است.

محمد حمیدی با بیان اینکه موضوع حل مشکل کم‌آبی گرگان کاری بزرگ و چند وجهی است، افزود: با دستور و پیگیری شخص استاندار و جلسات متعددی که با نمایندگان شهرستان گرگان و مجمع نمایندگان استان داشته‌ایم در حال تلاش برای رفع این معضل به شکل استاندارد، علمی و فنی هستیم.

وی با بیان اینکه پروژه احداث و بهره‌برداری از سد شصت‌کلا در حال نهایی شدن است، خاطرنشان کرد: این سد در صورت بهره‌برداری می‌تواند ۲۰ تا ۲۵ درصد آب شهر گرگان را تامین کند که به همین منظور اطلاعات فنی دقیق این پروژه در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

* 400 لیتر بر ثانیه کمبود آب شرب گرگان/ نمی‌توان منابع آبی را به یکباره مصرف کرد

فرماندار شهرستان گرگان با تاکید بر اینکه در حال حاضر و بدون احتساب افزایش جمعیت شهر گرگان به دلیل پایتخت بودن و مهاجرت‌های فصلی و دائم نیاز آبی شهر گرگان در بخش خانگی و شرب حدود یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه است، ادامه داد: در حال حاضر ما در شهرستان توان تامین یک هزار و ۳۵۰ لیتر بر ثانیه را داریم و طبیعتا با کمبود آب در برخی از ساعات شبانه‌روز خواهیم شد.

حمیدی با اشاره به اینکه نمی‌توان تمام منابع آبی شهرستان را نیز به یکباره تخلیه و مصرف کرد، گفت: قطعی آب با توجه به ظرفیت، امکانات و میزان تامین آب ناگزیر است اما با این وجود تلاش شده قطعی آب در ساعاتی باشد که مردم عمدتا خواب بوده و فعالیت حساس کمتری در منازل صورت بگیرد به همین منظور به جای ظهر و یا در طول روز در ساعت پایانی شب و نزدیکی بامداد این قطعی به ناچار اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه به عنوان ۳۰ درصد هدررفت منابع آبی در شبکه انتقال در گرگان مطرح می‌شود در وهله نخست غیرواقعی و فاقد آمار دقیق کارشناسی است، تاکید کرد: در وهله بعدی نیز باید گفت مقداری در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد هدر رفت در خطوط انتقال شبکه در تمامی شهرها طبیعی بوده و در حال حاضر نیز وجود دارد.

* اختصاص بیشترین اعتبار تملک‌دارایی به حوزه تامین آب

فرماندار شهرستان گرگان رفع مشکلات و نواقص در شبکه انتقال و حتی کاهش هدر رفت به کمترین میزان ممکن را یک اصل اساسی و از جمله دستور کارهای مدیران این شهرستان دانست و گفت: در دو سه سال اخیر بیشترین اعتبارات تملک‌دارایی در شهرستان را صرف این موضوع کرده‌ایم و با توجه به حجم بالای بودجه مورد نیاز برای اصلاح شبکه در سطح شهر نیازمند اعتبارات کلان ملی و استانی هستیم.

حمیدی از جلسه مشترک با نمایندگان مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی پیرامون حل مشکل کمبود آب در گرگان خبر داد و افزود: در این جلسات اولویت پیشنهادات ما تلاش نمایندگان برای اخذ اعتبارات استانی و ملی برای اصلاح شبکه انتقال آب شرب خانگی بوده است.

* کمبود آب گرگان سابقه‌ای 10 ساله دارد

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان با اشاره به اینکه برای پاسخ‌دهی به موضوع مهم کمبود آب در گرگان ابتدا نیاز به اصلاح نگاه به این حوزه داریم، اظهار کرد: شناخت واقعی مشکل و تلاش برای حل مشکلات، اصلی مهم برای دریافت نتیجه بهتر و واقعی‌تر پیرامون اقدامی است که ما نیز قطعا به دنبال آن بوده و خواهیم بود.

هرمزی با بیان اینکه نیاز آبی شهر گرگان در پیک مصرف سال جاری، یک هزار و ۷۳۷ لیتر در ثانیه بوده است، افزود: در حال حاضر تنها یک هزار و ۲۷۶ لیتر در ثانیه امکان تولید در استان گلستان می‌باشد و عملا با ۴۶۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب مواجه هستیم که برای رفع آن تلاش و پیگیری همکاران شرکت آب منطقه‌ای با توجه به مسوولیت سازمانی آنها در دستور کار و اقدام قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما نیز اهتمام لازم در توزیع آب به عنوان وظیفه اصلی  خود در این خصوص را داشته و داریم، خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است این کمبود از سال‌های گذشته و بیش از یک دهه وجود داشته و باعث شده تا همواره شهر گرگان در فصل تابستان با این چالش رو به رو باشد.

* منطقه‌بندی گرگان برای رفع مشکل کم‌آبی/ نیازمند اعتبار 200 میلیاردی هستیم

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه در راستای توزیع عادلانه آب طی سنوات گذشته اقدام به تقسیم منطقه فشاری شبکه آب شرب در گرگان مطابق مطالعات انجام شده کردیم، اضافه کرد: کل شهر گرگان به ۱۰ منطقه فشاری تقسیم شد که چهار منطقه آن اجرا و ۶ منطقه در دستور کار قرار دارد که برای تحقق این امر نیز به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و قطعا در صورت تامین و تخصیص اعتبار اقدام لازم پیرامون اجرای آن انجام خواهد گرفت.

هرمزی با تاکید بر اینکه ما به اندازه سهم خود مشکلات را پذیرا بوده و مجدانه برای رفع مشکل تلاش می‌کنیم، ادامه داد: اما از مردم، نخبگان و رسانه‌ها انتظار داریم به صورت فنی، دقیق و کارشناسانه به موضوع نگریسته و برای حل موضوع گام بردارند.

وی با اشاره به اینکه میزان هدر رفت آب در کشورهای پیشرفته زیر ۲۵ درصد و در کشورهای در حال توسعه بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است، افزود : میزان آب بدون درآمد شهر گرگان که در ادبیات عامه از آن به هدر رفت نام برده می‌شود در پنج ماهه نخست سال جاری نزدیک به ۳۰ درصد بوده که از دو مولفه هدر رفت ظاهری و واقعی تشکیل شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان هدر رفت ظاهری را شامل مصارف، انشعابات و برداشت‌های غیرمجاز که با وجود استفاده توسط مشترکان به دلایل مختلف امکان اخذ هزینه آن وجود ندارد دانست و گفت: مقدار این هدر رفت در شهر گرگان ۱۶ درصد است که از مشترکان عزیز درخواست همکاری لازم و بیشتر را برای جلوگیری از این هدر رفت داریم.

هدر رفت واقعی آب گرگان 13 درصد است/ تامین آب از منابع سطحی باید اجرایی شود

هرمزی مولفه دوم در این موضوع که هدر رفت واقعی آب است را شامل هدر رفت آب از محل شکستگی‌ها، سرریز احتمالی مخازن و سایر نواقص تاسیسات دانست و تاکید کرد: این مولفه در شهر گرگان تقریبا ۱۳ درصد است که در راستای اصلاح آن در شهر گرگان نیاز به تفکیک زون، اصلاح و بازسازی شبکه به طول ۱۵۰ کیلومتر هست که هزینه آن ۲۰۰ میلیارد خواهد بود.

وی با بیان این توضیح که بنا به دلایل فنی به صفر رساندن هدررفت واقعی وجود نداشته و تنها در یک برنامه‌ریزی بلندمدت می‌توان آن را بین هفت درصد تا ۱۰ درصد کاهش داد، اذعان کرد: این کاهش تاثیر به سزایی در کمبود ۴۶۱ لیتر بر ثانیه آب شهر گرگان نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود با تاکید بر اینکه مجموعه آب و فاضلاب در انتهای زنجیره انتقال است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید به این نکته توجه کنیم که ما باید در استان گلستان توسط دستگاه‌های ذیربط یک بار برای همیشه استراتژی خود را برای تامین آب مشخص کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به اینکه گرگان از معدود شهرهای مرکز استان در کشور است که از منابع زیرزمینی و غیرسطحی برای تامین آب شرب استفاده می‌کند، اضافه کرد: باید اقدام بزرگ و عاجلی برای مدیریت و تامین آب از آب‌های سطحی صورت بگیرد که همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای استان پیگیر موضوع فوق خواهند بود.

* 35 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در گلستان/ اصلاح شبکه با اعتبارات قطره چکانی زمان‌بر است

هرمزی با اشاره به اینکه در استان گلستان بالغ بر ۳۵ هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز وجود دارد، ادامه داد: از این میان فقط ۶۰۰ حلقه چاه متعلق به تامین آب شرب کل استان گلستان بوده که ۸۰ حلقه چاه سهم شهر گرگان است که در برابر ۳۵ هزار حلقه چاه اصلا قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه شبکه انتقال و آبرسانی شهرستان گرگان حدود ۸۰۰ کیلومتر است، تصریح کرد: برای اصلاح هر یک کیلومتر از این شبکه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار مورد نیاز می‌باشد که عملا تحقق موضوع اصلاح شبکه با این اعتبارات اندک و قطره چکانی با وجود تلاش و همت چندین ساله مسوولان شهرستانی و استانی بسیار زمان بر خواهد بود.

وی پیرامون آخرین وضعیت پروژه مجتمع آبرسانی شصت‌کلاته نیز، افزود: در حال حاضر خط انتقال آب را تا روستای «زنگیان» رسانده‌ایم اما متاسفانه اعتبارات این پروژه به صورت قطره‌چکانی آمده و این کندی ورود اعتبارات باعث شده همان بخش‌هایی نیز که از سال ۱۳۷۷ تا به امروز احداث شده نیازمند به تعمیرات داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با تاکید بر اینکه سد شصت‌کلا نهایتا حدود ۱۹۰ لیتر بر ثانیه به تامین آب شرب گرگان کمک می‌کند، ادامه داد: این نشان می‌دهد که سد شصت‌کلا نیز نمی‌تواند درمان قطعی درد کم آبی شهر گرگان باشد و ضروری‌است به گزینه‌های دیگری شامل، «سد محمدآباد» و استفاده از آب‌های غیرمتعارف و شیرین‌سازی آن نیز توجه شود.

با 10 درصد صرفه جویی در کشاورزی کم‌آبی گرگان رفع می‌شود/ مطالبات 26 میلیاردی آبفا از مردم و ادارات

هرمزی با اشاره به موضوع کشاورزی و استفاده از آب‌های زیرزمینی یکی از موضوعاتی است که یک بار برای همیشه باید در استان ما تعیین تکلیف شود، اظهار داشت: با سیاست‌های حمایتی از کشاورزان نسبت به اصلاح الگوی کشت محصولات کم آب‌بر تا حدودی می‌توان موضوع کم‌آبی را نیز در استان رفع کرد اما با صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در این حوزه می‌توان کمک بزرگی به بخش تامین و رفع مشکل کمبود آب شرب کرد.

وی بر لزوم یک عزم جدی پیرامون موضوع مقابله با چاه‌های غیرمجاز تاکید کرد و گفت: خود مردم باید به عنوان یک بازوی توانمند در کنار دولت در این حوزه ورود کرده و در بخش صرفه‌جویی و همچنین برخورد با برداشت غیرمجاز آب به ما و دستگاه‌های مسوول کمک کنند.

مدیر کل آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به برداشت‌های انجام شده در تیر ماه سال جاری برابر آمار اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای، گفت: سطح سفره‌های آب زیرزمینی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته که این مساله خود باعث کاهش دبی چاه‌های استان خصوصا در حوزه آب شرب شده است.

هرمزی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مطالبات معوق شرکت آب و فاضلاب از مشترکان خانگی و غیرخانگی حدود ۲۶ میلیارد تومان است، بیان داشت: سهم بخش خانگی از این میزان حدود ۱۲ میلیارد تومان است که متاسفانه با عدم پرداخت این مطالبات روبرو هستیم که بهتر است همه این مسائل در کنار هم دیده شود تا گمان نکنیم ما با انبوهی از اعتبارات در برابر اولویت‌ها دست روی دست گذاشته‌ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار