تجربه چند ماهه در مواجهه با بیماری کرونا نشان داده هر وقت مردم این بیماری را دست‌کم گرفتند و نسبت به هشدارها بی‌تفاوت بودند شاهد ابتلای تعداد زیادی از شهروندان و جان‌باختن تعدادی از آنان بودیم.

"ساده‌انگاری" کرونا به قیمت جان شهروندان؛ استان گلستان همچنان در وضعیت هشدار است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، در بیشتر از 6 ماه گذشته استان گلستان دو پیک شدید همه‌گیری کرونا را پشت سر گذاشت که متأسفانه چند 100 نفر از شهروندان به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

در بین مبتلایان و البته جان‌باختگان از همه سنین وجود داشتند از نوزادان گرفته تا سنین بالای 60 سال. دیگر ثابت شده که همه افراد در سنین مختلف در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند هر چند تعداد فوت‌شدگان با سنین بالا، فراوانی بیشتری دارد اما بین جان‌باختگان جوانانی در رده سنی 25 تا 40 سال هم هستند که برخی‌هایشان در زمان مراجعه به مراکز درمانی علایم خفیفی داشته‌اند.

آن گونه که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفته بیشتر از 80 درصد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بالای 40 سال دارند و بیشترین تعداد مرگ و میر نیز مربوط به بیماران بالای 60 سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هم گفته در روزهای اخیر تعداد کودکان مبتلا به کرونا در استان کاهش یافته و تعداد بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان کودکان استان به حدود 10 کودک رسیده است.

در حال حاضر براساس اعلام عبدالرضا فاضل از مجموع 14 شهرستان استان گلستان 2 شهرستان مراوه تپه و گمیشان در وضعیت سفید قرار دارند و 9 شهرستان از جمله بندرترکمن، گرگان، آق قلا، علی آبادکتول، آزادشهر، گالیکش، کلاله، گنبدکاووس و مینودشت به وضعیت زرد رسیدند.

با این حال سه شهرستان کردکوی، بندرگز و رامیان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند. اوضاع در بندرگز و کردکوی چندان مناسب نیست به‌ویژه شهرستان بندرگز از ابتدای شیوع بیماری کرونا همواره در شرایط قرمز قرار داشته و متأسفانه این بیماری با گذشت بیشتر از 6 ماه هنوز در این شهرستان کنترل نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته در حال حاضر وضعیت استان با ثبات است اما این هشدار را هم داده که نباید فریب وضعیت کنونی را خورد. تجربه نشان داده ساده‌انگاری کرونا کار دست‌مان داده است. در اردیبهشت ماه امسال بود که پس از 70 روز همه‌گیری شدید کرونا در استان گلستان وضعیت کمی به سمت ثبات رفت و شهرهای استان یکی یکی در حال سفید شدن بود اما کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مراسمات مختلف و دورهمی‌های خانوادگی، مسافرت رفتن‌های غیرضروری و غیره سبب شد تا دور جدیدی از همه‌گیری گسترده کرونا در استان رخ دهد.

از ابتدای تیرماه امسال تا حدود یک هفته قبل نیز روند ابتلا به کرونا در استان گلستان صعودی بود که با همکاری مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی این روند اکنون نزولی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این باره به خبرنگار تسنیم گفته است باید در این مقطع هشیار باشیم و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. مردم نباید تصور کنند حالا که شیوع بیماری کمتر شده، دیگر نیازی به زدن ماسک و شستشوی مداوم دست‌ها نیست.

ناهید جعفری افزود: برای اینکه بتوانیم شرایط با ثبات را حفظ کرده و به سمت وضعیت سفید حرکت کنیم نیاز است که مردم و اصناف مختلف نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشند و این بیماری را ساده فرض نکنند.

وی گفت: تعداد مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری نشان می‌دهد که کرونا با کسی تعارف و شوخی ندارد و همه در هر سنی می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: بارها گفته شده این بیماری درمان مشخصی ندارد و بهترین راه پیشگیری از ابتلای به آن است برای همین باید فاصله فیزیکی را رعایت کنیم، در محیط‌ها و فضاهای شلوغ و مسقف تا حد امکان حضور پیدا نکنیم، حتما ماسک بزنیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار