برخلاف تصور عموم جامعه که کرونا و فضای قرنطینه باعث افزایش میزان طلاق خواهد شد اما پس از چهار سال نرخ طلاق در گلستان منفی ثبت شد.

عجیب و باورنکردنی؛ کرونا آمار طلاق گلستان را کاهش داد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در بسیاری از کشورها با اعلام وضعیت قرمز کرونا و ایجاد قرنطینه افزایش نزاع های خانوادگی گسترش یافت و به دنبال آن نیز بر آمار طلاق های ثبت شده افزوده شد.

 

در ایران هم پیش بینی می شد که ایجاد قرنطنیه های خانگی باعث چنین شرایطی شود اما در استان گلستان چیز دیگری رقم خورد و میزان طلاق در استان پس از گذشت چهار سال که روند افزایشی داشت کاهش یافت.

 

از سویی دیگر با توجه به گرانی افسارگسیخته قیمت ارز، طلا و کالاهای اساسی زندگی از ابتدای سال تاکنون این تصور پیش می آمد که نرخ میزان ازدواج جوانان استان کاهش چشمگیری داشته باشد ولی آمارهای ثبت احوال چیز دیگری می گوید و براساس این آمارها میزان ازدواج جوانان در پنج ماه نخست سال افزایش یافته است.

 

«حمیدرضا مطیع» در این باره می گوید: ثبت احوال نقش مهمی در ارائه آمار و اطلاعات جمعیتی دارد و آمار ثبت احوال به صورت رسمی ثبت و مستند می شود.

 

*میزان ثبت ازدواج در ۱۱ شهرستان گلستان افزایش یافت

مدیرکل ثبت احوال گلستان ادامه داد: در سال گذشته و در پنج ماهه نخست سال 6 هزار و 724 مورد ازدواج در استان به ثبت رسید که این آمار در پنج ماهه نخست سالجاری 4.9 درصد افزایش یافته است و به 7 هزار و 54 مورد رسیده است.

 

مطیع بیان کرد: ثبت ازدواج در 11 شهرستان استان گلستان افزایش را نشان می دهد و در بندرگز بدون تغییر بود اما میزان ثبت ازدواج در شهرستان های گنبدکاووس و کلاله کاهشی بوده است.

 

وی افزود: در پنج ماهه نخست سالجاری بیشترین میزان ازدواج در گمیشان و به دنبال آن در مینودشت به ثبت رسیده است و سهم ثبت ازدواج نیز 2.6 درصد از ازدواج های به ثبت رسیده در پنج ماه نخست سال در کشور است.

 

مدیرکل ثبت احوال گلستان ابراز داشت: در پنج ماهه نخست سال 98 یک هزار و 654 واقعه طلاق در استان به ثبت رسید است که این آمار در مدت مشابه سالجاری 0.5 درصد کاهش داشته است و به  یک هزار و 645 مورد طلاق رسیده است.

 

مطیع یادآور شد: میزان طلاق در هفت شهرستان افزایش و در پنج شهرستان نیز کاهش نشان می دهد و میزان ثبت طلاق در بندرگز نیز ثابت بوده است.

 

*بیشترین میزان کاهش طلاق در شهرستان های گلستان به ثبت رسید

وی افزود: بیشترین نسبت کاهش طلاق در پنج ماهه نخست سال در شهرستان های استان مربوط به کردکوی و با 27.7  درصد کاهش و بیشترین میزان افزایش طلاق نیز مربوط به شهرستان های مراوه تپه و آق قلا بود که رشد چشمگیری در میزان طلاق نسبت به پنج ماهه نخست سال نداشتند.

 

مدیرکل ثبت احوال گلستان متذکر شد: در طول چهار ساله اخیر روند افزایشی در میزان طلاق داشتیم اما امسال میزان طلاق روند کاهشی داشته است.

 

 مطیع بیان کرد: در پنج ماهه نخست سال 96 یک هزار و 307 و در مدت مشابه سال 97 به یک هزار و 531 مورد طلاق در گلستان به ثبت رسید و همچنین میزان طلاق در سال گذشته یک هزار و 654 مورد بوده است.

 

وی به میانگین سن ازدواج اشاره کرد و گفت: در کشور 29.5 برای زوج و 24.7 برای زوجه بوده است که سن ازدواج تقریباً در استان گلستان از میانگین کشوری یک سال پایین تر است و در استان به صورت میانگین پسران در 28.2 سالگی و دختران در 23.7 سالگی ازدواج کردند.

 

مدیرکل ثبت احوال گلستان متذکر شد: همچنین میانگین سن طلاق در کشور 34.5 سال برای پسران و برای دختران 32.6 سال است که در استان گلستان میانگین سن طلاق برای پسران 35.9 سال و برای دختران 31.5 سال در نظر گرفته می شود.

 

مطیع بیان کرد: میانگین طول ازدواج در افرادی که اقدام به طلاق کردند در کشور 10.2 سال و در استان گلستان 9.4 دهم بوده است و در بین شهرستان ها بیشترین آن در گرگان 10.2 سال و کمترین آن در گمیشان با 5.5  سال بوده است.

 

*تاثیر کرونا در کاهش نرخ طلاق در گلستان

«هادی حق شناس» نیز در این بارمی گوید: اگر کرونا نبود میزان نرخ طلاق در استان گلستان که در طول چهار سال گذشته روند افزایشی داشت در امسال نیز افزایش پیدا می کرد.

 

استاندار گلستان تاکید کرد: برخلاف اینکه تصور می شد کرونا باعث افزایش اختلاف خانوادگی در فضای قرنطینه شود اما اینگونه نبود.

 

حق شناس افزود: استان گلستان در مقایسه با استان های دیگر کشور در پنج ماهه نخست سال در شاخص ازدواج رتبه 6 و در میزان طلاق به ثبت رسیده در بین استان های کشور رتبه 18 را دارد و شرایط استان از میانگین کشور در این شاخصه ها بهتر است.

 

استاندار گلستان گفت: در پنج ماهه نخست سال میزان ازدواج افزایش و طلاق کاهش یافته است و کانون خانه و خانواده در استان تقویت شده است.

 

کاهش میزان طلاق در استان گلستان از آنجا عجیب و باور نکردنی می شود که پیش از این بهزیستی گلستان از افزایش میزان تماس ها با موضوع اختلافات خانوادگی در زمان قرنطینه به اورژانس های اجتماعی خبر داده بود.

 

گرچه بر موضوع طلاق شاید مسائلی از جمله افزایش قیمت طلا و یا سیاست های دادگستری برای آزادی زندانیان مهریه نیز تاثیرگذار بوده است.

 

البته مسئولان نباید به کاهش میزان نرخ طلاق و افزایش میزان ازدواج در پنج ماهه نخست سال دلخوش باشند و باید با برنامه برای پایداری و تحکیم خانواده گام بردارند.

 

از سویی دیگر تماس های اورژانس های اجتماعی بیانگر آن است که میزان خشونت در خانواده، اختلافات خانوادگی و کودک آزاری کاهش پیدا نکرده است و کاهش میزان طلاق و یا افزایش ازدواج در این مقطع زمانی به اقدامات مسئولان گره نخورده است چرا که در طول این مدت برنامه جدیدی از سوی مسئولان ارائه نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار