همزمان با آغاز برداشت فصل پنبه از مزارع گلستان، بازار فروش این محصول رونق گرفته و کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی و شرکت‌های تعاون روستایی در حال خرید وش از بهره‌برداران استان هستند.

رونق فروش طلای سفید در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، برداشت پنبه در گلستان به از میانه شهریورماه آغاز می شود و تا دی ماه ادامه دارد.

اکنون هر کیلوگرم وش پنبه به صورت توافقی بین ۷۰ تا ۷۵ هزار ریال بین کشاورز و خریدار معامله می شود.

مدیر تعاون روستایی گلستان پیش بینی کرد که امسال بیش از سه هزار تن وش پنبه با قیمت توافقی از کشاورزان استان خریده شود.

نورمحمد کوچکی به ایرنا افزود: در چند روز اخیر مرکز خرید توافقی وش پنبه گرگان ۲۳۰ تن محصول را از کشاورزان با قیمت توافقی هر کیلوگرم بین ۷۰ تا ۷۵ هزار ریال خریداری کرد.

کوچکی افزود: سال قبل این مدیریت با دایر کردن سه مرکز خرید توافقی ۲ هزار و ۶۷۰ تن وش پنبه را از کشاورزان خریده بود.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص وضعیت تولید سال زراعی جاری وش پنبه استان گفت: پیش بینی می شود از سطح ۲۱ هزار هکتار زیر کشت پنبه در گلستان، حدود ۴۲ هزار تن  محصول برداشت شود.

علی موسی خانی افزود: مزارع زیر کشت پنبه استان از وضعیت خوبی برخوردار بوده و پیش بینی می شود به طور میانگین از هر هکتار ۲ تن وش برداشت شود.

وی بیان کرد:  امسال ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان به صورت توافقی وش پنبه را از کشاورزان می خرند.

گلستان در گذشته به واسطه زمین های فراوان زیر کشت پنبه و تولید زیاد این محصول به سرزمین طلای سفید مشهور بود که پس از چند سال وقفه بار دیگر کشت آن در حال رونق گرفتن است.

کشت پنبه در این استان شمالی با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در زمین آغاز و با برداشت محصول از اواخر شهریور تا اواخر دی ماه به پایان می رسد.

طبق گزارش جهاد کشاورزی گلستان سال قبل کشاورزان این استان از ۱۷ هزار و ۱۰۰ هکتار مزرعه پنبه، ۳۳ هزار تن وش تولید کردند.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

ارسال نظر

آخرین اخبار