همراهی مردم و مسوولان گلستان برای کمک به جبران خسارت سیل پارسال، با گذشت ۱۷ ماه از وقوع این حادثه قهری همچنان ادامه دارد که نتیجه آن کسب رتبه برتر بین ۲۲ استان سیل زده در بازسازی مناطق آسیب دیده است.

گلستان پیشتاز در بازسازی مناطق سیل‌زده کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا؛ سیل اوایل پارسال گلستان علاوه بر مرگ ۱۱ نفر بیش از ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت به بار آورد و با تخریب گسترده خانه‌های مسکونی، زمین‌های کشاورزی و زیرساخت ها نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین حوادث قهری ایران در تاریخ ثبت کرد.

تشکیل منظم نشست های هفتگی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده به ریاست استاندار گلستان همراه با رصد آخرین وضعیت ارایه خدمات به مناطق آسیب دیده سبب شد تا تعمیر و ساخت خانه های تخریبی مناطق روستایی و شهری استان زودتر از موعد به پایان برسد و دغدغه آسیب دیدگان در تامین مسکن حل شود.

مسوولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گستان نیز از چند ماه قبل همواره آمادگی برگزاری متمرکز جشن پایان ساخت مسکن سیل زدگان استان را اعلام کردند ولی شیوع کرونا برگزاری آن را به تعویق انداخت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با یادآوری بازسازی هفت هزار و ۴۲۳ خانه برای سیل زدگان در ۷۴۷ روستای این استان گفت: دولت برای ساخت خانه‌های سیل زدگان استان علاوه بر پرداخت کمک بلاعوض، پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت هزینه کرد.

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برای تعمیر ۱۴ هزار و ۶۴۵ خانه سیل زده استان نیز اقدام جهادی صورت گرفت بطوریکه طی ۶ ماه پس از فروکش کردن سیلاب، پایان آن به طور رسمی اعلام شد.

وی اضافه کرد: جدا از صدمات جزیی؛ در مجموع ۲۲ هزار و ۳۵۲ خانه در بیش از نیمی از روستاها و برخی شهرهای گلستان در مسیر سیلاب دچار خسارت کلی شد که برای تعمیر و بازسازی آن ها، دولت هشت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار اعم از بلاعوض و وام هزینه کرد.

حسینی با بیان اینکه مطابق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گلستان در بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل پارسال در بین ۲۲ استان درگیر این حادثه قهری رتبه نخست کشور را کسب کرد، افزود: این موفقیت حاصل تلاش و همراهی مردم سیل‌زده، دهیاران و شهرداران، نیروهای مسلح، بانک‌ها و کارشناسان بنیاد مسکن با همکاری استان های معین و مشخصا خراسان رضوی و گیلان است.

میر محمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز گفت: مراسم پایان تعمیر و بازسازی خانه های خسارت دیده از سیل پارسال بطور متمرکز در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

استاندار گلستان نیز با اشاره به خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل پارسال به بخش های مختلف استان گفت: تعمیر یا بازسازی ۲۸ هزار خانه سیل زده استان اعم از تخریبی کامل یا آسیب دیده با پرداخت کمک بلاعوض و وام ارزان قیمت توسط دولت پایان یافت.

هادی حق شناس افزود: علاوه بر پایان تعمیر و بازسازی خانه ها و معابر شهری خسارت دیده از سیل، نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه های بحرانی و منتهی به دریای خزر و خلیج گرگان لایروبی شده و دریچه‌های سد وشمگیر آق قلا نیز بعد از سی سال انتظار؛ تعمیر و مورد بهره برداری مجدد قرار گرفت.

 به گزارش ایرنا؛ بین ۷۴ تا ۳۵۳ میلی متر باران در ۲۷ و ۲۸ اسفند ۹۷ و بیشتر در شرق گلستان و شهرستانهای گالیکش، مینودشت، کلاله و رامیان بارید که پس از سرریز کردن سدهای بوستان و گلستان ابتدا گنبدکاووس را دچار مشکل کرد و در ادامه حجم آب ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعبی، شهرستان‌های آق قلا و گمیشان در غرب گلستان را به زیر آب برد  که علاوه بر خسارت مالی ۴۸ هزار میلیارد ریالی به بخش های مختلف استان، ۱۱ نفر از گلستانی ها را به کام مرگ بکشاند.

این حجم از آب که با برفاب ناشی از یخچال کوهستانهای گلستان توامان شد؛ حجم تخریب سیل را بیشتر کرد.

نام گلستان با وجود برخورداری از سیمای سرسبز با حوادث قهری عجین شده و سیل و دیگر حوادث طبیعی همواره ساکنان این استان را تهدید می کند.

گلستان حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت در سطح ۱۴ شهرستان دارد و عوامل متعددی همچون بارش‌های رگباری و اختلاف شدید ارتفاع در مناطق مختلف آن قدرت تخریب سیل را افزایش داده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار