مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با اشاره به پروژه در دست اجرای دهکده گیاهان دارویی در استان گلستان، گفت: این دهکده می‌تواند بستری برای فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی در بین مردم و الگویی برای کشت این گیاهان در بین کشاورزان در استان‌های دیگر باشد.

دهکده گیاهان دارویی بستری برای فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی

به گزارش گلستان ۲۴؛ دکتر داراب یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جهاد دانشگاهی ۱۵ مرکز خدمات تخصصی در حوزه کشاورزی در استان‌های مختلف کشور دارد که در حوزه‌های شیلاتی، دامی، گیاهان دارویی و ... در حال فعالیت هستند. مرکز تخصصی در گلستان در حوزه گیاهان دارویی بومی استان فعالیت می‌کند.

وی افزود: از سال قبل اجرای ۳۱ طرح فناورانه در کشور به جهاد دانشگاهی واگذار شده که از این تعداد ۸ طرح مربوط به حوزه کشاورزی و منابع طبیعی است. تولید داروی آنتی‌بیوتیک طیور با منشأ گیاهی، آفت‌کش‌های گیاهی، تولید بذور هیبرید خیار، گوجه، کاهو و فلفل، تولید بچه ماهی سی باس برای پرورش در قفس، تولید جنین منجمد تعیین جنسیت شده ممتاز دام و غیره از جمله طرح‌های در دست اجرا در این حوزه است.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی، گفت: کشاورزی همواره در تمامی برنامه‌های توسعه و نقشه جامع علمی کشور جزو اولویت‌های اول بوده است. در مجموعه جهاد دانشگاهی نیز با حمایت‌های ریاست و معاونت پژوهش و فناوری این نهاد، برنامه‌ریزی خوبی در حوزه کشاورزی صورت گرفته و در سال‌های اخیر، توسعه خوبی در این بخش داشتیم.

یزدانی در ادامه بیان کرد: در استان گلستان به‌واسطه اقلیم متنوع و بارندگی‌های خوبی که دارد، تقریباً غالب گیاهان دارویی را می‌توان کشت کرد. با توجه به پتانسیل بالای این استان، دو سال قبل جهاد دانشگاهی طرحی را به‌عنوان دهکده گیاهان دارویی در گلستان مطرح کرد. در این دهکده تلفیقی از تحقیق، ترویج و فرهنگ‌سازی گیاهان دارویی شکل می‌گیرد. آموزش دانشجویان و آشنایی محققان، دانشجویان و مردم با گیاهان دارویی، فراوری گیاهان دارویی و توزیع نشاء گیاهان دارویی از جمله کارهایی است که در این دهکده انجام خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در ابتدا ۱۳ هکتار زمین برای این پروژه دیده شده بود. بخشی از آن که شامل درختان بلوط بود، برای گردشگری پیش‌بینی شده بود که متأسفانه در فرایند پیشرفت کار، این بخش از زمین حذف شد و زمین دهکده به ۸ هکتار کاهش یافت.

یزدانی با اشاره به اینکه بر اساس زمان‌بندی، پروژه دهکده گیاهان دارویی استان گلستان باید تا پایان امسال به اتمام برسد، افزود: با وجود تلاش‌های صورت گرفته توسط استاندار محترم و مسئولین مربوطه به‌خصوص مسئولین جهاد کشاورزی گلستان که جای تقدیر ویژه دارد، پروژه دهکده از زمان‌بندی تعیین‌شده عقب به نظر می‌رسد، چراکه بر اساس زمان‌بندی قرار بر این بود که جهاد کشاورزی استان زیرساخت‌ها دهکده گیاهان دارویی شامل جاده کشی، تأمین آب، برق و گاز و دیوارکشی و حصارکشی را آماده و تحویل جهاد دانشگاهی دهد اما هنوز این کار به‌طور کامل صورت نگرفته است.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی با اشاره به کلنگ زنی ایجاد سوله فرآوری در دهکده گیاهان دارویی گلستان در هفته گذشته، گفت: سال گذشته خاک‌ریزی در دهکده انجام شد و گیاه نیز کاشته شد اما با وجود قول‌های داده شده، حفر چاه انجام نگرفت و بخشی از گیاهان از بین رفتند. اگر آب تأمین شود، جهاد دانشگاهی به‌سرعت گلخانه را ایجاد می‌کند و می‌توانیم تولید نشاء را آغاز کنیم. امیدواریم با حمایت‌های مسئولان استان، تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل زیرساخت‌ها انجام گیرد و این پروژه که اشتغال‌زایی خوبی به همراه دارد، هر چه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار